هورقلیا
لغت نامه دهخدا
فرهنگ فارسی
درخشش بخار، تشعشع بخار، تابش هوای گرم، عالم بالا
۱ - ( اسم ) قالب مثالی جسم مثالی . توضیح شیخ احمد کسائی در کتاب شرح الزیاره گوید : انسان را دو جسم و جسد است اما جسد اول مرکب از عناصر زمانیه استو این جسد مانند جامه ایست که انسان آنرا می پوشد و از تن بیرون می آورد آنرا نه لذتی است ونه المی نه طاعیت و نه معصیتی حاصل آنکه این جسد از انسان نیست ... و اما جسد دوم جسد باقی است و آن طینتی است که ( انسان ) از آن آفریده شده و در گور او باقی ماند آنگاه که زمین جسد عنصری را بخوردو هر جزئ از وی پراکنده گردد و باصل خویش ملحق شود پس بخش آتشی به آتش پیوندد و بخش هوایی بهوا و بخش آبی به آب و بخش خاکی بخاک باز گردد جسد مزبور مستدیرا باقی ماند... و این جسد انسان است که نه زیاده گردد و نه کم شود و در قبرپس از زوال جسد عنصری که کثافت و اعراض مسمی بجسد عنصری زایل گردد دیدگان حسی آنرا نه بیند و از این رو چون جسد پوشیده و محو گردد چیزی یافته نشود چنانکه بعضی گفته اند که جسد معدوم شود و چنین نیست بلکه آن در قبر خویش است امادیدگان مردم دنیا - بعلت کثافیت که در ابصار است - آنرا ننگرند و چیزی را جز از نوع خویش نه بیند... و چون خدای سبحانه بعث آفریدگان را اراده کند برهم. زمین آبی از دریای زیر عرش ببارد سردتر از برف و آنرا صاد گویند و آن در قر آن مذکوراست . پس روی زمین را دریایی فراگیرد که ببادها تموج پذیرد واجزای هرشخص مصفی گردد واجزای جسد وی د ر قبر او مستدیر یعنی بهیئت بنی. وی در دنیا- جمع گردد جزوهای سر وبدان جزوهای گردن متصل شود وسپس گردن بجزوهای سینه وسینه بشکم پیوندد وهکذا واجزاییاززمین بااومزج شود پس در قبروی بروید چنانکه سماروغ در رستن خویش . پس چون اسرافیل درصور بدمد روانها پرواز گیرند هر روانی بسوی گور جسد خویش و در آن داخل شود. پس زمین از آن شکافته گردد چنانکه از سماروغ شکافته شود . آنگاه ایشان ایستاده اند ونظرکنند. واین جسد باقی اززمین هورقلیاست و آن جسدی است که بدان حشر و داخل بهشت و دوزخ شوند.
فرهنگ معین
فرهنگ عمید
۲. عالمی بین عالم جسمانیات و عالم مجردات، عالم بالا، عالم دیگر، عالمی فوق این عوالم.
دانشنامه آزاد فارسی
هَوَرقَلْیا
(ظاهراً مأخوذ از دو کلمۀ عبری هَبَل و قَرنَئیم، اولی به معنای بخار و هوای گرم و دومی به معنای درخشش و تشعشع) عالم مثال (صُوَر) که حد واسط بین عالم ماده (طبیعت) و عالم مجردات است. گرچه این عالم مادّی نیست امّا مجرد کامل از ماده هم نیست و برخی ویژگی های ماده در آن وجود دارد مانند بُعد و صورت. جهان بَرْزخ هم نامیده می شود. برای اولین بار سهروردی (۵۴۹ ـ ۵۸۷ ق) آن را در حکمةالاشراق به کار برد. شهرزوری و قطب الدین شیرازی نیز آن را به کار برده اند. بیش از همه شیخ احمد احسایی آن را به کار برد. وی در توجیه معراج جسمانی به آن متوسل شد و معراج را با بدن مثالی و برزخی دانست و آن را همچون شیشه در دل سنگ، جاری در بدن مادی دانست که پس از مرگ و فنای بدن مانند بخاری گرم باقی می ماند و روان آدمی پس از پیوستن به آن در قیامت محشور می شود و به بهشت یا جهنم می رود. بعد از شیخ احمد، حاج محمد کریم خان و سپس حاج ملاهادی سبزواری نیز آن را به کار برده اند. هورقلیا گاه اقلیم هشتم نیز نامیده شده و آن را اقلیمی فراتر از اقالیم هفتگانه زمین دانسته اند.
(ظاهراً مأخوذ از دو کلمۀ عبری هَبَل و قَرنَئیم، اولی به معنای بخار و هوای گرم و دومی به معنای درخشش و تشعشع) عالم مثال (صُوَر) که حد واسط بین عالم ماده (طبیعت) و عالم مجردات است. گرچه این عالم مادّی نیست امّا مجرد کامل از ماده هم نیست و برخی ویژگی های ماده در آن وجود دارد مانند بُعد و صورت. جهان بَرْزخ هم نامیده می شود. برای اولین بار سهروردی (۵۴۹ ـ ۵۸۷ ق) آن را در حکمةالاشراق به کار برد. شهرزوری و قطب الدین شیرازی نیز آن را به کار برده اند. بیش از همه شیخ احمد احسایی آن را به کار برد. وی در توجیه معراج جسمانی به آن متوسل شد و معراج را با بدن مثالی و برزخی دانست و آن را همچون شیشه در دل سنگ، جاری در بدن مادی دانست که پس از مرگ و فنای بدن مانند بخاری گرم باقی می ماند و روان آدمی پس از پیوستن به آن در قیامت محشور می شود و به بهشت یا جهنم می رود. بعد از شیخ احمد، حاج محمد کریم خان و سپس حاج ملاهادی سبزواری نیز آن را به کار برده اند. هورقلیا گاه اقلیم هشتم نیز نامیده شده و آن را اقلیمی فراتر از اقالیم هفتگانه زمین دانسته اند.
wikijoo: هورقلیا
پیشنهاد کاربران
هُوَرقُلیا: برزخ، جایگاه مردگان.
بنام خدا
با سلام، یکی از فرق ضاله منشعب از شیعه در علم کلام معتقد هست که انسان دارای دو جسم بوده و پس از مرگ جسم اولیه در قبر پوسیده و جسم دوم که حالت بخار مانند دارد و به ان هورقلیا گفته میشود در قبر مانده و در آخرت به همان شکل در درگاه الهی حاضر خواهد شد. که خزعبلی بیش نیست و این اصطلاح را اولین بار یکی از فیلسوفان ایرانی در کتابش ابداع کرده و نام برده هست.
... [مشاهده متن کامل]
با تشکر
با سلام، یکی از فرق ضاله منشعب از شیعه در علم کلام معتقد هست که انسان دارای دو جسم بوده و پس از مرگ جسم اولیه در قبر پوسیده و جسم دوم که حالت بخار مانند دارد و به ان هورقلیا گفته میشود در قبر مانده و در آخرت به همان شکل در درگاه الهی حاضر خواهد شد. که خزعبلی بیش نیست و این اصطلاح را اولین بار یکی از فیلسوفان ایرانی در کتابش ابداع کرده و نام برده هست.
... [مشاهده متن کامل]
با تشکر