هواگرد عمود پرواز/باند کوتاه. هواگرد عمود پرواز و/یا نشست و برخاست از باند کوتاه، ( به انگلیسی: ( Vertical and/or short take - off and landing، ( مخفف: V/STOL ) ، هواگردی قادر به نشست و برخاست به صورت عمودی یا در باندهای کوتاه است. هواپیماهای برخاست و فرود عمودی ( VTOL ) زیرمجموعه ای از هواگردهای V/STOL هستند که به هیچ وجه به باند فرودگاه احتیاج ندارند. بالگردها در طبقه بندی V/STOL در نظر گرفته نمی شوند و این طبقه بندی فقط برای هواپیماها استفاده می شود.
بیشتر انواع هواپیماهای V/STOL از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، به صورت آزمایشی یا تلاش هایی منجر به شکست کامل بودند. انواع هواپیماهای V/STOL که به تعداد زیاد تولید شده اند عبارت اند از لاکهید مارتین اف - ۳۵ لایتنینگ ۲، جت هوایی هریر، یاکوولف یاک - ۳۸ و بل بوئینگ وی - ۲۲ آسپری.
برخاست هواپیماها از کشتی ها، گاهی اوقات با کمک یک سطح شیب دار ( پرش اسکی ) ، میزان نیروی رانش مورد نیاز برای بلند کردن هواپیما از زمین ( در مقایسه با برخاست عمودی ) را کاهش می دهد و در نتیجه، بار و بردی را که می توان برای یک رانش مشخص به دست آورد، افزایش می دهد. به عنوان مثال، هریر قادر به برخاست عمودی با ظرفیت کامل سلاح و سوخت نیست. از این رو هواپیماهای V/STOL معمولاً از باند فرود ( در صورت وجود ) استفاده می کنند؛ بنابراین، عملیات نشست و برخاست متعارف ( CTOL ) معمولاً به عملیات نشست و برخاست عمودی ( VTOL ) و عملیات برخاست کوتاه و نشست عمودی ( STOVL ) ترجیح داده می شود.
مزیت اصلی هواپیمای V/STOL نزدیک شدن سریع تر به دشمن است که باعث کاهش زمان واکنش این هواپیماها می شود.
طراحی های زیادی از هواپیماهای V/STOL انجام شده است و فهرست زیر کامل نیست.
• هاوکر سیدلی پی. ۱۱۲۷/جت هوایی هریر
• Bell XF - 109
• Bell 65
• EWR VJ 101
• AgustaWestland AW609 ( بل ۶۰۹ )
• آگوستاوستلند پراجکت زیرو
• بل ایکس وی - ۳
• بل ایکس وی - ۱۵
• بل بوئینگ وی - ۲۲ آسپری
• بل وی - ۲۸۰ والور
• Curtiss - Wright X - 19
• Canadair CL - 84 Dynavert
• ال تی وی ایکس سی - ۱۴۲
• Bell X - 22
• هیلر ایکس - ۱۸
• دورنیه دو ۳۱
• کاموف - ۲۲
• لاکهید ایکس وی - ۴ هومینگبرد
• داسو بالزاک - وی
• داسو میراژ ۳وی
• یاکوولف یاک - ۳۸
• Fokker/Republic D - 24 Alliance
• Yakovlev Yak - 141
• Short SC. 1
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبیشتر انواع هواپیماهای V/STOL از دهه ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰، به صورت آزمایشی یا تلاش هایی منجر به شکست کامل بودند. انواع هواپیماهای V/STOL که به تعداد زیاد تولید شده اند عبارت اند از لاکهید مارتین اف - ۳۵ لایتنینگ ۲، جت هوایی هریر، یاکوولف یاک - ۳۸ و بل بوئینگ وی - ۲۲ آسپری.
برخاست هواپیماها از کشتی ها، گاهی اوقات با کمک یک سطح شیب دار ( پرش اسکی ) ، میزان نیروی رانش مورد نیاز برای بلند کردن هواپیما از زمین ( در مقایسه با برخاست عمودی ) را کاهش می دهد و در نتیجه، بار و بردی را که می توان برای یک رانش مشخص به دست آورد، افزایش می دهد. به عنوان مثال، هریر قادر به برخاست عمودی با ظرفیت کامل سلاح و سوخت نیست. از این رو هواپیماهای V/STOL معمولاً از باند فرود ( در صورت وجود ) استفاده می کنند؛ بنابراین، عملیات نشست و برخاست متعارف ( CTOL ) معمولاً به عملیات نشست و برخاست عمودی ( VTOL ) و عملیات برخاست کوتاه و نشست عمودی ( STOVL ) ترجیح داده می شود.
مزیت اصلی هواپیمای V/STOL نزدیک شدن سریع تر به دشمن است که باعث کاهش زمان واکنش این هواپیماها می شود.
طراحی های زیادی از هواپیماهای V/STOL انجام شده است و فهرست زیر کامل نیست.
• هاوکر سیدلی پی. ۱۱۲۷/جت هوایی هریر
• Bell XF - 109
• Bell 65
• EWR VJ 101
• AgustaWestland AW609 ( بل ۶۰۹ )
• آگوستاوستلند پراجکت زیرو
• بل ایکس وی - ۳
• بل ایکس وی - ۱۵
• بل بوئینگ وی - ۲۲ آسپری
• بل وی - ۲۸۰ والور
• Curtiss - Wright X - 19
• Canadair CL - 84 Dynavert
• ال تی وی ایکس سی - ۱۴۲
• Bell X - 22
• هیلر ایکس - ۱۸
• دورنیه دو ۳۱
• کاموف - ۲۲
• لاکهید ایکس وی - ۴ هومینگبرد
• داسو بالزاک - وی
• داسو میراژ ۳وی
• یاکوولف یاک - ۳۸
• Fokker/Republic D - 24 Alliance
• Yakovlev Yak - 141
• Short SC. 1