هنشل هااس ۱۲۳ ( به آلمانی: Henschel Hs 123 ) یک بمب افکن شیرجه ای دوباله تک سرنشین ساخت شرکت هنشل در آلمان بود که توسط لوفت وافه در جنگ داخلی اسپانیا و جنگ جهانی دوم به کار گرفته شد.
سابقه توسعه بمب افکن های شیرجه ای در آلمان، متأثر از موفقیت این گونه در ایالات متحده و آرای ارنست اودت، خلبان تک خال جنگ جهانی اول، به اوایل دهه ۱۹۳۰ بازمی گشت. [ ۱] در همین راستا، هنشل هااس ۱۲۳ بر مبنای درخواست سال ۱۹۳۳ وزارت هوانوردی رایش برای یک بمب افکن شیرجه ای، طراحی شد. پیش نمونه هااس ۱۲۳فاو - ۱ نخستین پرواز خود[ ۲] را روز ۸ مه سال ۱۹۳۵ در یوهانیشتال در یک نمایش عمومی به خلبانی شخص اودت انجام داد. [ ۳]
هااس ۱۲۳ پیکربندی دوباله داشت. بال ها با یک اتصال میله ای و بدون مهار سیمی بودند. بال بالایی دو تکه و با یک دو تیر اصلی و بال پایینی یک تکه با یک تیر اصلی پیوسته بود. بال ها ساختی تمام فلزی داشتند و تنها پوشش بخشی از زیر آن ها از پارچه بود. شهپرها تنها در بال بالا و برآافزا در بال پایین نصب می شد. بدنه هواگرد شاسی یکپارچه تمام فلزی و مقطع عمودی بیضوی شکل داشت. دُم شکلی معمولی و ساختی تمام فلزی داشت. پایدارکننده عمودی با پوشش ورق فلزی و سکان با پوشش پارچه ای بود. سکان افقی صفحک تنظیم داشت و با یک میله در هر طرف به بدنه متصل بود. ارابه فرود اصلی ثابت و پوشیده بود. سامانه تعلیق آن دارای یک فنر تعلیق حلقوی بود. چرخ دم ثابت، چرخان و پوشیدهٔ بود. خدمه یک خلبان بود که در اتاقک سر باز می نشست. تسلیحات شامل دو مسلسل هماهنگ شده ۷٫۹ میلی متری ام گه ۱۷ ثابت در دماغه و یک بمب ۲۵۰ کیلوگرمی زیر بدنه می شد. [ ۳]
فاو - ۱ یک موتور شعاعی ۹ سیلندر ب ام و ۱۳۲آ - ۳ خنک شونده با توان ۶۵۰ اسب بخار با یک پوسته بزرگ کاملاً هوا لغز ناکا داشت که یک ملخ فلزی سه تیغه گام متغیر را به چرخش درمی آورد. پایدارکننده های عمودی و افقی به یکدیگر مهاربندی می شد. در هااس ۱۲۳ فاو - ۲، پیش نمونه دوم، از یک پوسته استاندارد ناکا با برآمدگی هایی برای سوپاپ سیلندرهای موتور شعاعی، استفاده شد. دم حالت تعادل وزنی داشت اما همچنان مهاربندی شده بود. در هااس ۱۲۹ فاو - ۳ تغییرات آزمایشی دیگری در پوسته موتور اعمال شد. هااس ۱۲۳ فاو - ۴ پیش نمونه مدل متعاقب هااس ۱۲۹آ بود که همان پوسته موتور و دم مهاربندی شده و متعادل وزنی فاو - ۲ را داشت. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفسابقه توسعه بمب افکن های شیرجه ای در آلمان، متأثر از موفقیت این گونه در ایالات متحده و آرای ارنست اودت، خلبان تک خال جنگ جهانی اول، به اوایل دهه ۱۹۳۰ بازمی گشت. [ ۱] در همین راستا، هنشل هااس ۱۲۳ بر مبنای درخواست سال ۱۹۳۳ وزارت هوانوردی رایش برای یک بمب افکن شیرجه ای، طراحی شد. پیش نمونه هااس ۱۲۳فاو - ۱ نخستین پرواز خود[ ۲] را روز ۸ مه سال ۱۹۳۵ در یوهانیشتال در یک نمایش عمومی به خلبانی شخص اودت انجام داد. [ ۳]
هااس ۱۲۳ پیکربندی دوباله داشت. بال ها با یک اتصال میله ای و بدون مهار سیمی بودند. بال بالایی دو تکه و با یک دو تیر اصلی و بال پایینی یک تکه با یک تیر اصلی پیوسته بود. بال ها ساختی تمام فلزی داشتند و تنها پوشش بخشی از زیر آن ها از پارچه بود. شهپرها تنها در بال بالا و برآافزا در بال پایین نصب می شد. بدنه هواگرد شاسی یکپارچه تمام فلزی و مقطع عمودی بیضوی شکل داشت. دُم شکلی معمولی و ساختی تمام فلزی داشت. پایدارکننده عمودی با پوشش ورق فلزی و سکان با پوشش پارچه ای بود. سکان افقی صفحک تنظیم داشت و با یک میله در هر طرف به بدنه متصل بود. ارابه فرود اصلی ثابت و پوشیده بود. سامانه تعلیق آن دارای یک فنر تعلیق حلقوی بود. چرخ دم ثابت، چرخان و پوشیدهٔ بود. خدمه یک خلبان بود که در اتاقک سر باز می نشست. تسلیحات شامل دو مسلسل هماهنگ شده ۷٫۹ میلی متری ام گه ۱۷ ثابت در دماغه و یک بمب ۲۵۰ کیلوگرمی زیر بدنه می شد. [ ۳]
فاو - ۱ یک موتور شعاعی ۹ سیلندر ب ام و ۱۳۲آ - ۳ خنک شونده با توان ۶۵۰ اسب بخار با یک پوسته بزرگ کاملاً هوا لغز ناکا داشت که یک ملخ فلزی سه تیغه گام متغیر را به چرخش درمی آورد. پایدارکننده های عمودی و افقی به یکدیگر مهاربندی می شد. در هااس ۱۲۳ فاو - ۲، پیش نمونه دوم، از یک پوسته استاندارد ناکا با برآمدگی هایی برای سوپاپ سیلندرهای موتور شعاعی، استفاده شد. دم حالت تعادل وزنی داشت اما همچنان مهاربندی شده بود. در هااس ۱۲۹ فاو - ۳ تغییرات آزمایشی دیگری در پوسته موتور اعمال شد. هااس ۱۲۳ فاو - ۴ پیش نمونه مدل متعاقب هااس ۱۲۹آ بود که همان پوسته موتور و دم مهاربندی شده و متعادل وزنی فاو - ۲ را داشت. [ ۳]
wiki: هنشل هااس ۱۲۳