هنری مودسلی ( ۲۲ اوت ۱۷۷۱–۱۴ فوریه ۱۸۳۱ ) مبتکر انگلیسی ماشین آلات صنعتی، ابزار و قالب ساز، و مخترع بود. او از پیشگامان تأسیس کننده فناوری ماشین ابزار محسوب می شود. اختراعات او پایه و اساس مهمی برای انقلاب صنعتی بود. اختراع هنری مودسلی، که یک ماشین ابزار، برای بریدن فلز بود، در حدود سال ۱۸۰۰، ساخت رزوه با اندازه های استاندارد را عملی کرد. اندازه های استاندارد رزوه، امکان تعویض قطعات و توسعهٔ تولید انبوه را فراهم کرد.
... [مشاهده متن کامل]
هنری که هم نام پدرش بود پنجمین فرزند از هفت فرزند آقای هنری و خانم مارگارت بود. پدرش نجار چرخ و عضو انجمن سلطنتی مهندسان بود. پدرش در حین کار مجروح شد و به همین دلیل در سال ۱۷۵۶ در زرادخانه سلطنتی، در وولویچ ( کنت امروز ) استخدام شد، جایی که تا سال ۱۷۷۶ مشغول بکار بود و سرانجام در سال ۱۷۸۰ درگذشت.
هنری مودسلی کار خود را در سن ۱۲ سالگی به عنوان کارگر باروت پر کن، در کارخانه مهمات سازی شروع کرد. پس از دو سال، وی به یک کارگاه نجاری منتقل شد و سپس در ۱۵ سالگی مدتی در یک آهنگری به کار پرداخت. ظاهراً تخصص او در آهنگری بیشتر مربوط به کارهای ظریف و سبک بوده است. در ضمن، هنری مودسلی، دریک ریخته گری اسلحه سازی، زیر نظر جان وربروگن، استاد هلندی مبتکر اسلحه نیز مدتی مشغول به کار بوده است.
هنری مودسلی چنان شهرت خوبی کسب کرد که جوزف براما به توصیه یکی از کارمندان خود خواستار خدمات وی شد. براما از اینکه هنری تنها هجده سال داشت تعجب کرد، اما هنری مودسلی توانایی خود را نشان داد و در کارگاه براما آغاز بکار کرد.
جوزف براما، نوعی بهبود یافته از قفلی را بر اساس اصل غلتکی طراحی و ثبت کرد، اما از نظر اقتصادی تولید چنین قفلی مقرون به صرفه نبود. هنری مودسلی روی قفل که در ویترین مغازهٔ براما، به نمایش گذاشته شده بود یک آگهی نصب کرد و نوشت: «هر کسی که بتواند این قفل را باز کند ، ۲۰۰ گینه جایزه می گیرد!». این قفل ۴۷ سال در برابر همه تلاش ها مقاومت کرد و باز نشد. در طول فعالیت حرفه ای خویش، هنری مودسلی مجموعه ای از ابزارها و ماشین آلات ویژه را طراحی و ساخته است که اجازه می دهد قفل با قیمت اقتصادی ساخته شود.
جوزف براما یک دستگاه پرس هیدرولیک طراحی کرده بود، اما در کیپ کردن درز سیلندر موقع حرکت سرپیستون و میلهٔ پیستون با مشکل روبرو شده بود. روش معمول، استفاده از کنف بود. اما در این مورد فشار بیش از حد زیاد بود. هنری مودسلی با ایده یک واشر فنجانی از جنس چرم مشکل را رفع کرد. این واشر، پیستون را کاملاً کیپ می کرد، اما مانع حرکت پیستون نمی شد. این پرس هیدرولیکی پس از تکمیل کاملاً کارا بود. اما مودسلی که سهم عمده ای در تکمیل آن داشت، سهم کمی از افتخارش برد.
... [مشاهده متن کامل]
هنری که هم نام پدرش بود پنجمین فرزند از هفت فرزند آقای هنری و خانم مارگارت بود. پدرش نجار چرخ و عضو انجمن سلطنتی مهندسان بود. پدرش در حین کار مجروح شد و به همین دلیل در سال ۱۷۵۶ در زرادخانه سلطنتی، در وولویچ ( کنت امروز ) استخدام شد، جایی که تا سال ۱۷۷۶ مشغول بکار بود و سرانجام در سال ۱۷۸۰ درگذشت.
هنری مودسلی کار خود را در سن ۱۲ سالگی به عنوان کارگر باروت پر کن، در کارخانه مهمات سازی شروع کرد. پس از دو سال، وی به یک کارگاه نجاری منتقل شد و سپس در ۱۵ سالگی مدتی در یک آهنگری به کار پرداخت. ظاهراً تخصص او در آهنگری بیشتر مربوط به کارهای ظریف و سبک بوده است. در ضمن، هنری مودسلی، دریک ریخته گری اسلحه سازی، زیر نظر جان وربروگن، استاد هلندی مبتکر اسلحه نیز مدتی مشغول به کار بوده است.
هنری مودسلی چنان شهرت خوبی کسب کرد که جوزف براما به توصیه یکی از کارمندان خود خواستار خدمات وی شد. براما از اینکه هنری تنها هجده سال داشت تعجب کرد، اما هنری مودسلی توانایی خود را نشان داد و در کارگاه براما آغاز بکار کرد.
جوزف براما، نوعی بهبود یافته از قفلی را بر اساس اصل غلتکی طراحی و ثبت کرد، اما از نظر اقتصادی تولید چنین قفلی مقرون به صرفه نبود. هنری مودسلی روی قفل که در ویترین مغازهٔ براما، به نمایش گذاشته شده بود یک آگهی نصب کرد و نوشت: «هر کسی که بتواند این قفل را باز کند ، ۲۰۰ گینه جایزه می گیرد!». این قفل ۴۷ سال در برابر همه تلاش ها مقاومت کرد و باز نشد. در طول فعالیت حرفه ای خویش، هنری مودسلی مجموعه ای از ابزارها و ماشین آلات ویژه را طراحی و ساخته است که اجازه می دهد قفل با قیمت اقتصادی ساخته شود.
جوزف براما یک دستگاه پرس هیدرولیک طراحی کرده بود، اما در کیپ کردن درز سیلندر موقع حرکت سرپیستون و میلهٔ پیستون با مشکل روبرو شده بود. روش معمول، استفاده از کنف بود. اما در این مورد فشار بیش از حد زیاد بود. هنری مودسلی با ایده یک واشر فنجانی از جنس چرم مشکل را رفع کرد. این واشر، پیستون را کاملاً کیپ می کرد، اما مانع حرکت پیستون نمی شد. این پرس هیدرولیکی پس از تکمیل کاملاً کارا بود. اما مودسلی که سهم عمده ای در تکمیل آن داشت، سهم کمی از افتخارش برد.