هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک. هنرستان آزاد هنرهای دِراماتیک
ادارۀ هنرهای دراماتیک در ۱۳۳۶ش به ریاست دکتر مهدی فروغ تأسیس شد، که نقطۀ عطفی در تاریخ تئاتر ایران است. مهم ترین فعالیت های این اداره عبارت بود از انتشار نشریۀ دو هفتگی در زمینۀ هنرهای نمایشی در ایران و جهان، تشکیل هنرستان آزاد نمایش و آموزش فن نمایش نامه نویسی، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و بازیگری، حمایت از گروه های تئاتر آزاد و کمک مالی به آن ها برای اجرای نمایش در کشور، اعزام گروه های تئاتر مرکز برای اجرای نمایش در شهرستان ها، تشویق جوان ها به نوشتن نمایش نامه ـ از طریق مسابقه و تشکیل گروه نمایش عروسکی ـ و اجرای برنامه در تهران و شهرستان ها. مواد درسی که در هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک تدریس می شد به شرح ذیل بود: فن بیان، نمایش نامه نویسی و ادبیات نمایشی، فن عکاسی و بازیگری، طراحی صحنه و لباس، و شناخت سینما. دورۀ تحصیل در این هنرستان یک سال، از اول مهر هرسال تا پایان خرداد سال بعد به طول می انجامید. ادارۀ هنرهای دراماتیک در آذر ۱۳۳۷ش اعلام کرد که از گروه های آماتور و حرفه ای تئاتر، که واجد شرایط و متعهد به قبول تعهدات زیر باشند، حمایت خواهد کرد: تلاش برای رونق بخشیدن به هنر تئاتر ملی، وابستگی نداشتن به گروه ها و احزاب سیاسی، اعتقاد به جنبۀ معنوی و غیرمادی فعالیت های تئاتری، تأیید صلاحیت اخلاقی و معلومات عمومی اعضای گروه، وابسته نبودن به دیگر گروه های تئاتری و فعالیت انحصاری زیر نظر ادارۀ هنرهای دراماتیک. بلافاصله «گروه جوانان»، به سرپرستی رضا کیکاوسی، «گروه سعدی»، به سرپرستی هادی غنیمی فرد، «گروه شکسپیر» به سرپرستی کامران نوزاد، «گروه مروارید» با نظارت شاهین سرکیسیان، «گروه شیوا» به سرپرستی ابوالفضل شیوا، و «گروه گل سرخ» به سرپرستی فریدون سلیمانی به این اداره پیوستند. به تدریج و با استخدام گروهی از هنرمندان، تعدادی از کارگردان ها موظف شدند که با دعوت از بازیگرانی که در استخدام اداره بودند، گروه های مستقلی تشکیل دهند. مدتی بعد گروه های شش گانۀ وابسته به ادارۀ هنرهای دراماتیک تشکیل شد: «گروه هنر ملی» به سرپرستی عباس جوانمرد، «گروه تئاتر مردم» به سرپرستی علی نصیریان، «گروه تئاتر شهر» به سرپرستی جعفر والی، «گروه تئاتر جوان» به سرپرستی اسماعیل شنگله، «گروه تئاتر میترا» به سرپرستی رکن الدین خسروی، و «گروه تئاتر امروز» به سرپرستی داود رشیدی.
ادارۀ هنرهای دراماتیک در ۱۳۳۶ش به ریاست دکتر مهدی فروغ تأسیس شد، که نقطۀ عطفی در تاریخ تئاتر ایران است. مهم ترین فعالیت های این اداره عبارت بود از انتشار نشریۀ دو هفتگی در زمینۀ هنرهای نمایشی در ایران و جهان، تشکیل هنرستان آزاد نمایش و آموزش فن نمایش نامه نویسی، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس و بازیگری، حمایت از گروه های تئاتر آزاد و کمک مالی به آن ها برای اجرای نمایش در کشور، اعزام گروه های تئاتر مرکز برای اجرای نمایش در شهرستان ها، تشویق جوان ها به نوشتن نمایش نامه ـ از طریق مسابقه و تشکیل گروه نمایش عروسکی ـ و اجرای برنامه در تهران و شهرستان ها. مواد درسی که در هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک تدریس می شد به شرح ذیل بود: فن بیان، نمایش نامه نویسی و ادبیات نمایشی، فن عکاسی و بازیگری، طراحی صحنه و لباس، و شناخت سینما. دورۀ تحصیل در این هنرستان یک سال، از اول مهر هرسال تا پایان خرداد سال بعد به طول می انجامید. ادارۀ هنرهای دراماتیک در آذر ۱۳۳۷ش اعلام کرد که از گروه های آماتور و حرفه ای تئاتر، که واجد شرایط و متعهد به قبول تعهدات زیر باشند، حمایت خواهد کرد: تلاش برای رونق بخشیدن به هنر تئاتر ملی، وابستگی نداشتن به گروه ها و احزاب سیاسی، اعتقاد به جنبۀ معنوی و غیرمادی فعالیت های تئاتری، تأیید صلاحیت اخلاقی و معلومات عمومی اعضای گروه، وابسته نبودن به دیگر گروه های تئاتری و فعالیت انحصاری زیر نظر ادارۀ هنرهای دراماتیک. بلافاصله «گروه جوانان»، به سرپرستی رضا کیکاوسی، «گروه سعدی»، به سرپرستی هادی غنیمی فرد، «گروه شکسپیر» به سرپرستی کامران نوزاد، «گروه مروارید» با نظارت شاهین سرکیسیان، «گروه شیوا» به سرپرستی ابوالفضل شیوا، و «گروه گل سرخ» به سرپرستی فریدون سلیمانی به این اداره پیوستند. به تدریج و با استخدام گروهی از هنرمندان، تعدادی از کارگردان ها موظف شدند که با دعوت از بازیگرانی که در استخدام اداره بودند، گروه های مستقلی تشکیل دهند. مدتی بعد گروه های شش گانۀ وابسته به ادارۀ هنرهای دراماتیک تشکیل شد: «گروه هنر ملی» به سرپرستی عباس جوانمرد، «گروه تئاتر مردم» به سرپرستی علی نصیریان، «گروه تئاتر شهر» به سرپرستی جعفر والی، «گروه تئاتر جوان» به سرپرستی اسماعیل شنگله، «گروه تئاتر میترا» به سرپرستی رکن الدین خسروی، و «گروه تئاتر امروز» به سرپرستی داود رشیدی.
wikijoo: هنرستان_آزاد_هنرهای_دراماتیک