هنر قبطی اصطلاحی است که برای آثار هنری ساخته شده در اوایل دوره مسیحی در مصر یا آثاری که توسط خود مسیحیان قبطی ساخته شده است، به کار می رود. هنر قبطی بیشتر با نقاشی های دیواری، منسوجات، نقاشی های تذهیب و فلزکاری هایی که بیشتر آن ها در صومعه ها باقی مانده اند شناخته شده است. هنرهای قبطی اغلب وسایل قابل استفاده اند مانند لباس های تونیک و سنگ قبر یا آثار هنری مانند پورتره قدیسین. موزه قبطی در بخش قبطی قاهره[ ۱] دارای مهم ترین آثار و هنرهای قبطی است. [ ۲]
هنر قبطی تلفیقی از هنر بومی مصری و هلنیستی است. [ ۳] موضوعات و نمادها از افسانه های مصری و یونانی الهام گرفته شده اند؛ اما در بعضی موارد تغییر کرده اند تا با باورهای مسیحی هم خوانی داشته باشند. ایران و سوریه نیز با برجای گذاشتن نمادهایی مانند شیردال و طاووس، تاحدودی بر هنر قبطی تأثیر گذاشته اند.
تمثال های قبطی ریشه در هنر هلنیستیِ مربوط به اواخر دوران مصر باستان دارند. مانند تک چهره های مومیایی فایوم. [ ۴] هنر قبطی بعد از تسخیر مصر توسط اعراب بر هنر اسلامی تأثر گذاشت. در نقاشی های قبطی گوش ها و چشم های قدیس های مسیحی بزرگتر از سایر اندام ها، و دهان آن ها نیز کوچک است که نشان ارتباط معنوی این قدیسین با خدا و نیایش خالصانه آن ها است.
اغلب نقاشان قبطی نام خود ثبت نکرده اند اما از برجسته ترین آن ها می توان به لوقا ( که به طور سنتی باور بر این است که او اولین چهره نگار قبطی بوده است ) و دو پاپ قبطی به نام های، پاپ مکاریوس اول و پاپ گابریل سوم اشاره کرد. [ ۵] در اواسط سده هجدهم میلادی هنر قبطی دوباره محبوب شد. یکی از مشهورترین هنرمندان قبطی این دوره یوهانا الآرمانی بود. [ ۶]
تأثیرگذاری هنر و معماری قبطی بر معماری اسلامی از سدهٔ هفتم پس از میلاد شروع شد. چون کلیسای قبطی الکساندریا اولین کلیسای آفریقا بود، هنر قبطی تأثیر زیادی در کشورهایی مانند سودان و اتیوپی گذاشت. تأثیر هنر قبطی را می توان در بسیاری در کلیساها در کشور اتیوپی و همین طور در یکی از صلیب های قبطی که به نام صلیب اتیوپیایی هم شناخته می شود، دید.
تعداد قابل توجهی از منسوجات قبطی به خاطر رسم دفن این منسوجات با مردگان و نیز خشکی مقبره های مصریان باقی مانده اند. جنس این منسوجات معمولاً از کتان یا پشم است و رنگ های مختلفی از جمله قرمز، آبی، زرد، سبز، بنفش، سیاه و قهوه ای دارند. این رنگ ها از روناس، وسمه، آبجو، زعفران، صدف ارغوانی و شپشک قرمز به دست می آمدند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهنر قبطی تلفیقی از هنر بومی مصری و هلنیستی است. [ ۳] موضوعات و نمادها از افسانه های مصری و یونانی الهام گرفته شده اند؛ اما در بعضی موارد تغییر کرده اند تا با باورهای مسیحی هم خوانی داشته باشند. ایران و سوریه نیز با برجای گذاشتن نمادهایی مانند شیردال و طاووس، تاحدودی بر هنر قبطی تأثیر گذاشته اند.
تمثال های قبطی ریشه در هنر هلنیستیِ مربوط به اواخر دوران مصر باستان دارند. مانند تک چهره های مومیایی فایوم. [ ۴] هنر قبطی بعد از تسخیر مصر توسط اعراب بر هنر اسلامی تأثر گذاشت. در نقاشی های قبطی گوش ها و چشم های قدیس های مسیحی بزرگتر از سایر اندام ها، و دهان آن ها نیز کوچک است که نشان ارتباط معنوی این قدیسین با خدا و نیایش خالصانه آن ها است.
اغلب نقاشان قبطی نام خود ثبت نکرده اند اما از برجسته ترین آن ها می توان به لوقا ( که به طور سنتی باور بر این است که او اولین چهره نگار قبطی بوده است ) و دو پاپ قبطی به نام های، پاپ مکاریوس اول و پاپ گابریل سوم اشاره کرد. [ ۵] در اواسط سده هجدهم میلادی هنر قبطی دوباره محبوب شد. یکی از مشهورترین هنرمندان قبطی این دوره یوهانا الآرمانی بود. [ ۶]
تأثیرگذاری هنر و معماری قبطی بر معماری اسلامی از سدهٔ هفتم پس از میلاد شروع شد. چون کلیسای قبطی الکساندریا اولین کلیسای آفریقا بود، هنر قبطی تأثیر زیادی در کشورهایی مانند سودان و اتیوپی گذاشت. تأثیر هنر قبطی را می توان در بسیاری در کلیساها در کشور اتیوپی و همین طور در یکی از صلیب های قبطی که به نام صلیب اتیوپیایی هم شناخته می شود، دید.
تعداد قابل توجهی از منسوجات قبطی به خاطر رسم دفن این منسوجات با مردگان و نیز خشکی مقبره های مصریان باقی مانده اند. جنس این منسوجات معمولاً از کتان یا پشم است و رنگ های مختلفی از جمله قرمز، آبی، زرد، سبز، بنفش، سیاه و قهوه ای دارند. این رنگ ها از روناس، وسمه، آبجو، زعفران، صدف ارغوانی و شپشک قرمز به دست می آمدند.
wiki: هنر قبطی