هنر جنبش نمایی (kinetic art)
چرخانه، اثر لیمان ویتاکر
(یا: هنر حرکتی؛ کینتیک آرت) اثر هنری، معمولاً مجسمه، که دارای اجزای متحرک باشد؛ نیز آثاری که توهّم حرکت را ایجاد کنند، چنان که در اُپ آرت، تصویر در نوسان به نظر می رسد. آثاری که حرکت حقیقی دارند از منابع مختلفِ نیرو همچون دست انسان، موتور برق، و حرکت هوا یا آب استفاده می کنند. هنر جنبش نمایی گاهی با انواع دیگر هنر پیشتاز، ازجمله هنر اجرادرمی آمیزد. در دهۀ ۱۹۲۰، هنرمندانی از اروپای شرقی همچون نائوم گابوو آنتوان پفسنربا مجسمه هایی شبیه ماشین آلات طبع آزمایی کردند، و در «بیانیۀ واقع گرایی»، بیانیه ای از جنبش ساختگریکه در مسکو انتشار یافت، آن را هنر جنبش نمایی نامیدند. کارِ گابو از ساخته هایی با سیم و جریان برق تشکیل می شد، و غلبۀ شیفتگی به فنّاوری و صنعت را در میان هنرمندان اوایل قرن ۲۰ نشان می داد. هنرمندان دیگری ازجمله مارسل دوشاندر فرانسه، و لاسلو موهوی ـ ناجدر آلمان نیز کارهای مشابهی پدید آوردند. در دهۀ ۱۹۳۰، آلگزاندر کالدر، هنرمند امریکایی، ساختِ مجسمه های متحرکی موسوم به موبایلرا آغاز کرد؛ او را اغلب هنرمند پیش گام هنر جنبش نمایی به شمار می آورند. بعضی از موبایل های او با موتور کار می کردند، لیکن کالدر به سبب مجسمه های بسیار سبُکی شهرت یافت که با کوچکترین نسیمی به حرکت درمی آمدند. در دهۀ ۱۹۵۰ به کمک نمایشگاهی با نام «حرکت» که در ۱۹۵۵ در نگارخانۀ دنیز رنه، پاریس، برگزار شد، هنر جنبش نمایی همچون هنری مستقل تثبیت گردید. کالدر از شرکت کنندگان در نمایشگاه بود؛ دیگر هنرمندان عبارت بودند از مارسل دوشان، و ویکتور وازارلی، که بعد ها آغازگر اُپ آرت شناخته شد.
چرخانه، اثر لیمان ویتاکر
(یا: هنر حرکتی؛ کینتیک آرت) اثر هنری، معمولاً مجسمه، که دارای اجزای متحرک باشد؛ نیز آثاری که توهّم حرکت را ایجاد کنند، چنان که در اُپ آرت، تصویر در نوسان به نظر می رسد. آثاری که حرکت حقیقی دارند از منابع مختلفِ نیرو همچون دست انسان، موتور برق، و حرکت هوا یا آب استفاده می کنند. هنر جنبش نمایی گاهی با انواع دیگر هنر پیشتاز، ازجمله هنر اجرادرمی آمیزد. در دهۀ ۱۹۲۰، هنرمندانی از اروپای شرقی همچون نائوم گابوو آنتوان پفسنربا مجسمه هایی شبیه ماشین آلات طبع آزمایی کردند، و در «بیانیۀ واقع گرایی»، بیانیه ای از جنبش ساختگریکه در مسکو انتشار یافت، آن را هنر جنبش نمایی نامیدند. کارِ گابو از ساخته هایی با سیم و جریان برق تشکیل می شد، و غلبۀ شیفتگی به فنّاوری و صنعت را در میان هنرمندان اوایل قرن ۲۰ نشان می داد. هنرمندان دیگری ازجمله مارسل دوشاندر فرانسه، و لاسلو موهوی ـ ناجدر آلمان نیز کارهای مشابهی پدید آوردند. در دهۀ ۱۹۳۰، آلگزاندر کالدر، هنرمند امریکایی، ساختِ مجسمه های متحرکی موسوم به موبایلرا آغاز کرد؛ او را اغلب هنرمند پیش گام هنر جنبش نمایی به شمار می آورند. بعضی از موبایل های او با موتور کار می کردند، لیکن کالدر به سبب مجسمه های بسیار سبُکی شهرت یافت که با کوچکترین نسیمی به حرکت درمی آمدند. در دهۀ ۱۹۵۰ به کمک نمایشگاهی با نام «حرکت» که در ۱۹۵۵ در نگارخانۀ دنیز رنه، پاریس، برگزار شد، هنر جنبش نمایی همچون هنری مستقل تثبیت گردید. کالدر از شرکت کنندگان در نمایشگاه بود؛ دیگر هنرمندان عبارت بودند از مارسل دوشان، و ویکتور وازارلی، که بعد ها آغازگر اُپ آرت شناخته شد.
wikijoo: هنر_جنبش_نمایی