هنر، تاریخ (art history)
مطالعۀ آثار هنری در گذر زمان. یوهان وینکلمان، باستان شناسآلمانی، مطالعۀ منظم و روشمند تاریخ هنر را در میانۀ قرن ۱۸ بنیاد گذاشت. با این وجود، این رشته هنگامی صورت مدوّن و دانشگاهی یافت که کرسی تاریخ هنر در ۱۸۴۴ در دانشگاه برلیندایر شد. پژوهش تاریخ هنر، در پایان قرن ۱۹، بر دو رهیافت اساسی استوار بود: رهیافت نخست، هنر را در پیوند با زمینۀ فرهنگی و اجتماعی آن بررسی می کرد (یاکوب بورکهارتو هیپولیت تن)، و رهیافت دوم می کوشید آثار هنری را بر پایۀ ویژگی های «فرمی»، همچون رنگ، خط، و شکل تحلیل کند (هاینریش وُلفلین). رهیافت دیگری که بعدها مطرح شد، فرمالیسموُلفلین را مردود شمرد و بر «شمایل شناسی»، یعنی بررسی معنای آثار هنری تأکید کرد (اروین پانوفسکیو اِمیل مال).
مطالعۀ آثار هنری در گذر زمان. یوهان وینکلمان، باستان شناسآلمانی، مطالعۀ منظم و روشمند تاریخ هنر را در میانۀ قرن ۱۸ بنیاد گذاشت. با این وجود، این رشته هنگامی صورت مدوّن و دانشگاهی یافت که کرسی تاریخ هنر در ۱۸۴۴ در دانشگاه برلیندایر شد. پژوهش تاریخ هنر، در پایان قرن ۱۹، بر دو رهیافت اساسی استوار بود: رهیافت نخست، هنر را در پیوند با زمینۀ فرهنگی و اجتماعی آن بررسی می کرد (یاکوب بورکهارتو هیپولیت تن)، و رهیافت دوم می کوشید آثار هنری را بر پایۀ ویژگی های «فرمی»، همچون رنگ، خط، و شکل تحلیل کند (هاینریش وُلفلین). رهیافت دیگری که بعدها مطرح شد، فرمالیسموُلفلین را مردود شمرد و بر «شمایل شناسی»، یعنی بررسی معنای آثار هنری تأکید کرد (اروین پانوفسکیو اِمیل مال).
wikijoo: هنر،_تاریخ