هنر آشوری. هنر آشوری دوره ای در تاریخ هنر است که در آن اهمیت نقش برجسته ها بیشتر شد، یکی از دلایل این امر آن بود که آشوریان قومی شمالی بودند و سنگ آنجا بیشتر یافت می شد. با این حال از آشور اغلب نقش برجسته باقی مانده است و تنها یک مجسمه. آثار دورهٔ آشور هم حالتی اسطوره ای دارند و هم حالتی زمینی و به قدرت پادشاهان می پردازند. صحنه های نبرد و جنگ در این دوره مشاهده می شود و نقش برجسته ها بسیار شلوغ هستند. [ ۱]
آشوریان در نزدیکی شهر موصل امروزی، در کنار رود دجله، ساکن بودند و پیش از این که به قدرتی مستقل برسند، تابع دولت میتانی بودند. هنر آشوریان را از جنبه های مختلف می توان متاثر از هنر بابلی دانست اما آشوریان که از جایی دیگر آمده و در شمال بین النهرین مستقر شده بودند، عناصری از فرهنگ پیشین خود را با فرهنگ و هنر بابلی در آمیختند. از حدود ۱۵۰۰ ق. م. تولید آثار هنر مستقل آشوری آغاز و تا ۶۱۲ ق. م. ادامه داشت؛ اتمام این تولیدات به دلیل نابودی این حکومت و فرو ریختن دژهای شهر نینوا - پایتخت پادشاهی آشور - بود. آشوریان با ساکنان سوریه باستان و کوه نشینان نواحی شرقی تر خویشاوندی داشتند، و علاوه بر این مواد و مصالحی چون سنگ و عاج فیل در اختیارشان بود که بابلی ها از آن بی بهره بودند. [ ۲]
• نقش برجستهٔ موجودی اساطیری بالدار با سر عقاب در مقابل درخت مقدس ( قرن ۹ ق. م )
• مجسمهٔ آشور - ناصیر - پال دوم ( قرن ۹ ق. م )
• نقش برجستهٔ سارگون دوم آشوری ( قرن ۸ ق. م )
• زیگورات خرساباد در دوران سارگون ( ۷۰۶ ق. م )
• نقش برجسته گاو بالدار با سر انسان ( ۷۲۰ ق. م )
• نقش برجستهٔ ماده شیر محتضر در نینوا ( ۶۵۰ ق. م )
• نقش برجستهٔ آشوربانی پال در حال شکار شیر ( ۶۵۰ ق. م ) .
از شاخص ترین آثار آشوری می توان به نقش برجسته ها اشاره کرد که روایتگری ویژگی بارز این آثار است. هنرمندان آشوری نقوش حجاری را چون دیوارنگاره رنگ می کردند و صحنه های جنگ، شکار و مراسم مذهبی را با تأکید بر حضور مقتدرانه شاه نشان می دادند. محاصرهٔ شهر و قلعه دشمنان نیز از جمله موضوع های متداول در این گونه هنر آشوری است. در این صحنه ها تجهیزات و تدابیر جنگی و شجاعت سپاهیان آشوری با دقت بسیار تجسم یافته اند. از جمله این نقش برجسته ها می توان به نقش برجستهٔ "آشور - ناصیر - پال دوم در حال جنگ" که مربوط به حدود سال ۸۷۵ ق. م. است و از نیمرود به دست آماده اشاره کنیم. [ ۲] هنرمندان آشوری در بازنمایی حیوانات - به خصوص صحنه های شکار شیر - توانایی بسیاری داشتند و حالت های گریز و ستیز و مرگ حیوانات را بادقت و واقعگرایانه به تصویر می کشیدند؛ مثل نقش برجستهٔ "شیر محتضر"، حدود۶۵۰ ق. م، مکشوف در نینوا. در نقش برجسته های آشوری انسان بر خلاف حیوانات بسیار خشک و رسمی دیده می شود و عموماً سر و پاها از دید جانبی و بدن از دید روبرو ترسیم می گردد. [ ۳]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفآشوریان در نزدیکی شهر موصل امروزی، در کنار رود دجله، ساکن بودند و پیش از این که به قدرتی مستقل برسند، تابع دولت میتانی بودند. هنر آشوریان را از جنبه های مختلف می توان متاثر از هنر بابلی دانست اما آشوریان که از جایی دیگر آمده و در شمال بین النهرین مستقر شده بودند، عناصری از فرهنگ پیشین خود را با فرهنگ و هنر بابلی در آمیختند. از حدود ۱۵۰۰ ق. م. تولید آثار هنر مستقل آشوری آغاز و تا ۶۱۲ ق. م. ادامه داشت؛ اتمام این تولیدات به دلیل نابودی این حکومت و فرو ریختن دژهای شهر نینوا - پایتخت پادشاهی آشور - بود. آشوریان با ساکنان سوریه باستان و کوه نشینان نواحی شرقی تر خویشاوندی داشتند، و علاوه بر این مواد و مصالحی چون سنگ و عاج فیل در اختیارشان بود که بابلی ها از آن بی بهره بودند. [ ۲]
• نقش برجستهٔ موجودی اساطیری بالدار با سر عقاب در مقابل درخت مقدس ( قرن ۹ ق. م )
• مجسمهٔ آشور - ناصیر - پال دوم ( قرن ۹ ق. م )
• نقش برجستهٔ سارگون دوم آشوری ( قرن ۸ ق. م )
• زیگورات خرساباد در دوران سارگون ( ۷۰۶ ق. م )
• نقش برجسته گاو بالدار با سر انسان ( ۷۲۰ ق. م )
• نقش برجستهٔ ماده شیر محتضر در نینوا ( ۶۵۰ ق. م )
• نقش برجستهٔ آشوربانی پال در حال شکار شیر ( ۶۵۰ ق. م ) .
از شاخص ترین آثار آشوری می توان به نقش برجسته ها اشاره کرد که روایتگری ویژگی بارز این آثار است. هنرمندان آشوری نقوش حجاری را چون دیوارنگاره رنگ می کردند و صحنه های جنگ، شکار و مراسم مذهبی را با تأکید بر حضور مقتدرانه شاه نشان می دادند. محاصرهٔ شهر و قلعه دشمنان نیز از جمله موضوع های متداول در این گونه هنر آشوری است. در این صحنه ها تجهیزات و تدابیر جنگی و شجاعت سپاهیان آشوری با دقت بسیار تجسم یافته اند. از جمله این نقش برجسته ها می توان به نقش برجستهٔ "آشور - ناصیر - پال دوم در حال جنگ" که مربوط به حدود سال ۸۷۵ ق. م. است و از نیمرود به دست آماده اشاره کنیم. [ ۲] هنرمندان آشوری در بازنمایی حیوانات - به خصوص صحنه های شکار شیر - توانایی بسیاری داشتند و حالت های گریز و ستیز و مرگ حیوانات را بادقت و واقعگرایانه به تصویر می کشیدند؛ مثل نقش برجستهٔ "شیر محتضر"، حدود۶۵۰ ق. م، مکشوف در نینوا. در نقش برجسته های آشوری انسان بر خلاف حیوانات بسیار خشک و رسمی دیده می شود و عموماً سر و پاها از دید جانبی و بدن از دید روبرو ترسیم می گردد. [ ۳]
wiki: هنر آشوری