همن
گویش مازنی
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۲(بار)
. در قاموس گوید: «هَیْمَنَ عَلی کَذا: صارَ رَقیباً عَلَیْهِ وَ حافِظاً» یعنی بر او مراقب ونگهدار شد در مجمع البیان فرموده: «هَیْمَنَ الرَّجُلُ» یعنی مراقب و حافظ و حاضر گردید. علی هذا مهیمن به معنی مراقب و حافظ است مثل رقیب که در اسماء حسنی آمده است. یعنی: اوست خدای حاکم، پاک، بی آزار، ایمنی ده، مراقب بندگان، توانا، مصلح . . ضمیر «عَلَیْهِ» به «الکِتاب» دوم راجع است که مراد مطلق کتابهای آسمانی گذشته است یعنی: قرآن را به حق بر تو نازل کردیم که هم کتابهای گذشته را تصدیق میکند و هم مراقب و حافظ آنهاست. میشود گفت قرآن با مهیمن و مراقب بودن دوکار انجام میدهد یکی اینکه حافظ آنهاست و وجود آنها را تثبیت و تصدیق میکند و هم مراقب و مسلط برآنهاست و آنچه را از اغلاط و تحریف و نسیان برآنها راه یافته بیان میدارد و این مخالف آن نیست که قران احکامی غیر ازاحکام تورات و انجیل را بیاورد قرآن در عین حال که مراقب و مصدق آن دو است احکام گستردهای که مطابق هر عصر است نیز دارد لذا در ذیل آیه فرموده: «فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِماأَنْزَلَ اللهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْوُائَهُمْ عَمَّا جاءَکَ مِنَ الحَقِ لِکُلٍ جَعَلْنامِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً...». یعنی میان اهل کتاب با آنچه خدا بتو نازل کرده حکم کن، زیرا کتاب تو قائم به امر دین و حافظ و مراقب کتب گذشته است. در المنار گوید معنای «مُهَیْمِنا علیه» آن است که رقیب و گواه آنهاست. حقیقت حال آنها را در اصل انزال و اینکه مخاطب آنها چه کسانی بودند، و اینکه مقداری ازآنها فراموش شده و از بین رفته و بسیاری دچار تحریف و تأویل گشته و از عمل به آنها اعراض شده، بیان میدارد.
. در قاموس گوید: «هَیْمَنَ عَلی کَذا: صارَ رَقیباً عَلَیْهِ وَ حافِظاً» یعنی بر او مراقب ونگهدار شد در مجمع البیان فرموده: «هَیْمَنَ الرَّجُلُ» یعنی مراقب و حافظ و حاضر گردید. علی هذا مهیمن به معنی مراقب و حافظ است مثل رقیب که در اسماء حسنی آمده است. یعنی: اوست خدای حاکم، پاک، بی آزار، ایمنی ده، مراقب بندگان، توانا، مصلح . . ضمیر «عَلَیْهِ» به «الکِتاب» دوم راجع است که مراد مطلق کتابهای آسمانی گذشته است یعنی: قرآن را به حق بر تو نازل کردیم که هم کتابهای گذشته را تصدیق میکند و هم مراقب و حافظ آنهاست. میشود گفت قرآن با مهیمن و مراقب بودن دوکار انجام میدهد یکی اینکه حافظ آنهاست و وجود آنها را تثبیت و تصدیق میکند و هم مراقب و مسلط برآنهاست و آنچه را از اغلاط و تحریف و نسیان برآنها راه یافته بیان میدارد و این مخالف آن نیست که قران احکامی غیر ازاحکام تورات و انجیل را بیاورد قرآن در عین حال که مراقب و مصدق آن دو است احکام گستردهای که مطابق هر عصر است نیز دارد لذا در ذیل آیه فرموده: «فَاحْکُمْ بَیْنَهُمْ بِماأَنْزَلَ اللهُ وَ لا تَتَّبِعْ أَهْوُائَهُمْ عَمَّا جاءَکَ مِنَ الحَقِ لِکُلٍ جَعَلْنامِنْکُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهاجاً...». یعنی میان اهل کتاب با آنچه خدا بتو نازل کرده حکم کن، زیرا کتاب تو قائم به امر دین و حافظ و مراقب کتب گذشته است. در المنار گوید معنای «مُهَیْمِنا علیه» آن است که رقیب و گواه آنهاست. حقیقت حال آنها را در اصل انزال و اینکه مخاطب آنها چه کسانی بودند، و اینکه مقداری ازآنها فراموش شده و از بین رفته و بسیاری دچار تحریف و تأویل گشته و از عمل به آنها اعراض شده، بیان میدارد.
wikialkb: ریشه_همن
دانشنامه عمومی
پیشنهاد کاربران
مراقب ومحافظ