صاعقه هواپیمای جت جنگنده - بمب افکن ساخت ایران است. در این هواپیما از بدنه هواپیمای اف - ۵ استفاده شده است. تفاوت ظاهری این هواپیما با اف - ۵ وجود دو سکان عمودی V شکل است که برای ایجاد توانایی لازم برای مانورپذیری بهتر جنگنده صورت گرفته است. هواپیمای جنگنده - بمب افکن صاعقه، احتمالاً ۱۰ تا ۱۵ درصد بزرگ تر از هواپیماهای اف - ۵ است. هواپیما دو سکان عمودی V شکل ( برای کاهش سطح مقطع راداری و افزایش مانور ) داشته و از همان موتورها و الکترونیک پروازی هواپیمای F - 5 بهره می برد.
... [مشاهده متن کامل]
اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.
این هواپیما جدیدترین بهینه سازی جنگنده اف - ۵ است. اف - ۵ یک جنگنده آمریکایی ساخت شرکت نورتروپ است که در سال ۱۹۵۸ اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داده و از دهه ۱۳۴۰ وارد نیروی هوایی ایران هم شد. تغییراتی که در صاعقه نسبت به اف - ۵ انجام شده لزوماً به معنی برتری آن بر اف - ۵ نیست. تأثیری که دو سکان بر قدرت مانور این هواپیما می گذارد مورد بحث است و ظرفیت حمل مهمات آن نیز تغییر چندانی نسبت به اف - ۵ نداشته است. وجود سکان های شبیه به اف - ۱۸ باعث شده تا در برخی گزارش های ایرانی این هواپیما دارای قابلیت های مشابه با اف - ۱۸ معرفی شود. از صاعقه می توان به عنوان یک جنگنده حمله به زمین استفاده کرد. تولید انبوه صاعقه بستگی به موفقیت برنامه آزمایشی فعالیت این هواپیما دارد در صورت موفقیت این برنامه تولید آن با کابین شیشه ای دیجیتال و بهینه سازی های دیگری آغاز خواهد شد.
در پاییز ۱۳۷۷ علی اکبر شوقی رئیس دانشگاه شهید ستاری طراحی جنگنده صاعقه را به محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران اعلام کرد و گفت که قرار است پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۸۰ انجام شود. این پروژه در ابتدا به صاعقه - ۸۰ معروف شده و گفته می شد که یک جنگنده رهگیر دوموتوره و دوسکانه در کلاس اف - ۱۴ تام کت خواهد بود. هرچند طراحی این هواپیما با مهندسی معکوس انجام شده اما این جنگنده یک پروژه بومی و اصیل معرفی شده بود که شبیه به هیچ جنگنده دیگری در نیروهای مسلح ایران و دیگر کشورها نیست. مراحل طراحی و ساخت پیش نمونه های این هواپیما در دانشگاه شهید ستاری و مجتمع صنعتی اوج انجام می شد. همچنین اعلام شد که چرخ های پیش نمونه اول لهستانی است اما در نمونه دوم چرخ های ایرانی نصب شده است.
... [مشاهده متن کامل]
اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ۱۳۸۸ در پایگاه دوم شکاری تبریز تشکیل شد.
این هواپیما جدیدترین بهینه سازی جنگنده اف - ۵ است. اف - ۵ یک جنگنده آمریکایی ساخت شرکت نورتروپ است که در سال ۱۹۵۸ اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داده و از دهه ۱۳۴۰ وارد نیروی هوایی ایران هم شد. تغییراتی که در صاعقه نسبت به اف - ۵ انجام شده لزوماً به معنی برتری آن بر اف - ۵ نیست. تأثیری که دو سکان بر قدرت مانور این هواپیما می گذارد مورد بحث است و ظرفیت حمل مهمات آن نیز تغییر چندانی نسبت به اف - ۵ نداشته است. وجود سکان های شبیه به اف - ۱۸ باعث شده تا در برخی گزارش های ایرانی این هواپیما دارای قابلیت های مشابه با اف - ۱۸ معرفی شود. از صاعقه می توان به عنوان یک جنگنده حمله به زمین استفاده کرد. تولید انبوه صاعقه بستگی به موفقیت برنامه آزمایشی فعالیت این هواپیما دارد در صورت موفقیت این برنامه تولید آن با کابین شیشه ای دیجیتال و بهینه سازی های دیگری آغاز خواهد شد.
در پاییز ۱۳۷۷ علی اکبر شوقی رئیس دانشگاه شهید ستاری طراحی جنگنده صاعقه را به محمد خاتمی رئیس جمهور وقت ایران اعلام کرد و گفت که قرار است پرواز آزمایشی این هواپیما در سال ۸۰ انجام شود. این پروژه در ابتدا به صاعقه - ۸۰ معروف شده و گفته می شد که یک جنگنده رهگیر دوموتوره و دوسکانه در کلاس اف - ۱۴ تام کت خواهد بود. هرچند طراحی این هواپیما با مهندسی معکوس انجام شده اما این جنگنده یک پروژه بومی و اصیل معرفی شده بود که شبیه به هیچ جنگنده دیگری در نیروهای مسلح ایران و دیگر کشورها نیست. مراحل طراحی و ساخت پیش نمونه های این هواپیما در دانشگاه شهید ستاری و مجتمع صنعتی اوج انجام می شد. همچنین اعلام شد که چرخ های پیش نمونه اول لهستانی است اما در نمونه دوم چرخ های ایرانی نصب شده است.