هسا ایران - ۱۴۰ هواپیمایی کوتاه برد قادر به حمل ۵۲ مسافر با دو موتور توربوپراپ ؛ ساخت مشترک شرکت هسا و شرکت آنتونوف است.
از ویژگی های این هواپیما میتوان به : فرود در فرودگاه های خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری اشاره کرد . این هواپیما می تواند برای حمل مسافر، بار یا هر دو استفاده شود.
... [مشاهده متن کامل]
از این هواپیما ۸ عدد به شرکت هسا توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر سفارش داده شده ، که قرار است از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ هواپیما ها تحویل داده شود.
در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران - ۱۴۰ فراز ( AnIr140 ) صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونهٔ ارتقاءیافته تری نسبت به مدل اکراینی می باشد.
این هواپیما مجهز به دو موتور توربوپراپ است که برای فرود در زمین خاکی مناسب است اما این موتورها در هوای گرم عملکرد مطلوبی ندارند. این هواپیما از نوع میانبرد است و برای سفرهای داخلی مناسب است.
در دهه ۷۰ شمسی و در زمان دولت سازندگی این هواپیما برای ساخت در ایران انتخاب شد. نمونه های اولیه مسافری بودند و نمونه باربری ندارد. در همان دولت سازندگی نمونه اولیه ساخته شد و در دولت بعدی ( اصلاحات ) تولید انبوه آغاز شد. در سال ۱۳۸۷ اعلام شد که ایران تولید هواپیمای ایران - ۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال ادامه می دهد. ایران همچنین اعلام کرده بود که قصد دارد یک مدل نظامی نیز برای گشتزنی دریایی تولید کند تا جایگزین هواپیماهای آمریکایی پی - ۳ اوریون شوند. این هواپیما چندی بعد با حضور وزیر دفاع رونمایی شد.
در حال حاضر شرکت سپاهان ایر و ایران ایر ( بزودی ) از این هواپیما جهت حمل مسافر استفاده می کنند. یعرب بدر، وزیر حمل و نقل سوریه نیز در پاییز سال ۱۳۸۸ درخواستی برای خرید این هواپیما از ایران مطرح کرد.
هواپیمای آنتونف ۱۴۰ ( و مدل ایرانی آن ایران - ۱۴۰ ) در مجموع شش بار در جهان حادثه داشته است که سه حادثهٔ آن در کشور ایران ( یک حادثه نمونه ساخت اوکراین و بقیه مونتاژ ایران ) ، دو حادثه در اوکراین و یک حادثهٔ دیگر در کشور آذربایجان رخ داده بود.
۴۴ نفر که مقامات روسی و اوکراینی بودند و برای افتتاح خط تولید هواپیما ( شماره ثبت UR - 14003 ) سوار بر آن بودند ( نمونه مونتاژ اکراین ) که بر اثر اشتباه انسانی به کوه برخورد کرد.
از ویژگی های این هواپیما میتوان به : فرود در فرودگاه های خاکی و همچنین ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز بدون سوختگیری اشاره کرد . این هواپیما می تواند برای حمل مسافر، بار یا هر دو استفاده شود.
... [مشاهده متن کامل]
از این هواپیما ۸ عدد به شرکت هسا توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر سفارش داده شده ، که قرار است از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ هواپیما ها تحویل داده شود.
در سال ۱۹۹۶ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان تحت نام ایران - ۱۴۰ فراز ( AnIr140 ) صادر شد. بعضی قطعات الکترونیکی مدل ساخت ایران، گونهٔ ارتقاءیافته تری نسبت به مدل اکراینی می باشد.
این هواپیما مجهز به دو موتور توربوپراپ است که برای فرود در زمین خاکی مناسب است اما این موتورها در هوای گرم عملکرد مطلوبی ندارند. این هواپیما از نوع میانبرد است و برای سفرهای داخلی مناسب است.
در دهه ۷۰ شمسی و در زمان دولت سازندگی این هواپیما برای ساخت در ایران انتخاب شد. نمونه های اولیه مسافری بودند و نمونه باربری ندارد. در همان دولت سازندگی نمونه اولیه ساخته شد و در دولت بعدی ( اصلاحات ) تولید انبوه آغاز شد. در سال ۱۳۸۷ اعلام شد که ایران تولید هواپیمای ایران - ۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال ادامه می دهد. ایران همچنین اعلام کرده بود که قصد دارد یک مدل نظامی نیز برای گشتزنی دریایی تولید کند تا جایگزین هواپیماهای آمریکایی پی - ۳ اوریون شوند. این هواپیما چندی بعد با حضور وزیر دفاع رونمایی شد.
در حال حاضر شرکت سپاهان ایر و ایران ایر ( بزودی ) از این هواپیما جهت حمل مسافر استفاده می کنند. یعرب بدر، وزیر حمل و نقل سوریه نیز در پاییز سال ۱۳۸۸ درخواستی برای خرید این هواپیما از ایران مطرح کرد.
هواپیمای آنتونف ۱۴۰ ( و مدل ایرانی آن ایران - ۱۴۰ ) در مجموع شش بار در جهان حادثه داشته است که سه حادثهٔ آن در کشور ایران ( یک حادثه نمونه ساخت اوکراین و بقیه مونتاژ ایران ) ، دو حادثه در اوکراین و یک حادثهٔ دیگر در کشور آذربایجان رخ داده بود.
۴۴ نفر که مقامات روسی و اوکراینی بودند و برای افتتاح خط تولید هواپیما ( شماره ثبت UR - 14003 ) سوار بر آن بودند ( نمونه مونتاژ اکراین ) که بر اثر اشتباه انسانی به کوه برخورد کرد.