هسا اذرخش

پیشنهاد کاربران

آذَرَخش نامیست که در ایران برای دست کم سه و شاید چهار نوع طرح هواپیمای متفاوت استفاده شده است. یک یا چند مدل از هواپیماهایی که با نام جنگندهٔ آذرخش معرفی شده اند به روش مهندسی معکوس بر روی جنگنده اف - ۵ ساخته شده اند. کاربرد بی قاعده نام آذرخش برای طرح های متفاوت و سیاست ایران در مورد اعلام نکردن مشخصات سلاح های خود باعث ابهامات زیادی در مورد جنگنده آذرخش شده است. هیچ یک از این هواپیماها به مرحله تولید انبوه نرسیده اند.
...
[مشاهده متن کامل]

در بهار ۱۳۷۶ سرتیپ آراسته جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که ایران نخستین جنگندهٔ خود را طراحی، تولید و آزمایش کرده است. بر اساس یک فرضیه این هواپیما با کنار هم قرار دادن قطعات جنگنده های مختلف ساخته شده و تقریباً نوعی اف - ۵ اصلاح شده بوده است. از نظر ظاهری دماغهٔ آذرخش ۱۷ سانتی متر طویل تر شده بود تا با رادار جدیدی که برای آن تولید شده بود مطابقت داشته باشد. این رادار از قطعات و تکنولوژی ایرانی استفاده کرده و بر اساس رادار روسی Kopjo طراحی شده بود. این هواپیما در واقع برای اثبات فرضیهٔ طراحی و نمایش توانایی مهندسی معکوس ساخته شده بود و نه به عنوان یک هواپیمای عملیاتی. سرتیپ آراسته در آن زمان اعلام کرده بود که تولید انبوه جنگندهٔ آذرخش در آینده نزدیک شروع خواهد شد. مقامات ایرانی هم در شهریور ۷۶ از تولید انبوه نخستین جنگنده - بمب افکن تولید داخل خبر دادند. در زمستان ۱۳۷۷ هم سرتیپ حبیب بقایی در گزارشی در مورد توانایی های نظامی ایران ساخت جنگندهٔ آذرخش و هواپیمای آموزشی تندر را از دستاوردهای نیروی هوایی ایران برشمرد.
در سال ۱۳۷۸ مجدداً خبر آغاز تولید انبوه آذرخش اعلام شد اما در سال ۱۳۷۹ اعلام شد تولید انبوه در سال ۱۳۸۰ آغاز خواهد شد. در میانه های سال ۱۳۸۰ اعلام شد که آزمایش های عملیاتی بر روی چهار فروند هواپیما در حال انجام است و قرار است سالانه ده فروند جنگنده آذرخش و در مجموع ۳۰ تا ۵۰ فروند تولید شود. در سال ۱۳۸۰ گزارش شد که ۶ فروند از این هواپیما تولید شده و قرار است در سه سال آینده ۳۰ فروند دیگر تولید شود. این اتفاق نیفتاد و ۶ تا ۹ فروند آذرخش تولید شدند که وضعیت کاربرد عملیاتی آن ها روشن نیست. در سال ۱۳۸۷ هم سه فروند جنگندهٔ آذرخش ( که احتمالاً از همان ۶ فروند تولید شده تا سال ۱۳۸۰ بودند ) در تهران به نمایش گذاشته شدند. نیروی هوایی ارتش ایران در نهایت پروژه مهندسی معکوس جنگندهٔ اف - ۵ئی را رها کرد در حالی که صنایع اوج و دانشگاه شهید ستاری هم جنگندهٔ مشابهی را با نام صاعقهٔ - ۸۰ ساخته و در سال ۱۳۸۳ اولین پرواز آزمایشی آن را انجام دادند. صاعقهٔ - ۸۰ بعداً به آذرخش - ۲ و سپس به جنگنده صاعقه معروف شد.

هسا اذرخشهسا اذرخش
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/هسا_آذرخش

بپرس