هرمان کوهن ( آلمانی: Hermann Cohen; ۴ ژوئیهٔ ۱۸۴۲ – ۴ آوریل ۱۹۱۸ ) یک فیلسوف یهودی اهل آلمان و یکی از بنیانگذاران مکتب نئوکانتیانیسم ماربورگ بود، و اغلب او را «احتمالاً مهم ترین فیلسوف یهودی قرن نوزدهم» می دانند.
... [مشاهده متن کامل]
کوهن در کاسویگ، آنهالت به دنیا آمد. او در اوایل شروع به مطالعه فلسفه کرد و خیلی زود به عنوان یک پژوهشگر عمیق کانت شناخته شد. او در دبیرستانِ دسائو، مدرسه الهیات یهودی در برسلاو، و در دانشگاه های برسلاو، برلین و هاله تحصیل کرد. در سال ۱۸۷۳، او در دانشکده فلسفی دانشگاه ماربورگ، استاد خصوصی شد، پایان نامه ای که با آن اجازهی تدریس را دریافت کرد، مفاهیم نظام مند در نوشته های پیشاانتقادی کانت با توجه به رابطه آنها با ایده آلیسم انتقادی بود. کوهن در سال ۱۸۷۵ به عنوان پروفسور فوق العاده در ماربورگ و در سال بعد به عنوان پروفسور معمولی انتخاب شد ( به «رتبه های آکادمیک در آلمان» مراجعه کنید ) .
او یکی از بنیانگذاران «انجمن پیشرفت علم یهودیت» بود که اولین نشست خود را در نوامبر ۱۹۰۲ در برلین برگزار کرد.
کوهن آخرین اثر فلسفی فردریش آلبرت لانگ، مطالعات منطقی ( لایپزیگ، ۱۸۷۷ ) و چندین نسخه از مقدمه طولانی و مکمل انتقادی تاریخ ماتریالیسم لانگ را ویرایش و منتشر کرد.
او سه جلد اولیه را به تفسیر کانت اختصاص داد ( نظریه تجربه کانت، مبانی اخلاق کانت، و مبانی زیبایی شناسی کانت ) . در سال ۱۹۰۲ او شروع به انتشار سه جلد از فلسفه سیستماتیک خود کرد: منطق دانش ناب ( ۱۹۰۲ ) ، اخلاق اراده ناب ( ۱۹۰۴ ) و زیبایی شناسی احساس ناب ( ۱۹۱۲ ) . جلد چهارم برنامه ریزی شده برای روان شناسی هرگز نوشته نشد.
نوشته های کوهن که بیشتر به یهودیت مربوط می شود شامل چندین جزوه است، از جمله «اهمیت فرهنگی - تاریخی روز سبت» ( ۱۸۸۱ ) و «اعترافی در مسئله یهود» ( ۱۸۸۰ ) . و همچنین مقالات زیر: «مشکل اخلاق یهود» در «ماهنامه» ( ۱۸۹۹ ) ; «عشق و عدالت در مفاهیم خدا و انسان» در «سالنامه تاریخ و ادبیات یهود» ( ۱۹۰۰ ) ; و «استقلال و آزادی» در کتاب یادبود دیوید کافمن ( ۱۹۰۰ ) .
مشهورترین آثار یهودی کوهن عبارتند از: دینِ عقل برون از منابع یهودیت ( ۱۹۱۹ ) ، آلمانیسم و یهودیت، عشق به همسایگان در تلمود، و اخلاق ابن میمون. مقاله او «خیریه در تلمود» به درخواست دادگاه منطقه سلطنتی ماربورگ نوشته شد ( ویرایش سوم، ماربورگ، ۱۸۸۸ ) . نوشته های یهودی کوهن در Jüdischeschriften ( جلد ۳ ویرایش برونو اشتراوس، برلین ۱۹۲۴ ) گردآوری شده است. یک نسخه آکادمیک جدید از آثار کوهن در حال گردآوری است که توسط هلموت هولزهی، هارتویگ ویدباخ و دیگران ویرایش شده است ( Olms, Hildesheim ۱۹۷۷ ) . ترجمه انگلیسی برخی از نوشته های یهودی او در کتاب دلیل و امید: گزیده هایی از نوشته های یهودی هرمان کوهن ترجمه ایوا جوسپه ( ۱۹۷۱ ) موجود است.
... [مشاهده متن کامل]
کوهن در کاسویگ، آنهالت به دنیا آمد. او در اوایل شروع به مطالعه فلسفه کرد و خیلی زود به عنوان یک پژوهشگر عمیق کانت شناخته شد. او در دبیرستانِ دسائو، مدرسه الهیات یهودی در برسلاو، و در دانشگاه های برسلاو، برلین و هاله تحصیل کرد. در سال ۱۸۷۳، او در دانشکده فلسفی دانشگاه ماربورگ، استاد خصوصی شد، پایان نامه ای که با آن اجازهی تدریس را دریافت کرد، مفاهیم نظام مند در نوشته های پیشاانتقادی کانت با توجه به رابطه آنها با ایده آلیسم انتقادی بود. کوهن در سال ۱۸۷۵ به عنوان پروفسور فوق العاده در ماربورگ و در سال بعد به عنوان پروفسور معمولی انتخاب شد ( به «رتبه های آکادمیک در آلمان» مراجعه کنید ) .
او یکی از بنیانگذاران «انجمن پیشرفت علم یهودیت» بود که اولین نشست خود را در نوامبر ۱۹۰۲ در برلین برگزار کرد.
کوهن آخرین اثر فلسفی فردریش آلبرت لانگ، مطالعات منطقی ( لایپزیگ، ۱۸۷۷ ) و چندین نسخه از مقدمه طولانی و مکمل انتقادی تاریخ ماتریالیسم لانگ را ویرایش و منتشر کرد.
او سه جلد اولیه را به تفسیر کانت اختصاص داد ( نظریه تجربه کانت، مبانی اخلاق کانت، و مبانی زیبایی شناسی کانت ) . در سال ۱۹۰۲ او شروع به انتشار سه جلد از فلسفه سیستماتیک خود کرد: منطق دانش ناب ( ۱۹۰۲ ) ، اخلاق اراده ناب ( ۱۹۰۴ ) و زیبایی شناسی احساس ناب ( ۱۹۱۲ ) . جلد چهارم برنامه ریزی شده برای روان شناسی هرگز نوشته نشد.
نوشته های کوهن که بیشتر به یهودیت مربوط می شود شامل چندین جزوه است، از جمله «اهمیت فرهنگی - تاریخی روز سبت» ( ۱۸۸۱ ) و «اعترافی در مسئله یهود» ( ۱۸۸۰ ) . و همچنین مقالات زیر: «مشکل اخلاق یهود» در «ماهنامه» ( ۱۸۹۹ ) ; «عشق و عدالت در مفاهیم خدا و انسان» در «سالنامه تاریخ و ادبیات یهود» ( ۱۹۰۰ ) ; و «استقلال و آزادی» در کتاب یادبود دیوید کافمن ( ۱۹۰۰ ) .
مشهورترین آثار یهودی کوهن عبارتند از: دینِ عقل برون از منابع یهودیت ( ۱۹۱۹ ) ، آلمانیسم و یهودیت، عشق به همسایگان در تلمود، و اخلاق ابن میمون. مقاله او «خیریه در تلمود» به درخواست دادگاه منطقه سلطنتی ماربورگ نوشته شد ( ویرایش سوم، ماربورگ، ۱۸۸۸ ) . نوشته های یهودی کوهن در Jüdischeschriften ( جلد ۳ ویرایش برونو اشتراوس، برلین ۱۹۲۴ ) گردآوری شده است. یک نسخه آکادمیک جدید از آثار کوهن در حال گردآوری است که توسط هلموت هولزهی، هارتویگ ویدباخ و دیگران ویرایش شده است ( Olms, Hildesheim ۱۹۷۷ ) . ترجمه انگلیسی برخی از نوشته های یهودی او در کتاب دلیل و امید: گزیده هایی از نوشته های یهودی هرمان کوهن ترجمه ایوا جوسپه ( ۱۹۷۱ ) موجود است.