هربارت یوهان فریدریش

دانشنامه آزاد فارسی

هِرْبارْت، یوهان فِریدْریش (۱۷۷۶ـ۱۸۴۱)(Herbart, Johann Friedrich)
هِرْبارْت، یوهان فِریدْریش
فیلسوف آلمانی، مؤلف آثار فراوانی در فلسفه، روان شناسی، و تعلیم و تربیت. در روان شناسی، اعتقاد به قوای ذهنی را رد می کند و می کوشد نشان دهد که همۀ پدیده های روانی از فعل و انفعال مفاهیم یا تصورات اولیه منتج می شوند. در تعلیم و تربیت، با جذب آرای دوست سوئیسی اش یوهان پستالوزی تلاش کرد تا تعلیم و تربیت و روش های تربیتی را صورت علمی بدهد. در فلسفه، به کانت تکیه کرد و هستی شناسی متفاوتی پدید آورد که محورش «واقعیت متکثر» است. در مابعدالطبیعه، آنچه را «شک متعالی» حوزۀ اندیشۀ هیوم ـ کانتی می نامد نقطۀ عزیمتش می گیرد و آن را ناشی از سردرگمی لاک دربارۀ مفهوم ذات می داند. هربارت در اولدنبورگ به دنیا آمد. در ۱۷۹۴ به دانشگاه ینا رفت و شاگرد یوهان فیشته، فیلسوف آلمانی شد، ولی طولی نکشید که با او اختلاف یافت. در ۱۸۰۲ به دانشگاه گوتینگن راه یافت و همان جا در ۱۸۰۴ اثر تربیتی عمده اش پداگوژی عمومی را منتشر کرد. در ۱۸۰۹ کرسی فلسفۀ دانشگاه کونیگسبرگ را پذیرفت و در ۱۸۱۲ معروف ترین کتابش درآمدی بر فلسفه را انتشار داد. اثر مهم او در روان شناسی با عنوان روان شناسی به مثابۀ علم تجربه، مابعدالطبیعه، و ریاضیات منتشر شد (۱۸۲۴ـ۱۸۲۵) و دستگاه فلسفی شالودۀ روان شناسی خود را در کتاب مابعدالطبیعۀ عمومی شامل مبادی نو در فلسفه (۱۸۲۸ـ۱۸۲۹) توضیح داد.

پیشنهاد کاربران

بپرس