هایپرلکسیا ( به انگلیسی:Hyperlexia ) یک سندرم است که با توانایی زودرس کودک در خواندن مشخص می شود. در ابتدا نورمن ای. سیلبربرگ و مارگارت سی. سیلبربرگ ( ۱۹۶۷ ) آن را به عنوان توانایی زودرس خواندن کلمات بدون آموزش قبلی در یادگیری خواندن، معمولاً قبل از پنج سالگی تعریف کردند. آن ها نشان دادند که کودکان مبتلا به هایپرلکسیا توانایی رمزگشایی کلمه به طور قابل توجهی بالاتر از سطح درک خواندن خود دارند. [ ۱] کودکان مبتلا به هایپرلکسیا نیز در سنین پایین علاقه شدیدی به مطالب نوشتاری دارند. [ ۲]
کودکان هایپرلکسیک با توانایی کلمه خوانی بسیار بالاتر از آنچه که با توجه به سن آنها انتظار می رود مشخص می شوند. [ ۳] اولین بار در سال ۱۹۶۷ میلادی، این سندرم نامگذاری و به طور علمی توصیف شد ( توسط سیلربرگ و سیلربرگ ) . می توان آن را به عنوان یک ابرقابلیت در نظر گرفت که در آن توانایی تشخیص کلمات بسیار بالاتر از سطوح مورد انتظار از مهارت فرد است. [ ۴] با این حال، برخی از هیپرلکسیک ها در درک گفتار مشکل دارند. [ ۴] برخی از کارشناسان بر این باورند که اکثر کودکان مبتلا به هایپرلکسیا، یا شاید حتی همه آن ها، در طیف اوتیسم قرار دارند. [ ۴] [ ۲] با این حال، یک متخصص، دارولد ترفرت، پیشنهاد می کند که هایپرلکسیا دارای زیرگونه هایی است که فقط برخی از آنها با اوتیسم همپوشانی دارند. [ ۵] [ ۶] تخمین زده شده است که بین ۵ تا ۲۰ درصد از کودکان اوتیستیک هایپرلکسیک هستند. [ ۷] [ ۸]
کودکان هایپرلکسیک اغلب مجذوب حروف یا اعداد هستند. آنها در رمزگشایی زبان بسیار خوب هستند و بنابراین اغلب به خوانندگانی زودهنگام تبدیل می شوند. برخی از کودکان هایپرلکسیک انگلیسی زبان قبل از دو سالگی املای کلمات طولانی ( مانند elephant ) را یادمی گیرند و قبل از سه سالگی خواندن جملات کامل را یاد می گیرند.
علایق خاص معمولی کودکان هایپرلکسیک اغلب شامل حروف، اعداد، فونت ها، الفبای خارجی، زبان ها، منظومه شمسی، جدول تناوبی، آرم ها، آناتومی و جغرافیا ( پرچم ها، کشورها، پایتخت ها ) است.
کلمه Hyperlexia از دو اصطلاح و کلمه یونانی hyper «بیش از حد، فراتر، بیش از حد، بیش از اندازه»[ ۹] و lexis «کلمه» گرفته شده است. [ ۱۰]
اگرچه کودکان هایپرلکسیک معمولاً خواندن را به روشی غیر ارتباطی یاد می گیرند، مطالعات متعدد نشان داده است که آن ها می توانند درک مطلب و زبان ارتباطی را پس از شروع هایپرلکسیا به دست آورند. [ ۲] آن ها مسیر رشد متفاوتی را نسبت به افراد با تنوع عصبی عادی دنبال می کنند و نقاط عطف و قوت و ضعف به ترتیب متفاوتی به دست می آیند. علیرغم توانایی خواندن زودرس کودکان هایپرلکسیک، آن ها ممکن است برای برقراری ارتباط دچار مشکل شوند. اغلب، کودکان هایپرلکسیک، توانایی خواندن زودرس را دارند، اما یاد می گیرند که فقط با به یادسپاری و تکرار زیاد صحبت کنند، و همچنین ممکن است در یادگیری قواعد زبان از روی مثال یا آزمون و خطا مشکل داشته باشند، که ممکن است منجر به مشکلات اجتماعی شود. زبان آن ها ممکن است با استفاده از اکولالیا ( که اغلب کلمات و جملات را تکرار می کنند ) ، توسعه یابد. اغلب، کودک دایره لغات زیادی دارد و می تواند اشیاء و تصاویر زیادی را شناسایی کند، اما نمی تواند از مهارت های زبانی خود به خوبی استفاده کند. زبان خودانگیخته وجود ندارد و گفتار عمل گرایانه آن ها به تأخیر می افتد. کودکان هایپرلکسی اغلب در درک سوالاتی چون چه کسی؟ چی؟ کجا؟ چرا؟ و چطور؟ مشکل دارند. بین سنین چهار تا پنج سالگی، بسیاری از کودکان پیشرفت های بزرگی در برقراری ارتباط بدست می آورند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفکودکان هایپرلکسیک با توانایی کلمه خوانی بسیار بالاتر از آنچه که با توجه به سن آنها انتظار می رود مشخص می شوند. [ ۳] اولین بار در سال ۱۹۶۷ میلادی، این سندرم نامگذاری و به طور علمی توصیف شد ( توسط سیلربرگ و سیلربرگ ) . می توان آن را به عنوان یک ابرقابلیت در نظر گرفت که در آن توانایی تشخیص کلمات بسیار بالاتر از سطوح مورد انتظار از مهارت فرد است. [ ۴] با این حال، برخی از هیپرلکسیک ها در درک گفتار مشکل دارند. [ ۴] برخی از کارشناسان بر این باورند که اکثر کودکان مبتلا به هایپرلکسیا، یا شاید حتی همه آن ها، در طیف اوتیسم قرار دارند. [ ۴] [ ۲] با این حال، یک متخصص، دارولد ترفرت، پیشنهاد می کند که هایپرلکسیا دارای زیرگونه هایی است که فقط برخی از آنها با اوتیسم همپوشانی دارند. [ ۵] [ ۶] تخمین زده شده است که بین ۵ تا ۲۰ درصد از کودکان اوتیستیک هایپرلکسیک هستند. [ ۷] [ ۸]
کودکان هایپرلکسیک اغلب مجذوب حروف یا اعداد هستند. آنها در رمزگشایی زبان بسیار خوب هستند و بنابراین اغلب به خوانندگانی زودهنگام تبدیل می شوند. برخی از کودکان هایپرلکسیک انگلیسی زبان قبل از دو سالگی املای کلمات طولانی ( مانند elephant ) را یادمی گیرند و قبل از سه سالگی خواندن جملات کامل را یاد می گیرند.
علایق خاص معمولی کودکان هایپرلکسیک اغلب شامل حروف، اعداد، فونت ها، الفبای خارجی، زبان ها، منظومه شمسی، جدول تناوبی، آرم ها، آناتومی و جغرافیا ( پرچم ها، کشورها، پایتخت ها ) است.
کلمه Hyperlexia از دو اصطلاح و کلمه یونانی hyper «بیش از حد، فراتر، بیش از حد، بیش از اندازه»[ ۹] و lexis «کلمه» گرفته شده است. [ ۱۰]
اگرچه کودکان هایپرلکسیک معمولاً خواندن را به روشی غیر ارتباطی یاد می گیرند، مطالعات متعدد نشان داده است که آن ها می توانند درک مطلب و زبان ارتباطی را پس از شروع هایپرلکسیا به دست آورند. [ ۲] آن ها مسیر رشد متفاوتی را نسبت به افراد با تنوع عصبی عادی دنبال می کنند و نقاط عطف و قوت و ضعف به ترتیب متفاوتی به دست می آیند. علیرغم توانایی خواندن زودرس کودکان هایپرلکسیک، آن ها ممکن است برای برقراری ارتباط دچار مشکل شوند. اغلب، کودکان هایپرلکسیک، توانایی خواندن زودرس را دارند، اما یاد می گیرند که فقط با به یادسپاری و تکرار زیاد صحبت کنند، و همچنین ممکن است در یادگیری قواعد زبان از روی مثال یا آزمون و خطا مشکل داشته باشند، که ممکن است منجر به مشکلات اجتماعی شود. زبان آن ها ممکن است با استفاده از اکولالیا ( که اغلب کلمات و جملات را تکرار می کنند ) ، توسعه یابد. اغلب، کودک دایره لغات زیادی دارد و می تواند اشیاء و تصاویر زیادی را شناسایی کند، اما نمی تواند از مهارت های زبانی خود به خوبی استفاده کند. زبان خودانگیخته وجود ندارد و گفتار عمل گرایانه آن ها به تأخیر می افتد. کودکان هایپرلکسی اغلب در درک سوالاتی چون چه کسی؟ چی؟ کجا؟ چرا؟ و چطور؟ مشکل دارند. بین سنین چهار تا پنج سالگی، بسیاری از کودکان پیشرفت های بزرگی در برقراری ارتباط بدست می آورند.

wiki: هایپرلکسیا