هاینکل هائی ۵ ( به آلمانی: Heinkel HE 5 ) یک هواپیمای تک باله تک موتوره آبنشین جهت عملیات شناسایی هوایی بود که با طراحی شرکت هاینکل تحت عنوان سونسکا اس ۵ در دهه ۱۹۲۰ در سوئد تولید شد. این هواگرد مدل ارتقا یافته هاینکل هائی ۱ به حساب می آمد و ساختار زیر بال و بال حمایت شده را از آن به ارث برده بود. هائی ۵ نخستین پروازش را در سال ۱۹۲۶ انجام داد.
هاینکل در اچ ایی ۵ از تجارب خود در مدل های قبلی استفاده نمود. خدمه این هواپیما معمولاً دو نفر یعنی خلبان و مشاهده گر بودند که پشت سر هم در یک کابین سر باز می نشستند اما نمونه هایی نیز با جایگاهی برای نفر سوم یعنی کارآموز توید گردید.
دو پیش نمونه اولیه در سال ۱۹۲۶ ساخته شدند و مراحل آزمایش خود را با موفقیت در شهر ساحلی وارنمونده گذراندند. نیروی هوایی سوئد اندکی بعد این هواپیما را به عنوان مکملی برای نمونه های قبلی هاینکل یعنی اچ ایی ۱، اچ ایی ۲ و اچ ایی ۴ سفارش داد. نهایتاً ۴۰ فروند اچ ایی ۵ به صورت تحت لیسانس در کارخانه هوانوردی سونسکا سوئد وابسته به هاینکل تولید شد.
در سال ۱۹۲۷ اتحاد جماهیر شوروی نیز درخواستی برای اچ ایی ۵ جهت جایگزینی مدل های منسوخ شده آب نشین قبلی خود ارائه کرد. یک پیش نمونه در ماه مارس همین سال در دریای سیاه مورد آزمایش قرار گرفت که مشخص شد عملکرد آن به خوبی آمارهای ادعایی هاینکل نیست. پیش نمونه دوم با تغییراتی در ماه نوامبر آزمایش شد که منجر به سفارش چندین فروند گردید. این هواگردها تا سه سال آینده در خدمت ارتش سرخ بودند.
هاینکل اچ ایی ۵ تا سال ۱۹۳۳ در خود آلمان مورد استفاده بود به نحوی که کارخانه فوکه - وولف نیز به صورت تحت لیسانس چندین فروند از آن را به جهت محدودیت های قرارداد ورسای در پوشش هواپیمای آموزشی برای واحدهای هوانوردی نیروی دریایی آلمان تولید کرد.
تنها پیروزی هوایی نیروی هوایی سوئد در جریان جنگ جهانی دوم در مقابل یک بمب افکن آلمانی هاینکل اچ ایی ۱۱۱ بود که در پی ورود به حریم هوایی کشور بی طرف سوئد در بیست و یکم آوریل ۱۹۴۰ توسط یک فروند اچ ایی ۵ نیروی هوایی این کشور مورد هدف قرار گرفت و مجبور به فرود اضطراری شد و خدمه آن به اسارت درآمدند. مابقی هواپیماهای ساقط شده توسط ارتش سوئد با آتش ضدهوایی صورت گرفت بود.
دو فروند اچ ایی ۵ هم اکنون در دو موزه در کشورهای سوئد و لهستان نگهداری می شوند.

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهاینکل در اچ ایی ۵ از تجارب خود در مدل های قبلی استفاده نمود. خدمه این هواپیما معمولاً دو نفر یعنی خلبان و مشاهده گر بودند که پشت سر هم در یک کابین سر باز می نشستند اما نمونه هایی نیز با جایگاهی برای نفر سوم یعنی کارآموز توید گردید.
دو پیش نمونه اولیه در سال ۱۹۲۶ ساخته شدند و مراحل آزمایش خود را با موفقیت در شهر ساحلی وارنمونده گذراندند. نیروی هوایی سوئد اندکی بعد این هواپیما را به عنوان مکملی برای نمونه های قبلی هاینکل یعنی اچ ایی ۱، اچ ایی ۲ و اچ ایی ۴ سفارش داد. نهایتاً ۴۰ فروند اچ ایی ۵ به صورت تحت لیسانس در کارخانه هوانوردی سونسکا سوئد وابسته به هاینکل تولید شد.
در سال ۱۹۲۷ اتحاد جماهیر شوروی نیز درخواستی برای اچ ایی ۵ جهت جایگزینی مدل های منسوخ شده آب نشین قبلی خود ارائه کرد. یک پیش نمونه در ماه مارس همین سال در دریای سیاه مورد آزمایش قرار گرفت که مشخص شد عملکرد آن به خوبی آمارهای ادعایی هاینکل نیست. پیش نمونه دوم با تغییراتی در ماه نوامبر آزمایش شد که منجر به سفارش چندین فروند گردید. این هواگردها تا سه سال آینده در خدمت ارتش سرخ بودند.
هاینکل اچ ایی ۵ تا سال ۱۹۳۳ در خود آلمان مورد استفاده بود به نحوی که کارخانه فوکه - وولف نیز به صورت تحت لیسانس چندین فروند از آن را به جهت محدودیت های قرارداد ورسای در پوشش هواپیمای آموزشی برای واحدهای هوانوردی نیروی دریایی آلمان تولید کرد.
تنها پیروزی هوایی نیروی هوایی سوئد در جریان جنگ جهانی دوم در مقابل یک بمب افکن آلمانی هاینکل اچ ایی ۱۱۱ بود که در پی ورود به حریم هوایی کشور بی طرف سوئد در بیست و یکم آوریل ۱۹۴۰ توسط یک فروند اچ ایی ۵ نیروی هوایی این کشور مورد هدف قرار گرفت و مجبور به فرود اضطراری شد و خدمه آن به اسارت درآمدند. مابقی هواپیماهای ساقط شده توسط ارتش سوئد با آتش ضدهوایی صورت گرفت بود.
دو فروند اچ ایی ۵ هم اکنون در دو موزه در کشورهای سوئد و لهستان نگهداری می شوند.


wiki: هاینکل هائی ۵