هاینکل هائی ۴۶ ( به آلمانی: Heinkel He 46 ) یک هواگرد تک باله تک موتوره دو سرنشین از گونه شناسایی و رابط ساختِ شرکت هاینکل در آلمان بود که اوایل جنگ جهانی دوم به صورت محدود در لوفت وافه خدمت کرد.
هواگرد هاینکل هائی ۴۶ در پاسخ به نیاز لوفت وافهشناسایی و رابط طراحی شد. هائی ۴۶آ، نخستین پیش نمونه پیکربندی دوبالهٔ نامساوی داشت. بال پایین جلوی دید دیده بان را می گرفت؛ بدین سبب به زودی حذف شد. در نتیجه طول بال چتری بالا ۲٫۵ متر افزایش یافت. نیرو محرکه را یک موتور تولید تحت لیسانس بریستول ژوپیتر با توان ۴۵۰ اسب بخار ( ۳۳۶ کیلووات ) تأمین می کرد. هائی ۴۶ب، دومین پیش نمونه سال ۱۹۳۲ نخستین بار با این موتور به پرواز درآمد. موتور بعداً به برامو سام ۲۲ب تغییر کرد که مخصوص نسخه تولید از مدل ها ۴۶سی بود. [ ۱]
مدل تولید هائی ۴۶سی ( بعدا هائی ۴۶سی - ۱ ) می توانست یک دوربین یا ۲۰ بمب ۱۰ کیلوگرمی به صورت عمودی در پشت اتاقک حمل کند. بیست فروند از هواگردهای این مدل ماه سپتامبر سال ۱۹۳۸ برای استفاده نیروهای ملی گرا به جنگ داخلی اسپانیا فرستاده شد. هواگردهای مشابهی نیز برای بلغارستان تولید گردید که در پوسته موتور ناکا داشتند. [ ۱]
بهبودهای جزئی در شش فروند مدل پیش تولید هائی ۴۶ده - ۰ اعمال شد. استفاده از پوسته موتور ناکا مدل تولید هائی ۴۶ایی - ۱ را پدیدآورد؛ با این حال به جهت مشکلات تعمیرپذیری موتور این هواگردها اغلب بدون پوسته موتور پرواز می کردند. تعدادی از آن ها به مجارستان تحویل گردید. [ ۱]
در مدل هائی ۴۶اف بدنه مدل هائی ۴۶سی با یک موتور آرمسترانگ سیدلی پانتر ۵۶۰ اسب بخار ( ۴۱۸ کیلووات ) ترکیب شد که ۱۴ فروند از مدل های هائی ۴۶اف - ۱ و هائی ۴۶اف - ۲ از گونه شناسایی غیر مسلح را پدیدآورد. [ ۱]
جز پیش نمونه ها، بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۶ مجموعاً ۴۷۸ فروند از تمامی نسخه های هواگرد هائی ۴۶ در کارخانه هاینکل در وارنمونده ( ۲۰۰ فروند ) و در شرکت های فیزلر ( ۱۲ فروند ) ، گوتا ( ۲۴ فروند ) ، میاک در لایپزیش ( ۸۳ فروند ) و زیبل ( ۱۵۹ فروند ) تولید شد. [ ۱]
اسکاداران های شناسایی لوفت وافه از سال ۱۹۳۶ به هواگردهای هائی ۴۶ مجهز شدند. این هواگردها از سال ۱۹۳۸ به مرور با مدل جدیدتر هنشل هااس ۱۲۶ جایگزین گشتند؛ با این حال هنگام آغاز جنگ جهانی دوم پنج اسکادران همچنان آن ها را در خدمت داشتند. یکی از این اسکادران ها در نبرد لهستان حضور داشت. تا هنگام آغاز نبرد فرانسه در ماه مه سال ۱۹۴۰ هواگردهای هائی ۴۶ دیگر تنها در وظایف ثانویه مورد استفاده بودند؛ جز هشت فروند که در اختیار اسکادران شناسایی اوبروست فرماندهی عالی لوفت وافه بودند. مجارستانی ها از هواگردهای هائی ۴۶ خود در ماه های اولیه جبهه شرقی استفاده کردند. لوفت وافه از سال ۱۹۴۳ هائی ۴۶ را در گروه های رزمی شبانه در نقش هواگرد تهاجمی سبک در جبهه شرقی به کار برد که این کار تا انحلال این یگان ها ادامه داشت. [ ۱]

این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهواگرد هاینکل هائی ۴۶ در پاسخ به نیاز لوفت وافهشناسایی و رابط طراحی شد. هائی ۴۶آ، نخستین پیش نمونه پیکربندی دوبالهٔ نامساوی داشت. بال پایین جلوی دید دیده بان را می گرفت؛ بدین سبب به زودی حذف شد. در نتیجه طول بال چتری بالا ۲٫۵ متر افزایش یافت. نیرو محرکه را یک موتور تولید تحت لیسانس بریستول ژوپیتر با توان ۴۵۰ اسب بخار ( ۳۳۶ کیلووات ) تأمین می کرد. هائی ۴۶ب، دومین پیش نمونه سال ۱۹۳۲ نخستین بار با این موتور به پرواز درآمد. موتور بعداً به برامو سام ۲۲ب تغییر کرد که مخصوص نسخه تولید از مدل ها ۴۶سی بود. [ ۱]
مدل تولید هائی ۴۶سی ( بعدا هائی ۴۶سی - ۱ ) می توانست یک دوربین یا ۲۰ بمب ۱۰ کیلوگرمی به صورت عمودی در پشت اتاقک حمل کند. بیست فروند از هواگردهای این مدل ماه سپتامبر سال ۱۹۳۸ برای استفاده نیروهای ملی گرا به جنگ داخلی اسپانیا فرستاده شد. هواگردهای مشابهی نیز برای بلغارستان تولید گردید که در پوسته موتور ناکا داشتند. [ ۱]
بهبودهای جزئی در شش فروند مدل پیش تولید هائی ۴۶ده - ۰ اعمال شد. استفاده از پوسته موتور ناکا مدل تولید هائی ۴۶ایی - ۱ را پدیدآورد؛ با این حال به جهت مشکلات تعمیرپذیری موتور این هواگردها اغلب بدون پوسته موتور پرواز می کردند. تعدادی از آن ها به مجارستان تحویل گردید. [ ۱]
در مدل هائی ۴۶اف بدنه مدل هائی ۴۶سی با یک موتور آرمسترانگ سیدلی پانتر ۵۶۰ اسب بخار ( ۴۱۸ کیلووات ) ترکیب شد که ۱۴ فروند از مدل های هائی ۴۶اف - ۱ و هائی ۴۶اف - ۲ از گونه شناسایی غیر مسلح را پدیدآورد. [ ۱]
جز پیش نمونه ها، بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۶ مجموعاً ۴۷۸ فروند از تمامی نسخه های هواگرد هائی ۴۶ در کارخانه هاینکل در وارنمونده ( ۲۰۰ فروند ) و در شرکت های فیزلر ( ۱۲ فروند ) ، گوتا ( ۲۴ فروند ) ، میاک در لایپزیش ( ۸۳ فروند ) و زیبل ( ۱۵۹ فروند ) تولید شد. [ ۱]
اسکاداران های شناسایی لوفت وافه از سال ۱۹۳۶ به هواگردهای هائی ۴۶ مجهز شدند. این هواگردها از سال ۱۹۳۸ به مرور با مدل جدیدتر هنشل هااس ۱۲۶ جایگزین گشتند؛ با این حال هنگام آغاز جنگ جهانی دوم پنج اسکادران همچنان آن ها را در خدمت داشتند. یکی از این اسکادران ها در نبرد لهستان حضور داشت. تا هنگام آغاز نبرد فرانسه در ماه مه سال ۱۹۴۰ هواگردهای هائی ۴۶ دیگر تنها در وظایف ثانویه مورد استفاده بودند؛ جز هشت فروند که در اختیار اسکادران شناسایی اوبروست فرماندهی عالی لوفت وافه بودند. مجارستانی ها از هواگردهای هائی ۴۶ خود در ماه های اولیه جبهه شرقی استفاده کردند. لوفت وافه از سال ۱۹۴۳ هائی ۴۶ را در گروه های رزمی شبانه در نقش هواگرد تهاجمی سبک در جبهه شرقی به کار برد که این کار تا انحلال این یگان ها ادامه داشت. [ ۱]


wiki: هاینکل هائی ۴۶