هاکْنی، دِیْوید (۱۹۳۷)(Hockney, David)
تابلوی آقا و بانو کلارک و پرسی، اثر دیوید هاکنی
نقاش، چاپنقشگر و طراح انگلیسی. ساکن کالیفرنیا، و از مشهورترین شخصیت های هنری انگلستان در هنر پاپ بود، که شکل نمایی خاصی را پدید آورد؛ تک چهرۀ آقا و بانو کلارک و پرسی (۱۹۷۱؛ نگارخانۀ تیت، لندن) نمونه ای از شکل نمایی متمایز اوست. با اسلوب های مختلف به وفور طبع آزمایی کرد، و طراحی ها و چاپنقش های تیزابی بسیاری پدید آورد؛ همچون شش افسانۀ پریان از مجموعۀ برادران گریم. نیز برخی از چاپنقش های تیزابی و سنگی اش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند، ازجمله گلدان و گل ها (۱۹۶۹) و هالیوود ۳ (۱۹۶۵). کلاژِ عکسی و طراحی صحنۀ اپرا از دیگر کارهای هنری اوست. هاکنی در یورکشر به دنیا آمد. در هنرستان بردفورد و سپس از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ در کالج سلطنتی هنر، لندن، هنر آموخت. در ۱۹۶۱ در نمایشگاه نقاشان جوان معاصر شرکت جست، و در ۱۹۶۳، نخستین نمایشگاه انفرادی اش را برپا ساخت. هاکنی پیچیدگی ها و تناقضات تصویری آثارش را با شیوه ای شوخ طبعانه و عمداً ابتدایی به تصویر می کشید. در ۱۹۶۴ به کالیفرنیا رفت، و از آن پس بسیاری از آثارش، به نقاشی از صحنه های زندگی لوس آنجلس اختصاص یافت. در منظره پردازی هایش از استخرهای شنا، توجه به نگاره های سطح آب و جلوه های نور مشهود است. طراحی های مدادی، قلمی و مرکبی اش را با مهارت فراوان و به سادگی اجرا کرد؛ این آثار بیشتر تک چهره هایی از دوستانش بودند. مجموعه ای روزآمد از چاپنقش های تیزابی آثار هوگارت با نام سیر زندگی آدم عیاش پدید آورد. در ۱۹۷۵ صحنه و لباس اپرای سیر زندگی آدم عیاش اثر ایگور استراوینسکی را برای جشنوارۀ تئاتر گلایندبورن طراحی کرد. در دهۀ ۱۹۸۰ با واسطه های هنری نامتعارفی همچون چاپ با دستگاه فتوکپی، طبع آزمایی کرد، لیکن فعالیت اصلی اش همچنان نقاشی بود. در ۱۹۹۹ جایزۀ نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی را از آنِ خود کرد. جک هَزَن فیلمی نیمه مستند با نامیک لکّۀ بزرگ تر (۱۹۷۴) دربارۀ هاکنی ساخت.
تابلوی آقا و بانو کلارک و پرسی، اثر دیوید هاکنی
نقاش، چاپنقشگر و طراح انگلیسی. ساکن کالیفرنیا، و از مشهورترین شخصیت های هنری انگلستان در هنر پاپ بود، که شکل نمایی خاصی را پدید آورد؛ تک چهرۀ آقا و بانو کلارک و پرسی (۱۹۷۱؛ نگارخانۀ تیت، لندن) نمونه ای از شکل نمایی متمایز اوست. با اسلوب های مختلف به وفور طبع آزمایی کرد، و طراحی ها و چاپنقش های تیزابی بسیاری پدید آورد؛ همچون شش افسانۀ پریان از مجموعۀ برادران گریم. نیز برخی از چاپنقش های تیزابی و سنگی اش در موزۀ هنرهای معاصر تهران نگهداری می شوند، ازجمله گلدان و گل ها (۱۹۶۹) و هالیوود ۳ (۱۹۶۵). کلاژِ عکسی و طراحی صحنۀ اپرا از دیگر کارهای هنری اوست. هاکنی در یورکشر به دنیا آمد. در هنرستان بردفورد و سپس از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۲ در کالج سلطنتی هنر، لندن، هنر آموخت. در ۱۹۶۱ در نمایشگاه نقاشان جوان معاصر شرکت جست، و در ۱۹۶۳، نخستین نمایشگاه انفرادی اش را برپا ساخت. هاکنی پیچیدگی ها و تناقضات تصویری آثارش را با شیوه ای شوخ طبعانه و عمداً ابتدایی به تصویر می کشید. در ۱۹۶۴ به کالیفرنیا رفت، و از آن پس بسیاری از آثارش، به نقاشی از صحنه های زندگی لوس آنجلس اختصاص یافت. در منظره پردازی هایش از استخرهای شنا، توجه به نگاره های سطح آب و جلوه های نور مشهود است. طراحی های مدادی، قلمی و مرکبی اش را با مهارت فراوان و به سادگی اجرا کرد؛ این آثار بیشتر تک چهره هایی از دوستانش بودند. مجموعه ای روزآمد از چاپنقش های تیزابی آثار هوگارت با نام سیر زندگی آدم عیاش پدید آورد. در ۱۹۷۵ صحنه و لباس اپرای سیر زندگی آدم عیاش اثر ایگور استراوینسکی را برای جشنوارۀ تئاتر گلایندبورن طراحی کرد. در دهۀ ۱۹۸۰ با واسطه های هنری نامتعارفی همچون چاپ با دستگاه فتوکپی، طبع آزمایی کرد، لیکن فعالیت اصلی اش همچنان نقاشی بود. در ۱۹۹۹ جایزۀ نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی را از آنِ خود کرد. جک هَزَن فیلمی نیمه مستند با نامیک لکّۀ بزرگ تر (۱۹۷۴) دربارۀ هاکنی ساخت.
wikijoo: هاکنی،_دیوید_(۱۹۳۷)