هاپِر، اِدْوارْد (۱۸۸۲ـ۱۹۶۷)(Hopper, Edward)
هاپِر، اِدْوارْد
نقاش و باسمه کار امریکایی. از نخستین نقاشان واقع گرای امریکا بود. صحنه هایی که در دو دهۀ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ از زندگی روزمرّه در نیوانگلند و نیویورک، با رنگ های غلیظ و تیره نقاشی کرد، احساسی از پوچی و تنهایی را القا می کنند؛ همچون تابلوی شب زنده داران (۱۹۴۲؛ مؤسسۀ هنری، شیکاگو). هاپر در نایَک، نیویورک، به دنیا آمد، و در مدرسۀ هنر تجاری نیویورک و سپس در هنرستان نیویورک درس خواند و در آن جا از استادش رابرت هنری، از اعضای مکتب اشکن، عمیقاً تأثیر گرفت. هاپر بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ چندین بار به اروپا سفر کرد، لیکن از هیچ یک از جنبش های پیشتاز هنری اروپا تأثیر نگرفت، و ترجیح داد محیط شهری زندگی امریکایی را با شیوه ای فردی، ولی مبتنی بر سنّت پرتوان رئالیسم امریکایی، نقاشی کند. اثرش با نام صبح زود روز یکشنبه (۱۹۳۰؛ موزۀ ویتنی هنر امریکا، نیویورک) نمونه ای از صحنه های خیابانی اوست. ازجمله چاپنقش های تیزابی هاپر اثر طرف شرقی درون خانه (۱۹۲۲، موزۀ هنرهای معاصر تهران) درخور ذکر است.
هاپِر، اِدْوارْد
نقاش و باسمه کار امریکایی. از نخستین نقاشان واقع گرای امریکا بود. صحنه هایی که در دو دهۀ ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ از زندگی روزمرّه در نیوانگلند و نیویورک، با رنگ های غلیظ و تیره نقاشی کرد، احساسی از پوچی و تنهایی را القا می کنند؛ همچون تابلوی شب زنده داران (۱۹۴۲؛ مؤسسۀ هنری، شیکاگو). هاپر در نایَک، نیویورک، به دنیا آمد، و در مدرسۀ هنر تجاری نیویورک و سپس در هنرستان نیویورک درس خواند و در آن جا از استادش رابرت هنری، از اعضای مکتب اشکن، عمیقاً تأثیر گرفت. هاپر بین سال های ۱۹۰۶ تا ۱۹۱۰ چندین بار به اروپا سفر کرد، لیکن از هیچ یک از جنبش های پیشتاز هنری اروپا تأثیر نگرفت، و ترجیح داد محیط شهری زندگی امریکایی را با شیوه ای فردی، ولی مبتنی بر سنّت پرتوان رئالیسم امریکایی، نقاشی کند. اثرش با نام صبح زود روز یکشنبه (۱۹۳۰؛ موزۀ ویتنی هنر امریکا، نیویورک) نمونه ای از صحنه های خیابانی اوست. ازجمله چاپنقش های تیزابی هاپر اثر طرف شرقی درون خانه (۱۹۲۲، موزۀ هنرهای معاصر تهران) درخور ذکر است.
wikijoo: هاپر،_ادوارد_(۱۸۸۲ـ۱۹۶۷)