هاوکْس، هوارد (۱۸۹۶ـ۱۹۷۷)(Hawks, Howard)
هاوکْس، هوارد
کارگردان، فیلم نامه نویس، و تهیه کنندۀ امریکایی. طیف گسترده ای از فیلم های کلاسیک را تقریباً در همۀ ژانر (گونه)های سینمای امریکا ساخته است که ضرباهنگی تند و ساختی ماهرانه دارند؛ ازجمله فیلم گانگستری صورت زخمی (۱۹۳۲)، کمدی اسکروبالِ تربیت فرزند (۱۹۳۸)، فیلم نُوار خواب ابدی (۱۹۴۶)، کُمدی موزیکالِ آقایان موطلایی ها را ترجیح می دهند (۱۹۵۳)، و وسترنِ ریو براوو (۱۹۵۹). فیلم هایش به رغم تفاوت های کلی، ازنظر درون مایه، برتری داستان بر دیگر عوامل، ستایش اجتماع و دوستی، و نیز سبک بصریِ محدود (دوربین همیشه هم تراز چشم است)، همانندی دارند. اغلب با بازیگرانی همچون کری گرانت، هامفری بوگارت، و جان وین کار می کرد. از دیگر فیلم های اوست: قرن بیستم (۱۹۳۴)، فقط فرشتگان بال دارند (۱۹۳۹)، دختری به نام جمعه (منشی همه کاره) (۱۹۴۰)، گروهبان یورک (۱۹۴۱)، گلولۀ آتش (۱۹۴۲)، داشتن و نداشتن (۱۹۴۵)، رود سرخ (۱۹۴۸)، و میمون بازی (اکسیر جوانی) (۱۹۵۲). هوارد هاوکس در ۱۹۷۴ جایزۀ افتخاری اسکار را دریافت کرد.
هاوکْس، هوارد
کارگردان، فیلم نامه نویس، و تهیه کنندۀ امریکایی. طیف گسترده ای از فیلم های کلاسیک را تقریباً در همۀ ژانر (گونه)های سینمای امریکا ساخته است که ضرباهنگی تند و ساختی ماهرانه دارند؛ ازجمله فیلم گانگستری صورت زخمی (۱۹۳۲)، کمدی اسکروبالِ تربیت فرزند (۱۹۳۸)، فیلم نُوار خواب ابدی (۱۹۴۶)، کُمدی موزیکالِ آقایان موطلایی ها را ترجیح می دهند (۱۹۵۳)، و وسترنِ ریو براوو (۱۹۵۹). فیلم هایش به رغم تفاوت های کلی، ازنظر درون مایه، برتری داستان بر دیگر عوامل، ستایش اجتماع و دوستی، و نیز سبک بصریِ محدود (دوربین همیشه هم تراز چشم است)، همانندی دارند. اغلب با بازیگرانی همچون کری گرانت، هامفری بوگارت، و جان وین کار می کرد. از دیگر فیلم های اوست: قرن بیستم (۱۹۳۴)، فقط فرشتگان بال دارند (۱۹۳۹)، دختری به نام جمعه (منشی همه کاره) (۱۹۴۰)، گروهبان یورک (۱۹۴۱)، گلولۀ آتش (۱۹۴۲)، داشتن و نداشتن (۱۹۴۵)، رود سرخ (۱۹۴۸)، و میمون بازی (اکسیر جوانی) (۱۹۵۲). هوارد هاوکس در ۱۹۷۴ جایزۀ افتخاری اسکار را دریافت کرد.
wikijoo: هاوکس،_هوارد_(۱۸۹۶ـ۱۹۷۷)