هاوارد لسلی شور ( به انگلیسی: Howard Leslie Shore ) ( زاده ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶ ) آهنگساز و رهبر ارکستر برجسته کانادایی و برنده جایزه اسکار است.
شور برای بیش از ۹۰ فیلم موسیقی متن نوشته است و از برجسته ترین آهنگسازان معاصر فیلم به شمار می آید. وی با دیوید کراننبرگ، مارتین اسکورسیزی، پیتر جکسون، و تیم برتون سابقه همکاری داشته و از آثار او می توان به موسیقی سکوت بره ها، امتیاز، سه گانه ارباب حلقه ها، دار و دسته های نیویورکی، هوانورد، رفتگان، هوگو و سه گانه هابیت اشاره کرد.
هاوارد شور برنده سه جایزه اسکار، چهار جایزه گرمی و سه جایزه گلدن گلوب است. وی پس از آلن منکن دومین آهنگسازی است که دو جایزه متوالی از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در بخش بهترین موسیقی دریافت کرده است. شور در سال ۲۰۰۸ اُپرایی به نام «پرواز» را با همکاری دیوید کراننبرگ به روی صحنه برده است.
«هوارد لسلی شور» در ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶ در شهر تورنتو در کانادا به دنیا آمد. تحصیلات خود را در کالج موسیقی برکلی در بوستون پی گرفت و از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ با گروه «لایت هوس» همکاری کرد. وی به مدت پنج سال برای موسیقی برنامهٔ تلویزیونی «نمایش زندهٔ شنبه شب ها» فعالیت داشت و تجربیات فراوانی کسب کرد. اولین تجربهٔ جدی آهنگسازی او برای سینما بر می گردد به همکاری با دیوید کراننبرگ برای موسیقی فیلم «دسته» که در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. شور دربارهٔ نخستین تجربیاتش می گوید: «در اولین فیلمی که موسیقی اش را ساختم از تمام تکنیک هایم استفاده کردم. مطالعه می کردم و همه چیز را خود تجزیه و تحلیل می کردم. مثل کسی بودم که با وجود این که چیز زیادی در مورد موتورسیکلت نمی داند می خواهد یک موتورسیکلت را سوار کند. قطعاتی را انتخاب می کردم تا این که ایده ای به ذهنم می رسید و کار را شروع می کردم. بالاخره روشی را پیدا کردم و سال هاست که از تکنیک مشابهی استفاده می کنم. برای اولین فیلم هایی که موسیقی نوشتم فقط از یک ماشین حساب استفاده می کردم، آن هم برای حساب کردن زمان».
آشنایی با «کراننبرگ» برای او تجربهٔ خوبی بوده است. همکاری این دو تنها به فیلم «دسته» محدود نشد، بلکه شور پس از آشنایی با کراننبرگ تقریباً برای تمام فیلم های او جز فیلم «منطقهٔ مرده» موسیقی نوشت. او دربارهٔ ارتباطش با کراننبرگ می گوید: «آهنگسازی برای فیلم به آهنگساز این فرصت را می دهد که به طور تجربی موسیقی بسازد. به خود می گفتم چه کسی حاضر است موسیقی مرا اجرا کند؟ پولی در بساط نداشتم تا کسی را استخدام کنم و هیچ استودیویی هم حاضر به همکاری با من نبود. هیچ ارگانی به من توجه نداشت چون از طرف هیچ آکادمی ای معرفی نشده بودم. بخاطر همین موضوع کراننبرگ گزینهٔ خوبی بود، چون نه من تا به حال با کارگردانی کار کرده بودم و نه او با هیچ آهنگسازی. از استودیو هم خبری نبود. کسی هم نبود که به ما بگوید چه کار کنیم و چه کار نکنیم. کاملاً یک کار تجربی را شروع کردیم».
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفشور برای بیش از ۹۰ فیلم موسیقی متن نوشته است و از برجسته ترین آهنگسازان معاصر فیلم به شمار می آید. وی با دیوید کراننبرگ، مارتین اسکورسیزی، پیتر جکسون، و تیم برتون سابقه همکاری داشته و از آثار او می توان به موسیقی سکوت بره ها، امتیاز، سه گانه ارباب حلقه ها، دار و دسته های نیویورکی، هوانورد، رفتگان، هوگو و سه گانه هابیت اشاره کرد.
هاوارد شور برنده سه جایزه اسکار، چهار جایزه گرمی و سه جایزه گلدن گلوب است. وی پس از آلن منکن دومین آهنگسازی است که دو جایزه متوالی از انجمن مطبوعات خارجی هالیوود در بخش بهترین موسیقی دریافت کرده است. شور در سال ۲۰۰۸ اُپرایی به نام «پرواز» را با همکاری دیوید کراننبرگ به روی صحنه برده است.
«هوارد لسلی شور» در ۱۸ اکتبر ۱۹۴۶ در شهر تورنتو در کانادا به دنیا آمد. تحصیلات خود را در کالج موسیقی برکلی در بوستون پی گرفت و از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ با گروه «لایت هوس» همکاری کرد. وی به مدت پنج سال برای موسیقی برنامهٔ تلویزیونی «نمایش زندهٔ شنبه شب ها» فعالیت داشت و تجربیات فراوانی کسب کرد. اولین تجربهٔ جدی آهنگسازی او برای سینما بر می گردد به همکاری با دیوید کراننبرگ برای موسیقی فیلم «دسته» که در سال ۱۹۷۹ ساخته شد. شور دربارهٔ نخستین تجربیاتش می گوید: «در اولین فیلمی که موسیقی اش را ساختم از تمام تکنیک هایم استفاده کردم. مطالعه می کردم و همه چیز را خود تجزیه و تحلیل می کردم. مثل کسی بودم که با وجود این که چیز زیادی در مورد موتورسیکلت نمی داند می خواهد یک موتورسیکلت را سوار کند. قطعاتی را انتخاب می کردم تا این که ایده ای به ذهنم می رسید و کار را شروع می کردم. بالاخره روشی را پیدا کردم و سال هاست که از تکنیک مشابهی استفاده می کنم. برای اولین فیلم هایی که موسیقی نوشتم فقط از یک ماشین حساب استفاده می کردم، آن هم برای حساب کردن زمان».
آشنایی با «کراننبرگ» برای او تجربهٔ خوبی بوده است. همکاری این دو تنها به فیلم «دسته» محدود نشد، بلکه شور پس از آشنایی با کراننبرگ تقریباً برای تمام فیلم های او جز فیلم «منطقهٔ مرده» موسیقی نوشت. او دربارهٔ ارتباطش با کراننبرگ می گوید: «آهنگسازی برای فیلم به آهنگساز این فرصت را می دهد که به طور تجربی موسیقی بسازد. به خود می گفتم چه کسی حاضر است موسیقی مرا اجرا کند؟ پولی در بساط نداشتم تا کسی را استخدام کنم و هیچ استودیویی هم حاضر به همکاری با من نبود. هیچ ارگانی به من توجه نداشت چون از طرف هیچ آکادمی ای معرفی نشده بودم. بخاطر همین موضوع کراننبرگ گزینهٔ خوبی بود، چون نه من تا به حال با کارگردانی کار کرده بودم و نه او با هیچ آهنگسازی. از استودیو هم خبری نبود. کسی هم نبود که به ما بگوید چه کار کنیم و چه کار نکنیم. کاملاً یک کار تجربی را شروع کردیم».
wiki: هاوارد شور