هانْدْکه، پتر (۱۹۴۲)(Handke, Peter)
هانْدْکه، پتر
نویسندۀ اتریشی که آثارش از بیشترین تنوع در میان کارهای نویسندگان آلمانی نویس معاصر برخوردارند. او با تأثیرپذیری شدید از اگزیستانسیالیسم، ساختارگرایی، و رمان نو فرانسوی ابتدا درصدد نفی معیارهای ذوقی بورژوایی و طرح شیوۀ تازه ای برای درک محیط بود و با نمایش نامۀ اهانت به مخاطب (۱۹۶۶) که تماشاگر را تحریک به واکنش می کرد در این راه قدم گذاشت. در نمایش دیگرش کاسپار (۱۹۶۸) به آزمایش با تهمیدات بصری و زبانی ادامه داد. ازمیان رمان های او می توان اشاره کرد به نگرانی دروازه بان از ضربۀ پنالتی (۱۹۷۰)، زن چپ دست (۱۹۷۶) و بعدازظهر یک نویسنده (۱۹۸۷). چند رمانش را نخست به صورت فیلم نامه نوشت. نفی پست مدرن روایت را در رمان دیگرششب تاریکی از خانۀ سوت و کورم رفتم(۱۹۹۷) دنبال کرد. چند کتاب غیرداستانی از تألیفات دیگر هاندکه است.
هانْدْکه، پتر
نویسندۀ اتریشی که آثارش از بیشترین تنوع در میان کارهای نویسندگان آلمانی نویس معاصر برخوردارند. او با تأثیرپذیری شدید از اگزیستانسیالیسم، ساختارگرایی، و رمان نو فرانسوی ابتدا درصدد نفی معیارهای ذوقی بورژوایی و طرح شیوۀ تازه ای برای درک محیط بود و با نمایش نامۀ اهانت به مخاطب (۱۹۶۶) که تماشاگر را تحریک به واکنش می کرد در این راه قدم گذاشت. در نمایش دیگرش کاسپار (۱۹۶۸) به آزمایش با تهمیدات بصری و زبانی ادامه داد. ازمیان رمان های او می توان اشاره کرد به نگرانی دروازه بان از ضربۀ پنالتی (۱۹۷۰)، زن چپ دست (۱۹۷۶) و بعدازظهر یک نویسنده (۱۹۸۷). چند رمانش را نخست به صورت فیلم نامه نوشت. نفی پست مدرن روایت را در رمان دیگرششب تاریکی از خانۀ سوت و کورم رفتم(۱۹۹۷) دنبال کرد. چند کتاب غیرداستانی از تألیفات دیگر هاندکه است.
wikijoo: هاندکه،_پتر_(۱۹۴۲)