شرکت نیک کاتسو ( به ژاپنی: 日活株式会社 ) با نام کامل Nikkatsu Kabushiki - Gaisha یک شرکت سرگرمی ژاپنی است؛ که به خاطر تولیدات سینمایی و تلویزیونی اش شناخته می شود. [ ۱] این قدیمی ترین استودیوی اصلی فیلم ژاپن است که در سال ۱۹۱۲ و در دوران فیلم صامت تأسیس شد.
نام نیک کاتسو از کلمات به ژاپنی Nippon Katsudo Shashin به معنای واقعی کلمه «فیلم های سینمایی ژاپن» است؛ ترکیب شده است.
سهامداران عمده شرک نیک کاتسو به ترتیب تعداد سهام عبارتند از:[ ۲]
• هلدینگ تلویزیون نیپون ( ۳۵٪ )
• شرکت آسمان عالی جی سَت ( ۲۸/۴٪ )
در ۱۰ سپتامبر ۱۹۱۲، زمانی که چندین شرکت تولید و زنجیره های تئاتر یعنی «یوشیزاوا شوتن»، «یوکوتا شوکای»، «فوکوهودو» و «ام. پاته» با نام «فیلم های سینمایی ژاپن» تجمیع شدند، تأسیس شد. شرکت به سهم خود از موفقیت برخوردار بود. این شرکت کارگردانان برجسته ای مانند شوزو ماکینو و پسرش ماساهیرو ماکینو را به کار گرفت. در طول جنگ جهانی دوم، دولت به ده شرکت فیلم سازی که تا سال ۱۹۴۱ تشکیل شده بودند؛ دستور داد تا به دو شرکت تبدیل شوند. ماسایچی ناگاتا، بنیانگذار «دایئی فیلم» و کارمند سابق نیک کاتسو، پیشنهاد متقابلی برای تشکیل سه شرکت داد و این پیشنهاد مورد تأیید قرار گرفت. نیک کاتسو که قرار بود، با دو شرکت ضعیف «شینکو سینما» و «دایتو» ادغام شود، به صورت شفاهی ناراضی بودند. این کمیته برای تعیین ارزش هر شرکت، تشکیل شد؛ که با کم ارزش کردن هدفمند نیک کاتسو، منجر به تبدیل شدن شینکو به عنوان رئیس اصلی تولید شد، تلافی کرد. نیک کاتسو اصلاح شده به رونق خود ادامه داد؛ اما تمام تولیدات فیلم را متوقف کرد. صنعت فیلم پس از جنگ به سرعت گسترش یافت و در سال ۱۹۵۱، کیوساکو هوری، رئیس نیک کاتسو، ساخت یک استودیوی تولید جدید را آغاز کرد. هوری که فارغ التحصیل «دانشگاه کیزای توکیو» بود، در سال ۱۹۵۱ پس از ترک شغل اولیه خود به عنوان مدیر هتل سانو ( که اکنون به عنوان برج سانوپارک، بازسازی شده است ) به این شرکت پیوسته بود. [ ۳]
در دوران هوری، نیک کاتسو «عصر طلایی» خود را سپری کرده است. این شرکت در سال ۱۹۵۴ دوباره شروع به ساخت فیلم کرد. نیک کاتسو وعده ارتقای جایگاه کارگردانی کامل در طی یک یا دو سال را داد. سیجون سوزوکی از سال ۱۹۵۶ به بعد ده ها فیلم برای نیک کاتسو ساخت و سبک بصری مبتکرانه ای را توسعه داد؛ اما پس از اکران چهل امین فیلم خود با نام تجاری «به کشتن ( ۱۹۶۷ ) »، به طور بحث انگیزی اخراج شد؛ که هوری آن را «غیرقابل درک» می دانست. این شرکت چند فیلم سامورایی و درام تاریخی ساخت اما در سال ۱۹۶۰تصمیم گرفت منابع خود را به تولید درام های جوانان شهری، کمدی، اکشن و فیلم های گانگستری اختصاص دهد. به خاطر فیلم های «اکشن بدون مرز» که برای بازار جوانان طراحی شده بودند، شهرت داشتند، که کارگردانان آن سیجون سوزوکی، توشیو ماسودا و تاکاشی اومورا بودند. این استودیو همچنین ستارگانی چون یوجیرو ایشیهارا، آکیرا کوبایاشی، جو شیشیدو، تتسویا واتاری، روریکو آسائوکا، چیکو ماتسوبارا و بعدها میکو کاجی و تاتسویا فوجی را به خدمت گرفت. فیلم های برجسته ای مانند «خوک ها» و «کشتی های جنگی ( ۱۹۶۱ ) »، «زن حشره ( ۱۹۶۳ ) » و «پورنوگرافی ها ( ۱۹۶۶ ) » برای آنها ساخته شد. [ ۴] [ ۵]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنام نیک کاتسو از کلمات به ژاپنی Nippon Katsudo Shashin به معنای واقعی کلمه «فیلم های سینمایی ژاپن» است؛ ترکیب شده است.
سهامداران عمده شرک نیک کاتسو به ترتیب تعداد سهام عبارتند از:[ ۲]
• هلدینگ تلویزیون نیپون ( ۳۵٪ )
• شرکت آسمان عالی جی سَت ( ۲۸/۴٪ )
در ۱۰ سپتامبر ۱۹۱۲، زمانی که چندین شرکت تولید و زنجیره های تئاتر یعنی «یوشیزاوا شوتن»، «یوکوتا شوکای»، «فوکوهودو» و «ام. پاته» با نام «فیلم های سینمایی ژاپن» تجمیع شدند، تأسیس شد. شرکت به سهم خود از موفقیت برخوردار بود. این شرکت کارگردانان برجسته ای مانند شوزو ماکینو و پسرش ماساهیرو ماکینو را به کار گرفت. در طول جنگ جهانی دوم، دولت به ده شرکت فیلم سازی که تا سال ۱۹۴۱ تشکیل شده بودند؛ دستور داد تا به دو شرکت تبدیل شوند. ماسایچی ناگاتا، بنیانگذار «دایئی فیلم» و کارمند سابق نیک کاتسو، پیشنهاد متقابلی برای تشکیل سه شرکت داد و این پیشنهاد مورد تأیید قرار گرفت. نیک کاتسو که قرار بود، با دو شرکت ضعیف «شینکو سینما» و «دایتو» ادغام شود، به صورت شفاهی ناراضی بودند. این کمیته برای تعیین ارزش هر شرکت، تشکیل شد؛ که با کم ارزش کردن هدفمند نیک کاتسو، منجر به تبدیل شدن شینکو به عنوان رئیس اصلی تولید شد، تلافی کرد. نیک کاتسو اصلاح شده به رونق خود ادامه داد؛ اما تمام تولیدات فیلم را متوقف کرد. صنعت فیلم پس از جنگ به سرعت گسترش یافت و در سال ۱۹۵۱، کیوساکو هوری، رئیس نیک کاتسو، ساخت یک استودیوی تولید جدید را آغاز کرد. هوری که فارغ التحصیل «دانشگاه کیزای توکیو» بود، در سال ۱۹۵۱ پس از ترک شغل اولیه خود به عنوان مدیر هتل سانو ( که اکنون به عنوان برج سانوپارک، بازسازی شده است ) به این شرکت پیوسته بود. [ ۳]
در دوران هوری، نیک کاتسو «عصر طلایی» خود را سپری کرده است. این شرکت در سال ۱۹۵۴ دوباره شروع به ساخت فیلم کرد. نیک کاتسو وعده ارتقای جایگاه کارگردانی کامل در طی یک یا دو سال را داد. سیجون سوزوکی از سال ۱۹۵۶ به بعد ده ها فیلم برای نیک کاتسو ساخت و سبک بصری مبتکرانه ای را توسعه داد؛ اما پس از اکران چهل امین فیلم خود با نام تجاری «به کشتن ( ۱۹۶۷ ) »، به طور بحث انگیزی اخراج شد؛ که هوری آن را «غیرقابل درک» می دانست. این شرکت چند فیلم سامورایی و درام تاریخی ساخت اما در سال ۱۹۶۰تصمیم گرفت منابع خود را به تولید درام های جوانان شهری، کمدی، اکشن و فیلم های گانگستری اختصاص دهد. به خاطر فیلم های «اکشن بدون مرز» که برای بازار جوانان طراحی شده بودند، شهرت داشتند، که کارگردانان آن سیجون سوزوکی، توشیو ماسودا و تاکاشی اومورا بودند. این استودیو همچنین ستارگانی چون یوجیرو ایشیهارا، آکیرا کوبایاشی، جو شیشیدو، تتسویا واتاری، روریکو آسائوکا، چیکو ماتسوبارا و بعدها میکو کاجی و تاتسویا فوجی را به خدمت گرفت. فیلم های برجسته ای مانند «خوک ها» و «کشتی های جنگی ( ۱۹۶۱ ) »، «زن حشره ( ۱۹۶۳ ) » و «پورنوگرافی ها ( ۱۹۶۶ ) » برای آنها ساخته شد. [ ۴] [ ۵]
wiki: نیککاتسو