نیچیرِن (۱۲۲۲ـ۱۲۸۲م)(Nichiren) نیچیرِن راهب بودایی ژاپنی، مؤسس فرقه ای که نام او را بر خود دارد. محور عقاید فرقه را سوترای نیلوفر تشکیل می دهد که نیچیرِنْ آن را یگانه محمل حقیقی تعلیمات بودا و تکرار نامش را وسیلۀ نیل به اشراق می دانست.
نیچیرن ( به ژاپنی: 日蓮 Nichiren ) ( ۱۲۲۲–۱۲۸۲ میلادی ) بنیانگذار بوداگرایی نیچیرن یکی از بزرگترین فرقه های آیین بودایی ژاپنی است. نیچیرن یک مصلح پر حرارت در دوره کاماکورا بود. وی بر این اعتقاد بود که همه تفاسیر فرقه گرایانه آن زمان و از جمله آمیداگرایی و ذن از معنای حقیقی بودیزم منحرف شده است. وی پس از تحصیل در مؤسسه تندای در کوه هیئی سرانجام به این نتیجه رسید که بودیزم حقیقی را باید در تعالیم سوره نیلوفر پیدا کرد و بنابراین تصمیم گرفت که به اصلاح بودیزم ژاپنی بپردازد. وی به تعلیم و تبلیغ نظریات و اصول عقاید لوتوس سوتره پرداخت و مدعی شد که هر کس این ذکر را تکرار کند که «ستایش بر سوترهٔ لوتوس قانون حقیقی» به فضلیت اخلاقی دست خواهد یافت و در روی همین زمین بهشت نصیبش خواهد شد. لیکن وی همچنین به تدریج تعالیم فرقه های موجود را بدعت آمیز خواند و آنها را تحقیر و سرزنش و حتی به سیاست های حکومت در کاماکورا نیز حمله کرد. هر چند مقامات دینی و سیاسی وی را با بی رحمی آزار دادند، تعداد پیروانش به سرعت از مرز چندین هزار نفر فراتر رفت. آنان چنان تحت تأثیر روح ناآرام و مزاج آتشین نیچیرن قرار داشتند که چندان طولی نکشید که به عامل مهمی در حیات دینی ملت ژاپن تبدیل شدند. در سال ۱۲۵۳ نیچیرن نخستین بار نظریه خویش را دربارهٔ سوره نیلوفر ( لوتوس سوتره ) علناً اظهار کرد و لذا پیروان او که بعدها بوداگرایی نیچیرن را شکل دادند سرمنشأ تاریخی ایمان مذهبی خویش را همان تاریخ ۱۲۵۳ می دانند. ... [مشاهده متن کامل]
ریشو آنکوکورون مدرکی است تاریخی که توسط نیچیرن بنیانگذار بوداگرایی نیچیرن در دوره کاماکورا ( ۱۳۳۳ تا ۱۱۸۵ میلادی ) تدوین شده و در ۳۱ اوت سال ۱۲۶۰ میلادی به پنجمین شیکن، هوجو توکی یوری ارسال کرد. پس از آغاز شوکا ( دوره ) در سال ۱۲۵۷، فاجعه های گوناگونی از قبیل زلزله، توفان، بیماری واگیر و قحطی پی در پی در ژاپن اتفاق افتاد. در این نامه نیچیرن دلایل بروز چنین فاجعه هایی را نداشتن اعتقاد به سوره نیلوفر و رواج عقاید فرقه جودو دانسته است. همچنین پیش بینی کرده است که اگر وضع به همین منوال باقی بماند در کشور جنگ داخلی و حمله کشورهای خارجی رخ داده و کشور نابود خواهد شد. راه پیشگیری را نیز برگشت به راه درست و اعتقاد به سوره نیلوفر دانسته است. از آنجائیکههوجو توکی یوری اعتقاد بسیاری به آئین ذن داشت این نامه را انتقادی به دولت خود دانسته و سال بعد نیچیرن را دستگیر و به ولایت ایزو تبعید کرد. پس از مرگ توکی یوری در سال ۱۲۶۸ میلادی فرستادگان مغول نامه قوبلای خان را به دولت ژاپن تسلیم کردند و در نهایت این امر به حمله مغول به ژاپن منجر شد. از طرف دیگر در سال ۱۲۷۲، در طی شورش ماه دوم شوگون هشتم هوجو توکیمونه نابرادری خود را کشت و همچنین امپراتور گو - فوکاکوسا با امپراتور کامه یاما درگیر شد که جلوه ای از یک جنگ داخلی را به نمایش گذاشت.