نیسان موتور

دانشنامه آزاد فارسی

نیسان موتور (Nissan Motor Co, Ltd)
اتومبیل دات، 1914
اتومبیل دات، 1914
اتومبیل دات، 1914
شرکت مهم تولیدکنندۀ اتومبیل در توکیو. این شرکت، در تولید ماشین آلات صنعتی و وسایل کشتی رانی نیز فعالیت دارد. پیشینۀ نیسان به ۱۹۹۱ و تأسیس شرکت ماشین سازی کاویشینشا در توکیو بازمی گردد که بنیانگذار آن، مهندسی با نام هاشیموتو مازوجیرو بود. ساخت اولین اتومبیل این شرکت با نام دات در ۱۹۱۴ پایان یافت. در ۱۹۲۶ این شرکت، که دات نام گرفته بود، در شرکت دیگری ادغام شد و مدل کامل تری از اتومبیل دات را در ۱۹۳۱، با نام داتسون تولید کرد. در همین سال، آئی کاوا یوشی سوکه، مدیر شرکت ریخته گری توباتا، اکثریت سهام شرکت دات را خریداری کرد. همچنین آئی کاوا، در ۱۹۲۸ شرکت نیسان را تأسیس کرده بود. آئی کاوا که به موفقیت اتومبیل های کوچک ژاپنی در رقابت با اتومبیل های بزرگ تر ایالات متحد اعتقاد داشت، در ۱۹۳۳ کارخانۀ اتومبیل سازی دات در اوزاکا و حق تولید اتومبیل داتسون را خریداری کرد. سال بعد، آئی کاوا با توسعۀ بخش اتومبیل سازی توباتا شرکت مستقلی با نام شرکت اتومبیل سازی نیسان تأسیس کرد که چندی بعد اولین شرکت تولید انبوه اتومبیل شد. در دوران جنگ جهانی دوم (۱۹۳۹ـ۱۹۴۵) نیسان به جای اتومبیل داتسون به ساخت کامیون و هواپیما برای ارتش ژاپن پرداخت. شرکت نیسان در ۱۹۵۲، بعد از انعقاد موافقت نامه ای با شرکت انگلیسی اتومبیل سازی آستین، دوباره به ساخت اتومبیل روی آورد. صادرات اتومبیل داتسون به ایالات متحد در ۱۹۵۸ آغاز شد و اولین شعبۀ شرکت نیسان در ۱۹۶۰ در امریکا فعالیت خود را آغاز کرد. با بحران جهانی انرژی در دهۀ ۱۹۷۰، و تقاضای رو به رشد برای اتومبیل های کم مصرف در نهایت به ازدیاد فروش شرکت نیسان انجامید. نیسان در همین دهه به توسعۀ تولیدات خود دست زد و به صنایع هوافضا و قایق سازی روی آورد. تصمیم شرکت مبنی بر تغییر نام اتومبیل ها از داتسون به نیسان در اواسط دهۀ ۱۹۸۰، ابتدا فروش را پایین آورد، اما در پایان دهۀ ۱۹۸۰، با تولید اتومبیل های ورزشی پت فایندر و سری جدید اتومبیل های لوکس اینفینیتی بر محبوبیت اتومبیل های شرکت افزوده شد. نیسان در ۱۹۹۴، برای تولید مشترک قراردادی با شرکت کره ای سامسونگ منعقد کرد و در ۱۹۹۹، ۳۷ درصد از سهام خود را به شرکت فرانسوی رنو فروخت.

پیشنهاد کاربران

بپرس