نیسابا ایزدبانوی سومریِ نوشتن، یادگیری و کشت و برداشت است. او در پرستشگاه ها و پناهگاه های اوما و ارس پرستیده می شد، و بیشتر توسط نویسندگان سومری مورد ستایش بود. او نگهبان نویسندگان فانی و همچنین نویسنده خدایان به شمار می آمد. در زمان بابل، پرستش او بیشتر به سوی خدای نیبو رهنمون می شد، که وظیفه های او را بر دوش گرفت.
پرستش نیسابا در شهر اوما، جایی که او در واقع ایزدبانوی جو و گندم بود و در دوره آغازین سلسله نخست، ۲۹۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد[ ۱] آغاز شد. به عنوان ایزدبانوی کشت، او با نماد یک ساقه نشان داده می شد. [ ۱] تکه ای از یک گلدان سنگی، که احتمالاً در گیرسو یافت شده و در موزه بریتانیا نگهداری می شود، ایزدبانویی را نشان می دهد که بیشتر به عنوان نیسابا شناخته می شود ( اگرچه ممکن است بابا یا اینانا هم باشد ) . او با چهار دسته موی فر پیچیده نگاریده می شده که لباسی با تاجی شاخدار و هلال ماه در پشت و دسته خرمایی در آن بوده است. [ ۲] پس از اینکه او به عنوان ایزدبانوی نوشتن شناخته شد، در استوانه های گودئا ( حدود ۲۱۲۵ پیش از میلاد ) او دارای قلم طلایی و لوح سفالی است که تصویر بهشت پرستاره را حمل می کند. [ ۱] [ ۳]
دگرگونی نیسابا از منحصراً ایزدبانوی دانه به ایزدبانویی که به عنوان پشتیبان نوشتن و شمارش مورد پرستش قرار می گرفت، احتمالاً با افزایش اهمیت شیوه های نوشتاری برای خرید و فروش گندم و جو و دیگر کالاهای اساسی، رخ داده است. خط میخی خود به عنوان هدیه ای از سوی ایزدبانو به شمار می رفته است. [ ۴] همانگونه که خود نوشتن از نوشتارهای ساده، به شکل های پیچیده تری مانند ثبت قراردادها، قوانین، تاریخ و ادبیات رشد کرد، پرستش نیسابا نیز این وظایف را دربرگرفت. [ ۱] پرستش او به اِرش، جایی که پرستشگاه او و دیگر خدایان بود، گسترش یافت، هرچند که به نظر نمی رسد که او هیچ پرستشگاه اختصاصی تنها برای خود داشته باشد. به نظر می رسد پرستش او در درجه نخست از راه هنر نوشتن انجام می شده است و هر نوشته ای به عنوان هدیه ای برای ایزدبانو در نظر گرفته می شده است. [ ۱] بسیاری از لوح های گلی با عبارت " سومری: 𒀭𒉀𒍠𒊩 AN. NAGA. ZAG. SAL AN. NAGA. ZAG. SAL AN. NAGA. ZAG. SAL AN. NAGA. ZAG. SAL؛ D nisaba za 3 - mi 2 ) [ ۵] به احترام او ساخته شده اند. سرودی بر نیسابا در زمان سلسله دوم اور آغاز می شود: "بانویی مانند ستارگان رنگ آمیزی شدهٔ آسمان با لوح لاجوردی در دست. "[ ۱] [ ۶]
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفپرستش نیسابا در شهر اوما، جایی که او در واقع ایزدبانوی جو و گندم بود و در دوره آغازین سلسله نخست، ۲۹۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد[ ۱] آغاز شد. به عنوان ایزدبانوی کشت، او با نماد یک ساقه نشان داده می شد. [ ۱] تکه ای از یک گلدان سنگی، که احتمالاً در گیرسو یافت شده و در موزه بریتانیا نگهداری می شود، ایزدبانویی را نشان می دهد که بیشتر به عنوان نیسابا شناخته می شود ( اگرچه ممکن است بابا یا اینانا هم باشد ) . او با چهار دسته موی فر پیچیده نگاریده می شده که لباسی با تاجی شاخدار و هلال ماه در پشت و دسته خرمایی در آن بوده است. [ ۲] پس از اینکه او به عنوان ایزدبانوی نوشتن شناخته شد، در استوانه های گودئا ( حدود ۲۱۲۵ پیش از میلاد ) او دارای قلم طلایی و لوح سفالی است که تصویر بهشت پرستاره را حمل می کند. [ ۱] [ ۳]
دگرگونی نیسابا از منحصراً ایزدبانوی دانه به ایزدبانویی که به عنوان پشتیبان نوشتن و شمارش مورد پرستش قرار می گرفت، احتمالاً با افزایش اهمیت شیوه های نوشتاری برای خرید و فروش گندم و جو و دیگر کالاهای اساسی، رخ داده است. خط میخی خود به عنوان هدیه ای از سوی ایزدبانو به شمار می رفته است. [ ۴] همانگونه که خود نوشتن از نوشتارهای ساده، به شکل های پیچیده تری مانند ثبت قراردادها، قوانین، تاریخ و ادبیات رشد کرد، پرستش نیسابا نیز این وظایف را دربرگرفت. [ ۱] پرستش او به اِرش، جایی که پرستشگاه او و دیگر خدایان بود، گسترش یافت، هرچند که به نظر نمی رسد که او هیچ پرستشگاه اختصاصی تنها برای خود داشته باشد. به نظر می رسد پرستش او در درجه نخست از راه هنر نوشتن انجام می شده است و هر نوشته ای به عنوان هدیه ای برای ایزدبانو در نظر گرفته می شده است. [ ۱] بسیاری از لوح های گلی با عبارت " سومری: 𒀭𒉀𒍠𒊩 AN. NAGA. ZAG. SAL AN. NAGA. ZAG. SAL AN. NAGA. ZAG. SAL AN. NAGA. ZAG. SAL؛ D nisaba za 3 - mi 2 ) [ ۵] به احترام او ساخته شده اند. سرودی بر نیسابا در زمان سلسله دوم اور آغاز می شود: "بانویی مانند ستارگان رنگ آمیزی شدهٔ آسمان با لوح لاجوردی در دست. "[ ۱] [ ۶]
wiki: نیسابا