در دینامیک سیالات، Drag ( گاهی اوقات مقاومت سیال نامیده می شود ) نیرویی است که برخلاف حرکت نسبی هر جسمی که نسبت به سیال اطراف حرکت می کند، عمل می کند. این می تواند بین دو لایه ( یا سطح ) سیال یا بین سطح سیال و جامد وجود داشته باشد.
برخلاف سایر نیروهای مقاومتی، مانند اصطکاک خشک، که تقریباً مستقل از سرعت هستند، نیروی پسا به سرعت بستگی دارد. نیروی کشش متناسب با سرعت برای جریان کم سرعت و سرعت مربع برای جریان با سرعت بالا است که در آن تمایز بین سرعت کم و زیاد با عدد رینولدز اندازه گیری می شود.
نیروهای کششی همیشه تمایل به کاهش سرعت سیال نسبت به جسم جامد در مسیر سیال دارند.
نمونه هایی از درگ شامل مؤلفه ای از نیروی خالص آیرودینامیکی یا هیدرودینامیکی است که برخلاف جهت حرکت یک جسم جامد مانند اتومبیل ها ( ضریب کشش خودرو ) ، هواپیماها و بدنه قایق ها عمل می کند. یا در همان جهت حرکت جغرافیایی جامد عمل می کند، مانند بادبان های متصل به قایق بادبانی ، یا در جهت های متوسط روی بادبان بسته به نقاط بادبان یا در مورد کشش چسبناک سیال در یک لوله یا نیروی کشش روی لوله بی حرکت یاسرعت سیال را نسبت به لوله کاهش می دهد. در فیزیک ورزش، نیروی درگ برای توضیح حرکت توپ ها، نیزه ها، تیرها و فریزبی ها و عملکرد دوندگان و شناگران ضروری است.
انواع درگ به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند:
• حالت درگ یا فشار به اندازه و شکل جسم بستگی دارد.
• درگ اصطکاک سطحی یا درگ گرانروی ، اصطکاک بین سیال و سطحی که ممکن است بیرون جسم یا داخل باشد مانند سوراخ لوله بستگی دارد.
اثر جریان سازی بر نسبت های نسبی اصطکاک سطحی و حالت درگ برای دو بخش مختلف جسم، یک ایرفویل ( airfoil ) ، که بدنه ای استریم لاین ( streamlined ) است، و یک سیلندر، که بدنه بلوف ( bluff body ) است، که در جدول روبه رو نشان داده شده است. همچنین یک صفحه تخت که نشان دهنده تأثیر جهت گیری بر نسبت نسبی اصطکاک سطحی و اختلاف فشار بین جلو و عقب است. یک جسم به عنوان بلوف ( یا بلانت ) شناخته می شود اگر منبع درگ تحت تسلط نیروهای فشار باشد و همچنین درگ تحت تسلط نیروهای گرانروی باشد، ساده می شود. وسایل نقلیه بدنه بلوفی هستند. برای هواپیما، درگ فشاری و اصطکاکی نیروی مزاحم است. درگ مزاحم غالباً بر حسب یک "معادل مساحت درگ مزاحم " فرضی ( تا جایی که هیچ کشش لبه ای وجود ندارد ) " بیان می شود که مساحت صفحه صاف عمود بر جریان است. برای مقایسه درگ هواپیماهای مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال، "داگلاس دی سی - 3 "مساحت مزاحم معادل 23. 7 فوت مربع دارد و "مک دانل داگلاس دی سی - 9" با 30 سال پیشرفت در طراحی هواپیما، مساحتی معادل 20. 6 فوت مربع را داراست، اگرچه پنج برابر بیشتر ، مسافر را حمل می کرد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبرخلاف سایر نیروهای مقاومتی، مانند اصطکاک خشک، که تقریباً مستقل از سرعت هستند، نیروی پسا به سرعت بستگی دارد. نیروی کشش متناسب با سرعت برای جریان کم سرعت و سرعت مربع برای جریان با سرعت بالا است که در آن تمایز بین سرعت کم و زیاد با عدد رینولدز اندازه گیری می شود.
نیروهای کششی همیشه تمایل به کاهش سرعت سیال نسبت به جسم جامد در مسیر سیال دارند.
نمونه هایی از درگ شامل مؤلفه ای از نیروی خالص آیرودینامیکی یا هیدرودینامیکی است که برخلاف جهت حرکت یک جسم جامد مانند اتومبیل ها ( ضریب کشش خودرو ) ، هواپیماها و بدنه قایق ها عمل می کند. یا در همان جهت حرکت جغرافیایی جامد عمل می کند، مانند بادبان های متصل به قایق بادبانی ، یا در جهت های متوسط روی بادبان بسته به نقاط بادبان یا در مورد کشش چسبناک سیال در یک لوله یا نیروی کشش روی لوله بی حرکت یاسرعت سیال را نسبت به لوله کاهش می دهد. در فیزیک ورزش، نیروی درگ برای توضیح حرکت توپ ها، نیزه ها، تیرها و فریزبی ها و عملکرد دوندگان و شناگران ضروری است.
انواع درگ به طور کلی به دسته های زیر تقسیم می شوند:
• حالت درگ یا فشار به اندازه و شکل جسم بستگی دارد.
• درگ اصطکاک سطحی یا درگ گرانروی ، اصطکاک بین سیال و سطحی که ممکن است بیرون جسم یا داخل باشد مانند سوراخ لوله بستگی دارد.
اثر جریان سازی بر نسبت های نسبی اصطکاک سطحی و حالت درگ برای دو بخش مختلف جسم، یک ایرفویل ( airfoil ) ، که بدنه ای استریم لاین ( streamlined ) است، و یک سیلندر، که بدنه بلوف ( bluff body ) است، که در جدول روبه رو نشان داده شده است. همچنین یک صفحه تخت که نشان دهنده تأثیر جهت گیری بر نسبت نسبی اصطکاک سطحی و اختلاف فشار بین جلو و عقب است. یک جسم به عنوان بلوف ( یا بلانت ) شناخته می شود اگر منبع درگ تحت تسلط نیروهای فشار باشد و همچنین درگ تحت تسلط نیروهای گرانروی باشد، ساده می شود. وسایل نقلیه بدنه بلوفی هستند. برای هواپیما، درگ فشاری و اصطکاکی نیروی مزاحم است. درگ مزاحم غالباً بر حسب یک "معادل مساحت درگ مزاحم " فرضی ( تا جایی که هیچ کشش لبه ای وجود ندارد ) " بیان می شود که مساحت صفحه صاف عمود بر جریان است. برای مقایسه درگ هواپیماهای مختلف استفاده می شود. به عنوان مثال، "داگلاس دی سی - 3 "مساحت مزاحم معادل 23. 7 فوت مربع دارد و "مک دانل داگلاس دی سی - 9" با 30 سال پیشرفت در طراحی هواپیما، مساحتی معادل 20. 6 فوت مربع را داراست، اگرچه پنج برابر بیشتر ، مسافر را حمل می کرد.
wiki: نیروی پسار