نیروی هوایی ترکیه ( به ترکی استانبولی: Türk Hava Kuvvetleri ) بخشی از نیروهای پنج گانهٔ مسلح ترکیه است. این نیرو از شعبه های اصلی مسلح این کشور بوده و یکی از بزرگ ترین نیروهای هوایی در سطح جهان است. نیروی هوایی ترکیه با بیش از ۹۳۰ هواپیما، پس از نیروهای هوایی ایالات متحدهٔ آمریکا و پادشاهی بریتانیا، سومین نیروی بزرگ ناتو به شمار می رود. این نیرو توانایی کارکردهای بین الملی و مانورهای مختلف در سطح همهٔ قاره های جهان را داراست. هم اکنون فرماندهی نیروی هوایی ارتش ترکیه برعهدهٔ «حسن کوچوک آکیوز» است. [ ۱]
نیروی هوایی ترکیه مابین تاریخ ژوئن ۱۹۰۹ تا ژوئن ۱۹۱۱ تأسیس شده است. پس از تأسیس این نیرو، گردان های پرواز آن در جنگ های بالکان و جنگ جهانی اول شرکت کردند؛ به طوری که در دسامبر سال ۱۹۱۶، نیروی هوایی ترکیه تعداد ۹۰ هواپیمای فعال را به خود اختصاص داده بود. پس از پایان یافتن جنگ جهانی و در سال ۱۹۱۹، بخش از این نیرو منحل شده و بعد از آن نیز توسط وزارت جنگ ترکیه بسته شد. ولی برخی از افسران و درجه داران ترک برای ابقای این نیروی هوایی تلاش زیادی کردند و هواپیماهای باقی مانده از جنگ جهانی اول را در واحدهای جدیدی سازماندهی کردند. این واحدها در شهرهای ازمیر، استانبول، الازیغ، دیاربکر و قونیه راه اندازی شدند. [ ۲]
در سال ۱۹۴۴، صنایع هوافضای ترکیه تأسیس شد و این کشور شروع به تولید هواپیمای جنگنده به طور موضعی زیرنظر مجوز «tal» کرد که شامل جمعی از هواپیماهای اف - ۱۶ فایتینگ فالکن بود. ترکیه در همین زمینه دست به خرید ۲۷۰ فروند اف - ۱۶ نوع «C», و «D» از ایالات متحدهٔ آمریکا زد, که از این تعداد ۲۴۵ فروند اف - ۱۶ هم اکنون در خدمت نیروی هوایی ترکیه است. جنگنده های اف - ۱۶ در حال حاضر ستون فقرات نیروی هوایی ترکیه را تشکیل میدهند. البته ۵۴ فروند جنگنده بمب افکن اف - ۴ئی - ۲۰۲۰ - ترمیناتور نیز در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی ترکیه است [ ۲] در شورش داخلی سوریه که دولت ترکیه طرف شورشیان سوریه را گرفته بود، تعداد قابل توجهی پهباد که وظیفه پشتیبانی از تک ها و حمله های نیروهای تحت حمایت خود را داشتند، پدافند های ارتش سوریه را نابود کرد. ترکیه خواهان خرید 100فروند جنگنده نسل پنج f35لاکهید مارتین بود اما پس از خرید سامانه s400روسی ایالات متحده این کشور را از پروژه f35کنار گذاشت. ترکیه قصد دارد تا جنگنده بومی نسل پنج TFX را تا پایان سال ۲۰۲۹ بسازد. صنایع هوافضای ترکیه اعلام کرده ساخت جنگنده ی بومی نسل پنج این کشور در سال ۲۰۲۳ تکمیل میشود و در سال ۲۰۲۵ پرواز میکند و در سال ۲۰۲۹ وارد خدمت در نیروی هوایی ترکیه میشود و در هر سال ۲۴ فروند از ان تولید میشود. البته دلایلی چون کمبود بودجه این برنامه را به چالش کشیده و هزینه این برنامه حدود 51میلیارد دلار تخمین زده شده است.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفنیروی هوایی ترکیه مابین تاریخ ژوئن ۱۹۰۹ تا ژوئن ۱۹۱۱ تأسیس شده است. پس از تأسیس این نیرو، گردان های پرواز آن در جنگ های بالکان و جنگ جهانی اول شرکت کردند؛ به طوری که در دسامبر سال ۱۹۱۶، نیروی هوایی ترکیه تعداد ۹۰ هواپیمای فعال را به خود اختصاص داده بود. پس از پایان یافتن جنگ جهانی و در سال ۱۹۱۹، بخش از این نیرو منحل شده و بعد از آن نیز توسط وزارت جنگ ترکیه بسته شد. ولی برخی از افسران و درجه داران ترک برای ابقای این نیروی هوایی تلاش زیادی کردند و هواپیماهای باقی مانده از جنگ جهانی اول را در واحدهای جدیدی سازماندهی کردند. این واحدها در شهرهای ازمیر، استانبول، الازیغ، دیاربکر و قونیه راه اندازی شدند. [ ۲]
در سال ۱۹۴۴، صنایع هوافضای ترکیه تأسیس شد و این کشور شروع به تولید هواپیمای جنگنده به طور موضعی زیرنظر مجوز «tal» کرد که شامل جمعی از هواپیماهای اف - ۱۶ فایتینگ فالکن بود. ترکیه در همین زمینه دست به خرید ۲۷۰ فروند اف - ۱۶ نوع «C», و «D» از ایالات متحدهٔ آمریکا زد, که از این تعداد ۲۴۵ فروند اف - ۱۶ هم اکنون در خدمت نیروی هوایی ترکیه است. جنگنده های اف - ۱۶ در حال حاضر ستون فقرات نیروی هوایی ترکیه را تشکیل میدهند. البته ۵۴ فروند جنگنده بمب افکن اف - ۴ئی - ۲۰۲۰ - ترمیناتور نیز در حال حاضر در خدمت نیروی هوایی ترکیه است [ ۲] در شورش داخلی سوریه که دولت ترکیه طرف شورشیان سوریه را گرفته بود، تعداد قابل توجهی پهباد که وظیفه پشتیبانی از تک ها و حمله های نیروهای تحت حمایت خود را داشتند، پدافند های ارتش سوریه را نابود کرد. ترکیه خواهان خرید 100فروند جنگنده نسل پنج f35لاکهید مارتین بود اما پس از خرید سامانه s400روسی ایالات متحده این کشور را از پروژه f35کنار گذاشت. ترکیه قصد دارد تا جنگنده بومی نسل پنج TFX را تا پایان سال ۲۰۲۹ بسازد. صنایع هوافضای ترکیه اعلام کرده ساخت جنگنده ی بومی نسل پنج این کشور در سال ۲۰۲۳ تکمیل میشود و در سال ۲۰۲۵ پرواز میکند و در سال ۲۰۲۹ وارد خدمت در نیروی هوایی ترکیه میشود و در هر سال ۲۴ فروند از ان تولید میشود. البته دلایلی چون کمبود بودجه این برنامه را به چالش کشیده و هزینه این برنامه حدود 51میلیارد دلار تخمین زده شده است.
wiki: نیروی هوایی ترکیه