نیروگاه سوخت فسیلی در واقع مرکز تبدیل انرژی است که از سوزاندن سوخت های فسیلی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می کند. این نیروگاه ها معمولاً در اندازه های بسیار بزرگ و برای استفاده دایمی ساخته می شوند.
در یک نیروگاه سوخت فسیلی از انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت های فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت کوره، گاز طبیعی یا شیست قیری به طور مداوم به انرژی گرمایی تبدیل می شود. این انرژی گرمایی به وسیله توربین ها به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در نهایت انرژی مکانیکی توسط ژنراتورهای الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود که به وسیله شبکه انتقال در یک پهنه جغرافیایی وسیع توزیع می شود. تقریباً تمام نیروگاه های سوخت فسیلی از بخار به عنوان سیال استفاده می کنند، البته صرف نظر از توربین های گازی و موتورهای احتراق داخلی که در سطح کوچکی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شوند.
به طور خلاصه در عمل سوختن تغییرات شیمیایی زیر پدید می آید:
و به عبارت ساده تر معادله در تغییرات شیمیایی در سوخت های فسیلی به صورت زیر است:
از سوختن تمامی سوخت های فسیلی دی اکسید کربن تولید می شود. دیگر ترکیبی که از سوختن سوخت های فسیلی ( به ویژه زغال سنگ ) به وجود می آید دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن است. هر نیروگاه سوخت فسیلی از تأسیساتی پیچیده و منحصر به فرد ساخته شده. تا سال ۲۰۰۴ هزینه ساخت این چنین نیروگاه هایی حدوداً ۱۳۰۰ دلار به ازای هر کیلووات یا به عبارتی ۶۵۰ میلیون دلار به ازای هر ۵۰۰ مگاوات بود. همچنین ممکن است چندین واحد مولدی برای صرفه جویی در هزینه مکان و منابع طبیعی در یک محل ساخته شوند.
برای حمل زغال سنگ از وسایل مختلفی مانند کامیون ها، قطار، قایق یا کشتی استفاده می شد. قطارهای مخصوص حمل زغال سنگ ممکن است تا دو کیلومتر طول داشته باشند و تا ۱۰۰ واگن زغال سنگ به وزن تقریبی ۱۰۰ تن را حمل کنند که در مجموع چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ زغال سنگ با هر یک از آن ها حمل می شود. یک نیروگاه بزرگ در بار کامل هر روز تقریباً به این اندازه زغال سنگ نیاز دارد. برخی نیروگاه ها به ویژه در فصل اوج مصرف یعنی در تابستان ممکن است به ۳ تا ۵ قطار سوخت در روز نیاز داشته باشند. نیروگاه های گرمایی بزرگ میلیون ها تن زغال سنگ برای فصل زمستان ذخیره می کنند.
آنلودرهای مدرن از تجهیزات گردانده واگن ها برای خالی کردن واگن ها استفاده می کنند، که مشکلات مربوط به زغال سنگ یخ زده کف واگن ها را نخواهد داشت. آنلودر از بازوهایی تشکیل شده که قطار را نگه می دارند و به این ترتیب می توانند هر واگن را دقیقاً در مقابل قیف زغال نگه دارد. سپس واگن در مقابل دستگاه گردانده ای قرار می گیرد که با برعکس کردن واگن محتویات آن را خالی می کند. گردانده ها طوری عمل می کنند که نیازی به بازکردن واگن ها برای برعکس کردن آن ها نیست، بنابراین در لحظه خالی کردن، واگن به واگن های دیگر متصل است. خالی کردن یک قطار با این روش در حدود ۳ ساعت طول می کشد.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر یک نیروگاه سوخت فسیلی از انرژی شیمیایی ذخیره شده در سوخت های فسیلی نظیر زغال سنگ، نفت کوره، گاز طبیعی یا شیست قیری به طور مداوم به انرژی گرمایی تبدیل می شود. این انرژی گرمایی به وسیله توربین ها به انرژی مکانیکی تبدیل شده و در نهایت انرژی مکانیکی توسط ژنراتورهای الکتریکی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود که به وسیله شبکه انتقال در یک پهنه جغرافیایی وسیع توزیع می شود. تقریباً تمام نیروگاه های سوخت فسیلی از بخار به عنوان سیال استفاده می کنند، البته صرف نظر از توربین های گازی و موتورهای احتراق داخلی که در سطح کوچکی برای تولید انرژی الکتریکی استفاده می شوند.
به طور خلاصه در عمل سوختن تغییرات شیمیایی زیر پدید می آید:
و به عبارت ساده تر معادله در تغییرات شیمیایی در سوخت های فسیلی به صورت زیر است:
از سوختن تمامی سوخت های فسیلی دی اکسید کربن تولید می شود. دیگر ترکیبی که از سوختن سوخت های فسیلی ( به ویژه زغال سنگ ) به وجود می آید دی اکسید گوگرد و اکسید نیتروژن است. هر نیروگاه سوخت فسیلی از تأسیساتی پیچیده و منحصر به فرد ساخته شده. تا سال ۲۰۰۴ هزینه ساخت این چنین نیروگاه هایی حدوداً ۱۳۰۰ دلار به ازای هر کیلووات یا به عبارتی ۶۵۰ میلیون دلار به ازای هر ۵۰۰ مگاوات بود. همچنین ممکن است چندین واحد مولدی برای صرفه جویی در هزینه مکان و منابع طبیعی در یک محل ساخته شوند.
برای حمل زغال سنگ از وسایل مختلفی مانند کامیون ها، قطار، قایق یا کشتی استفاده می شد. قطارهای مخصوص حمل زغال سنگ ممکن است تا دو کیلومتر طول داشته باشند و تا ۱۰۰ واگن زغال سنگ به وزن تقریبی ۱۰۰ تن را حمل کنند که در مجموع چیزی در حدود ۱۰۰۰۰ زغال سنگ با هر یک از آن ها حمل می شود. یک نیروگاه بزرگ در بار کامل هر روز تقریباً به این اندازه زغال سنگ نیاز دارد. برخی نیروگاه ها به ویژه در فصل اوج مصرف یعنی در تابستان ممکن است به ۳ تا ۵ قطار سوخت در روز نیاز داشته باشند. نیروگاه های گرمایی بزرگ میلیون ها تن زغال سنگ برای فصل زمستان ذخیره می کنند.
آنلودرهای مدرن از تجهیزات گردانده واگن ها برای خالی کردن واگن ها استفاده می کنند، که مشکلات مربوط به زغال سنگ یخ زده کف واگن ها را نخواهد داشت. آنلودر از بازوهایی تشکیل شده که قطار را نگه می دارند و به این ترتیب می توانند هر واگن را دقیقاً در مقابل قیف زغال نگه دارد. سپس واگن در مقابل دستگاه گردانده ای قرار می گیرد که با برعکس کردن واگن محتویات آن را خالی می کند. گردانده ها طوری عمل می کنند که نیازی به بازکردن واگن ها برای برعکس کردن آن ها نیست، بنابراین در لحظه خالی کردن، واگن به واگن های دیگر متصل است. خالی کردن یک قطار با این روش در حدود ۳ ساعت طول می کشد.
wiki: نیروگاه سوخت فسیلی