امیرعبّاس هویدا بارها اتهام بهایی بودن خود را که در زمان اوج گیری انقلاب ۱۳۵۷ ایران از سوی مخالفان مذهبی حکومت به آن متهم شده بود رد می کرد و همچنین وی به مسلمان بودن خود اشاره کرده است. هنگامیکه در ایران شایعاتی مبنی بر بهایی بودنِ هویدا گسترده شد، هم شاه و هم هویدا این موضوع را تکذیب کردند. عباس میلانی می گوید که پدر امیرعباس - حبیب الله - از طبقه متوسط جامعه بودند که ریشه هایی از بهاییت داشته اند، اما مدرک ضعیفی وجود دارد که نشان می دهد حبیب الله در بزرگسالی به آئین بهاییت اعتقاد داشته است. علاوه بر این، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند وی فرزندانش را بر اساس آموزه های آئین بهایی پرورش داده است.
... [مشاهده متن کامل]
امروزه هم کسانی که مدعی هستند هویدا همچون پدرش حبیب الله عین الملک پیرو آیین بهائی بوده به مدارک و اسنادِ بدست آمده از ساواک استناد می کنند، اما بهائیان تمامی آن اسناد را جعلی و ساختگی می دانند.
این سند، ظاهراً نامه ای از یکی از بزرگان جامعهٔ بهائی به نام قاسم افشاری به مناسبت تصادف هویدا در جادهٔ شمال و شکستگی پای او، برای فرهنگ مهر است که در آن تاسفِ خود را ابراز داشته است:
«آقای دکتر فرهنگ مهر معاون محترم وزارت دارائی:
بمناسبت پیشامدی که برای آقای هویدا وزیر محترم دارائی رخ داده خواهشمند است مراتب تأثر و تاسف اینجانب و برادرانم را به عموم هم مسلکان و به خصوص آقای ثابت پاسال مدیر محترم تلویزیون ایران که بزرگ ترین خدمت گزار فرقه ما هستند ابلاغ فرمائید. احترامات فائقه را تقدیم می دارد
قاسم افشاری»
اولین نکته ای که به ذهن می آید این است که این مدرک، بهائی بودن هویدا را ثابت نمی کند و هیچ ارتباطی به باورها و گرایش های دینی هویدا ندارد. سند بالا در صورت اصلی بودن بیان می دارد که یک نفر زیر دست بهائی تأثر خود را از تصادف هویدا به رئیسش ابلاغ کرده است. نکتهٔ دیگری که برای جعلی بودن سند می تواند مدرکی باشد این است که ممکن نیست که یکی از سران جامعهٔ بهائی دین خود را «فرقه» یا «مسلک» بخواند ولی این واژه ها غالباً در میان مخالفانِ دین بهائی یا به قول بهائیان، بهائی ستیزان رواج دارد.
سندِ گزارشِ ساواک از جلسهٔ بهائیانِ ناحیه ۲ شیراز:
«جلسه ای با شرکت ۱۲ نفر از بهائیان ناحیه ۲ شیراز در منزل آقای هوشمند ( در خیابان فردوسی ) و زیر نظر آقای فرهنگی تشکیل گردید. پس از قرائت مناجات شروع و خاتمه و قرائت صفحاتی از کتاب لوح احمد و ایقان آقایان فرهنگی و محمدعلی هوشمند پیرامون وضعیت اقتصادی بهائیان در ایران صحبت کردند. فرهنگی اظهار داشت: بهائیان در کشورهای اسلامی پیروز هستند و می توانند امتیاز هر چیزی را که می خواهند بگیرند. تمام سرمایه های بانکی و ادارات و رواج پول در اجتماع ایران مربوط به بهائیان و کلیمیان می باشند… شخص هویدا بهائی زاده است. عده ای از مأمورین مخفی ایران که در دربار شاهنشاهی می باشند می خواهند هویدا را محکوم کنند، ولی او یکی از بهترین خادمین امرالله است و امسال مبلغ ۱۵ هزار تومان به محفل ما کمک نموده است. آقایان نگذارید کمر مسلمانان راست شود…»
... [مشاهده متن کامل]
امروزه هم کسانی که مدعی هستند هویدا همچون پدرش حبیب الله عین الملک پیرو آیین بهائی بوده به مدارک و اسنادِ بدست آمده از ساواک استناد می کنند، اما بهائیان تمامی آن اسناد را جعلی و ساختگی می دانند.
این سند، ظاهراً نامه ای از یکی از بزرگان جامعهٔ بهائی به نام قاسم افشاری به مناسبت تصادف هویدا در جادهٔ شمال و شکستگی پای او، برای فرهنگ مهر است که در آن تاسفِ خود را ابراز داشته است:
«آقای دکتر فرهنگ مهر معاون محترم وزارت دارائی:
بمناسبت پیشامدی که برای آقای هویدا وزیر محترم دارائی رخ داده خواهشمند است مراتب تأثر و تاسف اینجانب و برادرانم را به عموم هم مسلکان و به خصوص آقای ثابت پاسال مدیر محترم تلویزیون ایران که بزرگ ترین خدمت گزار فرقه ما هستند ابلاغ فرمائید. احترامات فائقه را تقدیم می دارد
قاسم افشاری»
اولین نکته ای که به ذهن می آید این است که این مدرک، بهائی بودن هویدا را ثابت نمی کند و هیچ ارتباطی به باورها و گرایش های دینی هویدا ندارد. سند بالا در صورت اصلی بودن بیان می دارد که یک نفر زیر دست بهائی تأثر خود را از تصادف هویدا به رئیسش ابلاغ کرده است. نکتهٔ دیگری که برای جعلی بودن سند می تواند مدرکی باشد این است که ممکن نیست که یکی از سران جامعهٔ بهائی دین خود را «فرقه» یا «مسلک» بخواند ولی این واژه ها غالباً در میان مخالفانِ دین بهائی یا به قول بهائیان، بهائی ستیزان رواج دارد.
سندِ گزارشِ ساواک از جلسهٔ بهائیانِ ناحیه ۲ شیراز:
«جلسه ای با شرکت ۱۲ نفر از بهائیان ناحیه ۲ شیراز در منزل آقای هوشمند ( در خیابان فردوسی ) و زیر نظر آقای فرهنگی تشکیل گردید. پس از قرائت مناجات شروع و خاتمه و قرائت صفحاتی از کتاب لوح احمد و ایقان آقایان فرهنگی و محمدعلی هوشمند پیرامون وضعیت اقتصادی بهائیان در ایران صحبت کردند. فرهنگی اظهار داشت: بهائیان در کشورهای اسلامی پیروز هستند و می توانند امتیاز هر چیزی را که می خواهند بگیرند. تمام سرمایه های بانکی و ادارات و رواج پول در اجتماع ایران مربوط به بهائیان و کلیمیان می باشند… شخص هویدا بهائی زاده است. عده ای از مأمورین مخفی ایران که در دربار شاهنشاهی می باشند می خواهند هویدا را محکوم کنند، ولی او یکی از بهترین خادمین امرالله است و امسال مبلغ ۱۵ هزار تومان به محفل ما کمک نموده است. آقایان نگذارید کمر مسلمانان راست شود…»