نگاشت سایه ( انگلیسی: Shadow mapping ) فرایندی است که در آن سایه ها به گرافیک سه بعدی رایانه ای اضافه می شوند. این مفهوم در سال ۱۹۷۸ توسط لنس ویلیامز در مقاله ای با عنوان «Casting curved shadows on curved surfaces» معرفی شد. از آن زمان در هر دوی صحنه های از پیش رندر شده و آنی ( به انگلیسی: Real time ) در بسیاری از بازی های رایانه ای و کنسول استفاده شده است.
در این تکنیک، سایه ها با آزمایش دیدن شدن اینکه آیا یک پیکسل توسط منبع نوری دیده می شود با مقایسهٔ آن با زد بافر یا عمق تصویر دید منبع نوری ذخیره شده که در قالب تکسچر ذخیره می شود تهیه می شوند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر این تکنیک، سایه ها با آزمایش دیدن شدن اینکه آیا یک پیکسل توسط منبع نوری دیده می شود با مقایسهٔ آن با زد بافر یا عمق تصویر دید منبع نوری ذخیره شده که در قالب تکسچر ذخیره می شود تهیه می شوند.
wiki: نگاشت سایه