نِوِلْسون، لوئیز (۱۹۰۰ـ۱۹۸۸)(Nevelson, Louise)
نمونه ای از آثار لوئیز نلسون
(نام اصلی: لوئیز برلیاوسکی) مجسمه ساز و چاپنقشگر امریکایی، زادۀ روسیه. از نمایندگان برجستۀ مجسمه سازی به شیوۀ جفت وجورکاری بود. این بانوی هنرمند به سبب خلق نقش برجسته هایی در ابعاد دیوارهای اتاق شهرت یافت، که ردیف هایی از جعبه های باز کم عمق و انباشته از چینه های انتزاعی چوبی بودند؛ اثرکبریای سیاه (۱۹۵۶؛ موزۀ ویتنی هنر امریکا، نیویورک) نمونۀ از آن هاست. از دهۀ ۱۹۶۰ با مواد دیگر کار کرد، از جمله اثر قصر یخ (۱۹۶۷؛ مجموعۀ خصوصی، نیویورک) که از پلکسی ساخته شده است. بعدها آثاری از فولاد و آلومینیوم در فضای باز پدید آورد. کارهای آغازین نوِلسون، مجسمه های کوچکی که در دهۀ ۱۹۴۰ از اشیای یافت شده ساخت، جنبه هایی بدْوی و سوررئالیستی دارند. «دیوار» های زیست محیطی یا «کلیساهای جامع»، که شهرتش را بیشتر مرهون آن هاست، از آثار او در اوایل دهۀ ۱۹۵۰ به شمار می روند. در این دیوارها که نخستین نمونه های آن یکپارچه سیاه و نمونه های بعدی سفید یا طلایی رنگ اند، نیز از ردیف های جعبه های باز، و چینه های انتزاعی چوبی استفاده کرده است.
نمونه ای از آثار لوئیز نلسون
(نام اصلی: لوئیز برلیاوسکی) مجسمه ساز و چاپنقشگر امریکایی، زادۀ روسیه. از نمایندگان برجستۀ مجسمه سازی به شیوۀ جفت وجورکاری بود. این بانوی هنرمند به سبب خلق نقش برجسته هایی در ابعاد دیوارهای اتاق شهرت یافت، که ردیف هایی از جعبه های باز کم عمق و انباشته از چینه های انتزاعی چوبی بودند؛ اثرکبریای سیاه (۱۹۵۶؛ موزۀ ویتنی هنر امریکا، نیویورک) نمونۀ از آن هاست. از دهۀ ۱۹۶۰ با مواد دیگر کار کرد، از جمله اثر قصر یخ (۱۹۶۷؛ مجموعۀ خصوصی، نیویورک) که از پلکسی ساخته شده است. بعدها آثاری از فولاد و آلومینیوم در فضای باز پدید آورد. کارهای آغازین نوِلسون، مجسمه های کوچکی که در دهۀ ۱۹۴۰ از اشیای یافت شده ساخت، جنبه هایی بدْوی و سوررئالیستی دارند. «دیوار» های زیست محیطی یا «کلیساهای جامع»، که شهرتش را بیشتر مرهون آن هاست، از آثار او در اوایل دهۀ ۱۹۵۰ به شمار می روند. در این دیوارها که نخستین نمونه های آن یکپارچه سیاه و نمونه های بعدی سفید یا طلایی رنگ اند، نیز از ردیف های جعبه های باز، و چینه های انتزاعی چوبی استفاده کرده است.
wikijoo: نولسون،_لوییز_(۱۹۰۰ـ۱۹۸۸)