نولْدِه، اِمیل (۱۸۶۷ـ۱۹۵۶)(Nolde, Emil)
تابلوی خودنگاره نقاش، موزه هنرهای معاصر تهران
(نام اصلی : امیل هانزن) نقاش و گرافیست اکسپرسیونیست آلمانی. در پاریس و داخائو هنر آموخت، و به گروه پل پیوست (۱۹۰۶ـ۱۹۰۷). در ۱۹۱۳ به پولینزی سفر کرد، و سپس در شمال شرقی آلمان انزوا گزید. آثارش عبارت اند از نقاشی مضامین کتاب مقدس با رنگ های بسیار تند، نقش اشیا، و اتودهایی از مناظر طبیعی زادگاهش در منطقۀ مرزی آلمان و دانمارک. آبرنگ هایی نفیس و ماهرانه و چاپنقش تیزابی، ازجمله خودنگاره (۱۹۰۸، موزۀ هنرهای معاصر تهران) نیز پدید آورد. سرهای نقاب گونه را با پیچ و تاب های قلم، و رنگ های خام و تند تصویر می کرد تا در مخاطب تکان بصری و عاطفی ایجاد کند. در ابتدا از ون گوگ، ادوارد مونش و جیمز اِنسور متأثر بود. شیوۀ او در طول زندگی هنری اش چندان تغییر نکرد، و بیشتر بر منظره پردازی و صحنه های درون خانه ایِ همراه با پیکر انسان تمرکز داشت. در ۱۹۴۱ از سوی نازی ها در فهرست هنرمندان فاسد جای گرفت و از نقاشی کردن منع شد.
تابلوی خودنگاره نقاش، موزه هنرهای معاصر تهران
(نام اصلی : امیل هانزن) نقاش و گرافیست اکسپرسیونیست آلمانی. در پاریس و داخائو هنر آموخت، و به گروه پل پیوست (۱۹۰۶ـ۱۹۰۷). در ۱۹۱۳ به پولینزی سفر کرد، و سپس در شمال شرقی آلمان انزوا گزید. آثارش عبارت اند از نقاشی مضامین کتاب مقدس با رنگ های بسیار تند، نقش اشیا، و اتودهایی از مناظر طبیعی زادگاهش در منطقۀ مرزی آلمان و دانمارک. آبرنگ هایی نفیس و ماهرانه و چاپنقش تیزابی، ازجمله خودنگاره (۱۹۰۸، موزۀ هنرهای معاصر تهران) نیز پدید آورد. سرهای نقاب گونه را با پیچ و تاب های قلم، و رنگ های خام و تند تصویر می کرد تا در مخاطب تکان بصری و عاطفی ایجاد کند. در ابتدا از ون گوگ، ادوارد مونش و جیمز اِنسور متأثر بود. شیوۀ او در طول زندگی هنری اش چندان تغییر نکرد، و بیشتر بر منظره پردازی و صحنه های درون خانه ایِ همراه با پیکر انسان تمرکز داشت. در ۱۹۴۱ از سوی نازی ها در فهرست هنرمندان فاسد جای گرفت و از نقاشی کردن منع شد.
wikijoo: نولده،_امیل_(۱۸۶۷ـ۱۹۵۶)