نوریوکی هاراگوچی ( به ژاپنی: 原口 典之 ) ( زادهٔ ۱۹۴۶ در یوکوسوکا ) [ ۲] ( درگذشته ۲۷ اوت ۲۰۲۰ ) پیکره ساز ژاپنی پیرو مکتب مینیمالیسم بود. [ ۳] او در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تحت تأثیر جنبش مهم موسوم به مونو - ها[ یادداشت ۱] قرار گرفت و از رهبران این جنبش بود. [ ۴]
هاراگوچی در ۲۷ اوت ۲۰۲۰ درگذشت. [ ۵]
هاراگوچی معمولاً از مواد صنعتی مانند فولاد و بتن در کارهای خود استفاده می کرد. [ ۶] تمایل به استفاده از مواد صنعتی می تواند ریشه در زادگاه او، یوکوسوکا داشته باشد که شهری صنعتی است. در این شهر یک پایگاه نظامی ایالات متحده نیز واقع شده است. برخی از آثار هاراگوچی دارای مضامین ضد جنگ هستند. [ ۷] از دیگر آثار مهم او می توان به ماده و فکر اشاره کرد که ظرف فولادی جوش خوردهٔ مربعی کم عمقی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است. از آنجایی که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینهٔ بزرگ در کف زمین دیده می شود. هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد. یک نمونه از این اثر که در سال ۱۹۷۷ به نمایش درآمده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریده شد و همچنان در این موزه نگهداری می شود.
این اثر هنری در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، توسط یاسر خاسب در طی یک پرفورمنس هنری آسیب دید که با واکنش شدید هنرمندان و مخاطبان جامعه هنر ایران همراه بود. [ ۴] [ ۸]
هاراگوچی در مهر ماه سال ۹۶ بعد از چهل سال از آخرین حضورش در تهران برای مرمت اثرش در موزه هنرهای معاصر حاضر شد و بر آن نظارت کرد. او در مصاحبه ایی دربارهٔ سالم ماندن ساخته هنریش گفت:خوشحالم بار دیگر به ایران آمدم و با دیدن اثرم بسیار تعجب کردم از اینکه بعد از ۴۰ سال این اثر هنوز پابرجاست و کاملاً سالم مانده است. من از مسئولان موزه بسیار تشکر می کنم، در واقع احساس کردم موزه طی این سال ها در زمان ساکن بوده و این من بودم که پیر شده ام.
↑ Mono - ha
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفهاراگوچی در ۲۷ اوت ۲۰۲۰ درگذشت. [ ۵]
هاراگوچی معمولاً از مواد صنعتی مانند فولاد و بتن در کارهای خود استفاده می کرد. [ ۶] تمایل به استفاده از مواد صنعتی می تواند ریشه در زادگاه او، یوکوسوکا داشته باشد که شهری صنعتی است. در این شهر یک پایگاه نظامی ایالات متحده نیز واقع شده است. برخی از آثار هاراگوچی دارای مضامین ضد جنگ هستند. [ ۷] از دیگر آثار مهم او می توان به ماده و فکر اشاره کرد که ظرف فولادی جوش خوردهٔ مربعی کم عمقی است که درون آن با روغن سیاه پر شده است. از آنجایی که روغن برخلاف آب ثابت مانده و خاصیت انعکاسی دارد، این اثر شبیه به یک آینهٔ بزرگ در کف زمین دیده می شود. هاراگوچی نخستین نمونه از این کار را در سال ۱۹۷۱ خلق کرد. یک نمونه از این اثر که در سال ۱۹۷۷ به نمایش درآمده بود، توسط موزه هنرهای معاصر تهران خریده شد و همچنان در این موزه نگهداری می شود.
این اثر هنری در تاریخ ۲۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۰، توسط یاسر خاسب در طی یک پرفورمنس هنری آسیب دید که با واکنش شدید هنرمندان و مخاطبان جامعه هنر ایران همراه بود. [ ۴] [ ۸]
هاراگوچی در مهر ماه سال ۹۶ بعد از چهل سال از آخرین حضورش در تهران برای مرمت اثرش در موزه هنرهای معاصر حاضر شد و بر آن نظارت کرد. او در مصاحبه ایی دربارهٔ سالم ماندن ساخته هنریش گفت:خوشحالم بار دیگر به ایران آمدم و با دیدن اثرم بسیار تعجب کردم از اینکه بعد از ۴۰ سال این اثر هنوز پابرجاست و کاملاً سالم مانده است. من از مسئولان موزه بسیار تشکر می کنم، در واقع احساس کردم موزه طی این سال ها در زمان ساکن بوده و این من بودم که پیر شده ام.
↑ Mono - ha
wiki: نوریوکی هاراگوچی