نورپردازی غیرمستقیم یا نورپردازی سراسری ( به انگلیسی: Global Illumination ) نام گروهی از الگوریتم های مورد استفاده در گرافیک سه بعدی رایانه ای است که به منظور واقعی تر کردن نورپردازی صحنه های سه بعدی از آن استفاده می شود. در این روش نورپردازی علاوه بر پرتو نورهای مستقیم ساطع شده از منابع نور، تأثیر پرتوهای نور منعکس شده از سطوح و اشیاء نیز در نظر گرفته می شود.
در تئوری، انعکاس نور، شکست نور و سایه همگی مثال هایی از نورپردازی غیرمستقیم هستند چرا که در حین شبیه سازی آنها، یک شیء بر رندرینگ شیء دیگر تأثیر خواهد گذاشت. اما در عمل، فقط شبیه سازی انعکاس - واپخشی ( Diffuse interreflection ) یا کاستیک ( Caustic ) است که نورپردازی غیرمستقیم نامیده می شود.
الگوریتم هایی که برای محاسبهٔ تقسیم انرژی نور بر روی سطح استفاده می شوند، شباهت بسیار زیادی به شبیه سازهای انتقال گرما در مهندسی که با روش اجزاء محدود کار می کنند، دارند.
الگوریتم های بسیار بسیار مخصوصی برای برنامه های سه بعدی وجود دارند که نورپردازی سراسری را ایجاد می کنند. این الگوریتم ها تقریب های عددی برای معادلات رندرینگ هستند. برخی الگوریتم های شناخته شده برای رایانش نورپردازی سراسری؛ پویش مسیر، نقشه برداری فوتونی و ریدیوسیتی می باشند. روش های ذیل در زیر بررسی خواهند شد:
• واژگون سازی: L = ( 1 − T ) − 1 L e {\displaystyle L= ( 1 - T ) ^{ - 1}L^{e}\, }
• در عمل اجرا نخواهد شد.
• روش دوجهته: نقشه برداری فوتونی + پویش اشعهٔ توزیع شده، پویش مسیر دوجهته، انتقال نور متروپولیس
• ریدیوسیتی
راهی دیگر برای ایجاد نورپردازی سراسری استفاده از تصویر دامنه دینامیک بالا، که به نقشهٔ محیط هم شناخته می شود، است که صحنه را احاطه کرده و نورپردازی می کند. این روش نورپردازی برپایه ی تصویر نامیده می شود.
• SSRT - کد پویشگر مسیر مونته - کارلو به زبان سی++
• ویدوئی که نورپردازی سراسری و اثر رنگ محیط را نشان می دهد
• الگوریتم های نورپردازی سراسری
• مقاله های دارای واژگان به زبان انگلیسی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر تئوری، انعکاس نور، شکست نور و سایه همگی مثال هایی از نورپردازی غیرمستقیم هستند چرا که در حین شبیه سازی آنها، یک شیء بر رندرینگ شیء دیگر تأثیر خواهد گذاشت. اما در عمل، فقط شبیه سازی انعکاس - واپخشی ( Diffuse interreflection ) یا کاستیک ( Caustic ) است که نورپردازی غیرمستقیم نامیده می شود.
الگوریتم هایی که برای محاسبهٔ تقسیم انرژی نور بر روی سطح استفاده می شوند، شباهت بسیار زیادی به شبیه سازهای انتقال گرما در مهندسی که با روش اجزاء محدود کار می کنند، دارند.
الگوریتم های بسیار بسیار مخصوصی برای برنامه های سه بعدی وجود دارند که نورپردازی سراسری را ایجاد می کنند. این الگوریتم ها تقریب های عددی برای معادلات رندرینگ هستند. برخی الگوریتم های شناخته شده برای رایانش نورپردازی سراسری؛ پویش مسیر، نقشه برداری فوتونی و ریدیوسیتی می باشند. روش های ذیل در زیر بررسی خواهند شد:
• واژگون سازی: L = ( 1 − T ) − 1 L e {\displaystyle L= ( 1 - T ) ^{ - 1}L^{e}\, }
• در عمل اجرا نخواهد شد.
• روش دوجهته: نقشه برداری فوتونی + پویش اشعهٔ توزیع شده، پویش مسیر دوجهته، انتقال نور متروپولیس
• ریدیوسیتی
راهی دیگر برای ایجاد نورپردازی سراسری استفاده از تصویر دامنه دینامیک بالا، که به نقشهٔ محیط هم شناخته می شود، است که صحنه را احاطه کرده و نورپردازی می کند. این روش نورپردازی برپایه ی تصویر نامیده می شود.
• SSRT - کد پویشگر مسیر مونته - کارلو به زبان سی++
• ویدوئی که نورپردازی سراسری و اثر رنگ محیط را نشان می دهد
• الگوریتم های نورپردازی سراسری
• مقاله های دارای واژگان به زبان انگلیسی
wiki: نورپردازی سراسری