بی - ۲ اسپیریت ( به انگلیسی: B - 2 Spirit ) ( به معنای روح ) ، نام یک بمب افکن رادارگریز چندمنظوره ساخت شرکت نورثروپ گرومن با کمک شرکت بوئینگ است که توانایی پرتاب جنگ افزار هسته ای و متعارف را دارد. این هواپیما قابلیت حمل ۸۰ بمب هوشمند ۲۳۰ کیلوگرمی JDAM با سیستم جی پی اس یا ۱۶ بمب هسته ای ۱۱۰۰ کیلوگرمی کلاس D83 را دارد.
بی - ۲، با سوخت گیری اولیه بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی می کند و اگر سوخت گیری هوایی کند، می تواند به هر نقطه ای از زمین برود. این بمب افکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی یا 15. 24 کیلومتری از سطح زمین به دور از چشم رادارهای دشمن می تواند بمب های زیادی را رها کند.
هزینه های بسیاری بالای این هواپیما موجب شد که پروژه بی - ۲ در کنگره آمریکا و ستاد مشترک وزارت دفاع بسیار بحث انگیز باشد. در ابتدا سفارش تولید ۱۳۲ فروند از این بمب افکن به نورثروپ داده شده بود اما پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیاز به این هواپیما را که برای نفوذ به فضای هوایی شوروی و بمباران مراکز حساس آن طراحی شده بود، به شدت کاهش داد و در نهایت تنها ۲۱ فروند از این بمب افکن تولید شد. حادثه ای در سال ۲۰۰۸ منجر به نابودی یکی از آن ها شد و در حال حاضر، ۲۰ فروند دیگر در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارند. ارتش آمریکا نخستین بار از این بمب افکن در سال ۱۹۹۹ در جنگ کوزوو استفاده کرد و سپس در جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ ۲۰۱۱ لیبی نیز از آن ها بهره برد. [ ۴]
نسل دوم این بمب افکن، دارای ویژگی رادارگریزی بهتری است که می تواند در برابر تهدیدهای سیستم های ضدهوایی ایمن باشد. بدنهٔ این بمب افکن از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می کند. دودهای حاصل از احتراق موتور بی - ۲ قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً سرد می شوند تا رادارهای حرارتی نتوانند مسیر آن را پیدا کنند. همان طور که در تصاویر بی - ۲ پیداست، در این بمب افکن سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع طراحی، بال دیس می گویند که در آن همه تجهیزات و محموله درون بال هواپیما قرار دارد. بی - ۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می دهد. تمام این ویژگی ها سبب شده اند که بی - ۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را طی کند.
این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ فروند از آن تاکنون ساخته شده است. نام مستعاری که برای هر فروند از این ۲۱ فروند انتخاب شده، به صورت ترکیب کلمه شبح ( spirit ) به علاوهٔ نام یکی از ایالت های آمریکا است ( مانند شبح نیویورک، شبح اوهایو، شبح پنسیلوانیا و… ) . از میان این ۲۱ فروند، یک فروند به نام «شبح کانزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸، مدت کمی پس از برخاستن از باند فرودگاه پایگاه هوایی اندرسن، بر اثر نقص فنی با باند پرواز برخورد کرد و کاملاً نابود شد. دو خلبان این بمب افکن، بعد از برخورد بال چپ به زمینِ کنار باند، اقدام به خروج اضطراری ( ایجکت ) از بمب افکن کردند و از این سانحه جان سالم به در بردند. این حادثه از پرهزینه ترین حادثه های هوانوردی دنیا به شمار می آید.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفبی - ۲، با سوخت گیری اولیه بیش از ۱۱ هزار کیلومتر را طی می کند و اگر سوخت گیری هوایی کند، می تواند به هر نقطه ای از زمین برود. این بمب افکن در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی یا 15. 24 کیلومتری از سطح زمین به دور از چشم رادارهای دشمن می تواند بمب های زیادی را رها کند.
هزینه های بسیاری بالای این هواپیما موجب شد که پروژه بی - ۲ در کنگره آمریکا و ستاد مشترک وزارت دفاع بسیار بحث انگیز باشد. در ابتدا سفارش تولید ۱۳۲ فروند از این بمب افکن به نورثروپ داده شده بود اما پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی نیاز به این هواپیما را که برای نفوذ به فضای هوایی شوروی و بمباران مراکز حساس آن طراحی شده بود، به شدت کاهش داد و در نهایت تنها ۲۱ فروند از این بمب افکن تولید شد. حادثه ای در سال ۲۰۰۸ منجر به نابودی یکی از آن ها شد و در حال حاضر، ۲۰ فروند دیگر در خدمت نیروی هوایی آمریکا قرار دارند. ارتش آمریکا نخستین بار از این بمب افکن در سال ۱۹۹۹ در جنگ کوزوو استفاده کرد و سپس در جنگ افغانستان، جنگ عراق و جنگ ۲۰۱۱ لیبی نیز از آن ها بهره برد. [ ۴]
نسل دوم این بمب افکن، دارای ویژگی رادارگریزی بهتری است که می تواند در برابر تهدیدهای سیستم های ضدهوایی ایمن باشد. بدنهٔ این بمب افکن از مواد خاصی ساخته شده که امواج رادار را جذب می کند. دودهای حاصل از احتراق موتور بی - ۲ قبل از اینکه خارج شوند، کاملاً سرد می شوند تا رادارهای حرارتی نتوانند مسیر آن را پیدا کنند. همان طور که در تصاویر بی - ۲ پیداست، در این بمب افکن سکان عمودی وجود ندارد. به این نوع طراحی، بال دیس می گویند که در آن همه تجهیزات و محموله درون بال هواپیما قرار دارد. بی - ۲ برای چرخش و غلت زدن، مرکز ثقل خود را تغییر می دهد. تمام این ویژگی ها سبب شده اند که بی - ۲ مانند یک روح با آزادی عمل بالا، آسمان را طی کند.
این بمب افکن در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و تعداد ۲۱ فروند از آن تاکنون ساخته شده است. نام مستعاری که برای هر فروند از این ۲۱ فروند انتخاب شده، به صورت ترکیب کلمه شبح ( spirit ) به علاوهٔ نام یکی از ایالت های آمریکا است ( مانند شبح نیویورک، شبح اوهایو، شبح پنسیلوانیا و… ) . از میان این ۲۱ فروند، یک فروند به نام «شبح کانزاس» در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸، مدت کمی پس از برخاستن از باند فرودگاه پایگاه هوایی اندرسن، بر اثر نقص فنی با باند پرواز برخورد کرد و کاملاً نابود شد. دو خلبان این بمب افکن، بعد از برخورد بال چپ به زمینِ کنار باند، اقدام به خروج اضطراری ( ایجکت ) از بمب افکن کردند و از این سانحه جان سالم به در بردند. این حادثه از پرهزینه ترین حادثه های هوانوردی دنیا به شمار می آید.