نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبر

دانشنامه عمومی

نورث امریکن اف - ۱۰۰ سوپرسیبر ( به انگلیسی: North American F - 100 Super Sabre ) جنگندهٔ جت فراصوتی بود که از سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۱ در نیروی هوایی آمریکا به خدمت گرفته می شد. این جنگنده تا سال ۱۹۷۹ در گارد ملی هوایی آمریکا خدمت می کرد. اف - ۱۰۰ ساخت شرکت نورث امریکن اوییشن بود که به عنوان جانشین برتر جنگندهٔ برتری هوایی اف - ۸۶ سیبر ساخته شد. اف - ۱۰۰ اولین جنگندهُ سری سنچری بود. [ ۲]
این شکاری بمب افکن برای حمله به هدف های ویتنام شمالی جای خود را به اف - ۱۰۵ ثاندرچیف داد و محدودهٔ عملیاتی آن در جنگ ویتنام محدود به ویتنام جنوبی برای درگیری های نزدیک هوایی می شد تا این که جنگندهٔ کارآمدتر ای - ۷ کورسر۲ جایگزین آن شد. [ ۳] اف - ۱۰۰ در کشورهای دیگر عضو ناتو و بعضی از کشورهای متحد آمریکا نیز به خدمت گرفته شد. [ ۴]
در ژانویهُ ۱۹۵۱ شرکت نورث آمریکن اوییشن پیشنهادی برای تولید یک جنگنده فراصوت روزپرواز به نیروی هوایی ایالات متحده داد. نام آن به خاطر زاویهٔ چهل و پنج درجهٔ بال آن سیبر۴۵ بود. این جنگنده نوع توسعه یافته تر اف - ۸۶ سیبر بود. مدل یک به یک این جنگنده در تاریخ ۷ ژوئیه ۱۹۵۱ مورد بازرسی قرار گرفت و پس از بیش از صد تغییر و تبدیل هواپیمای جدید با نام اف - ۱۰۰ در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۹۵۱ پذیرفته شد. استفاده زیاد از تیتانیوم در این هواگرد قابل توجه بود. در ژانویه ۱۹۵۲ نیروی هوایی ایالات متحده دو نمونهٔ اولیه سفارش داد که به دنبال آن ۲۳ فروند اف - ۱۰۰ در فوریه و ۲۵۰ نیز در اوت سفارش داده شد. [ ۵]
وای اف - ۱۰۰ای در تاریخ ۲۵ مه ۱۹۵۳ یعنی هفت ماه جلوتر از برنامه پرواز کرد و با وجود این که دارای موتور ردهٔ دی ایکس جی۵۷ - پی - ۷ بود به سرعت ۱٫۰۵ ماخ دست پیدا کرد. نمونهٔ اولیه بعدی در چهاردهم اکتبر ۱۹۵۳ پرواز کرد که به دنبال آن نخستین تولید اف - ۱۰۰ای در تاریخ نهم اکتبر ۱۹۵۳ آغاز شد. ارزشیابی عملیاتی نیروی هوایی ایالات متحده از تاریخ ۱۴ اکتبر ۱۹۵۳ تا دسامبر ۱۹۵۵ جنگندهُ جدید را با وجود کارایی بسیار بالا به دلیل نقایص طراحی مختلف هنوز آماده برای تولید انبوه تشخیص نداد. این ارزشیابی به وسیلهٔ آزمایش های شایستگی عملیاتی معروف به پروژهٔ هات راد تأیید گردید. مشکل اصلی عدم ثبات در چرخش حول محور افقی بود که هواپیما را کنترل ناپذیر می ساخت و به خاطر همین نقیصه بود که تست پایلوت ارشد نورث آمریکن اوییشن، جرج ولچ، هنگام آزمایش شیرجه یک نمونهُ اولیه اف - ۱۰۰ای در ۱۲ اکتبر ۱۹۵۴ کشته شد. مشکل دیگر این هواپیما در بال پسگرای آن در زاویهٔ تند حمله بود. هنگامی که هواپیما به سرعت واماندگی نزدیک می شد نبود نیروی بالابرنده در سر بال ها موجب واماندگی شدید هواپیما می شد. این پدید که در ارتفاع پایین به دلیل نداشتن زمان کافی برای بازیابی می تواند مرگبار باشد به رقص سیبر معروف شده بود.
عکس نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبرعکس نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبرعکس نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبرعکس نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبرعکس نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبرعکس نورث امریکن اف ۱۰۰ سوپرسیبر
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس