[ویکی اهل البیت] نورالدین حمزه آذری طوسی. این صفحه مدخلی از اثر آفرینان است
عارف و شاعر، متخلص به آذری. وی از پیشوایان تصوف که نسبش به خاندان سربداران می رسید.
آذری در اسفراین در ماه آذر متولد شد و به همین جهت آذری تخلص می کرد. او تیمور و پسرش شاهرخ را مدح می گفت. تا آنکه به درک محضر شیخ محیی الدین غزالی نایل گردید و سپس به صحبت شاه نعمت اللَّه ولی رسید و دوبار پیاده به حج رفت و یکسال مجاور بیت اللَّه الحرام شد، و چند بار به هند سفر کرد.
در 832 ق ملازم احمدشاه بهمنی در دکن شد و منصب ملک الشعرایی یافت و به خواست او سرودن «بهمن نامه» را آغاز کرد و چون به اسفراین بازگشت پیوسته سروده های خود را برای اتمام «بهمن نامه» به دکن می فرستاد. سپس انزوا را برگزید و بر در خانه هیچ کس نرفت و تنها به مدح پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و بیان مناقب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.
آذری در اسفراین بقع و رباطها ساخت. مزار وی در اسفرین است. از آثار او: «جواهر الاسرار»، مشتمل بر چند علم؛ «طغرای همایونی»؛ «عجایب الدنیا»؛ مثنوی «سعی الصفا»، در مناسک حج؛ دیوان شعر که اکثراً قصاید است در منقبت عترت پیامبر صلی الله علیه و آله.
عارف و شاعر، متخلص به آذری. وی از پیشوایان تصوف که نسبش به خاندان سربداران می رسید.
آذری در اسفراین در ماه آذر متولد شد و به همین جهت آذری تخلص می کرد. او تیمور و پسرش شاهرخ را مدح می گفت. تا آنکه به درک محضر شیخ محیی الدین غزالی نایل گردید و سپس به صحبت شاه نعمت اللَّه ولی رسید و دوبار پیاده به حج رفت و یکسال مجاور بیت اللَّه الحرام شد، و چند بار به هند سفر کرد.
در 832 ق ملازم احمدشاه بهمنی در دکن شد و منصب ملک الشعرایی یافت و به خواست او سرودن «بهمن نامه» را آغاز کرد و چون به اسفراین بازگشت پیوسته سروده های خود را برای اتمام «بهمن نامه» به دکن می فرستاد. سپس انزوا را برگزید و بر در خانه هیچ کس نرفت و تنها به مدح پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و بیان مناقب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.
آذری در اسفراین بقع و رباطها ساخت. مزار وی در اسفرین است. از آثار او: «جواهر الاسرار»، مشتمل بر چند علم؛ «طغرای همایونی»؛ «عجایب الدنیا»؛ مثنوی «سعی الصفا»، در مناسک حج؛ دیوان شعر که اکثراً قصاید است در منقبت عترت پیامبر صلی الله علیه و آله.
wikiahlb: نورالدین_حمزه_آذری_طوسی