[ویکی نور] نهایة المرام فی شرح مختصر شرائع الإسلام نام دیگر کتاب: غایة المرام فی شرح مختصر شرائع الإسلام. (الذریعة ج 24 ص 206).
شمس الدین محمد بن علی بن حسین موسوی عاملی جبعی، معروف به صاحب مدارک (م 1009 ق).
کتاب غایة المرام شرح قسمتی از مختصر النافع یعنی از اول کتاب نکاح تا آخر کتاب نذر و عهود می باشد. از آن جایی که در مجمع الفائدة و البرهان تألیف محقق اردبیلی (قده) (م 993 ق) که شرح بر إرشاد الأذهان تألیف علاّمۀ حلّی (قده) (م 726 ق) است، شرح کتاب نکاح تا کتاب نذر و عهود وجود ندارد، غایة المرام برای تکمیل کتاب مجمع الفائدة و البرهان تألیف شده است.
بنظر می رسد که این قسمت از مجمع الفائدة و البرهان را محقق اردبیلی شرح نزده است و یا به علت بد خط بودن آن، قابل استفاده نبوده است، از این رو محقق اردبیلی از شاگردش صاحب مدارک خواسته است این قسمت را شرح دهد که مؤلف به احترام استادش این قسمت را از کتاب مختصر النافع شرح زده است.
از طرفی به علت این که این کتاب مکمل مجمع الفائدة و البرهان می باشد طبق روال متعارف دارای خطبه در ابتدای کتاب نیست و معمولا از نظریات استادش محقق اردبیلی در کتاب مطلبی دیده نمی شود.
کتاب نهایة المرام در 19 رجب سال 1006 یا 1007ق به پایان رسیده است.
شمس الدین محمد بن علی بن حسین موسوی عاملی جبعی، معروف به صاحب مدارک (م 1009 ق).
کتاب غایة المرام شرح قسمتی از مختصر النافع یعنی از اول کتاب نکاح تا آخر کتاب نذر و عهود می باشد. از آن جایی که در مجمع الفائدة و البرهان تألیف محقق اردبیلی (قده) (م 993 ق) که شرح بر إرشاد الأذهان تألیف علاّمۀ حلّی (قده) (م 726 ق) است، شرح کتاب نکاح تا کتاب نذر و عهود وجود ندارد، غایة المرام برای تکمیل کتاب مجمع الفائدة و البرهان تألیف شده است.
بنظر می رسد که این قسمت از مجمع الفائدة و البرهان را محقق اردبیلی شرح نزده است و یا به علت بد خط بودن آن، قابل استفاده نبوده است، از این رو محقق اردبیلی از شاگردش صاحب مدارک خواسته است این قسمت را شرح دهد که مؤلف به احترام استادش این قسمت را از کتاب مختصر النافع شرح زده است.
از طرفی به علت این که این کتاب مکمل مجمع الفائدة و البرهان می باشد طبق روال متعارف دارای خطبه در ابتدای کتاب نیست و معمولا از نظریات استادش محقق اردبیلی در کتاب مطلبی دیده نمی شود.
کتاب نهایة المرام در 19 رجب سال 1006 یا 1007ق به پایان رسیده است.
wikinoor: نهایة_المرام_فی_شرح_مختصر_شرائع_الإسلام