[ویکی فقه] بعضی افعال که باعث لذت جنسی می شوند، مثل نگاه کردن به موی زن مسلمان و لمس بدن او، به طور مطلق حرام هستند و بعضی دیگر مثل خواندن داستان و شنیدن صدای زن نامحرم فی حد نفسه مباح به شمار می روند. برخی افعال وجود دارند که به خودی خود و به صورت اولی حرمت ندارند، ولی به صورت ثانوی حرمت به آنها تعلق می گیرد. حال باید دید باتوجه به وسعت دایره لذت ها و هیجان های جنسی رفتارهایی که آنها را ایجاد می کنند اما به صورت اولی حرمت ندارند، به چه حکم تعلق می پذیرند؟
اسلام بعضی از رفتارها مانند نگاه کردن به موی زن نامحرم را که اغلب هیجان جنسی در پی دارند به طور مطلق ممنوع دانسته و بین حصول لذت و عدم آن و قصد لذت و عدم آن تفاوتی نمی گذارد. رفتارهای بسیار دیگری نیز وجود دارد که گاه با تلذذ همراهند اما به صورت اولی حرام نشده اند. آیا صرف حصول میل جنسی باعث حرمت این اعمال می گردد؟ دو مقوله قصد لذت و علم به حصول لذت در حرمت این اعمال چه تأثیری دارند؟ بنابر آیات، روایات و اقوال علما به دست می آید که رفتارهای ایجادکننده لذت جنسی در صورت عدم قصد لذت حرمتی ندارد و تنها مکروهند ولی کارهایی را که به قصد لذت جنسی انجام می شوند باید ترک کرد.
کلید واژه ها
لذت جنسی، قصد تلذذ، علم به حصول لذت، حلیت، حرمت.
روابط جنسی
یکی از موضوعاتی که در همه زمان ها بشر را با خود درگیر کرده روابط جنسی است. در جامعه امروز در هر جایی که ارتباط اجتماعی وجود داشته باشد تهییج و تحریک جنسی کم یا بیش خودنمایی می کند. بسیاری از انسانها متوجه مقادیر ضعیف این حس درونی نمی باشند و به عنوان مثال ممکن است منکر لذت حاصل از حضور در محیطی مختلط شوند. گاهی خستگی کمتر یا رغبت بیشتر در عملی نشانه مقادیر خفیفی از این لذت است. با داخل کردن موارد ضعیف این حس در دایره لذت جنسی گستره شمول آن بسیار زیاد و فراگیر می شود. در این مقاله مقصود از لذت جنسی تمام احساساتی است که حتی گاهی به صورت مخفی در ارتباط دو جنس مخالف بروز می کند، بنابراین میل بسیار اندکی که هر زن و مردی به همصحبتی با هم دارند و لذتی که داستان های عاشقانه را پرطرفدارتر می کند و حتی علاقه ای که به مطالعه احکام فقهی مربوط به مسائل جنسی وجود دارد، همه اینها و موارد شدیدتر، در دایره این بحث می گنجد.
حصول لذت جنسی از مباحات
...
اسلام بعضی از رفتارها مانند نگاه کردن به موی زن نامحرم را که اغلب هیجان جنسی در پی دارند به طور مطلق ممنوع دانسته و بین حصول لذت و عدم آن و قصد لذت و عدم آن تفاوتی نمی گذارد. رفتارهای بسیار دیگری نیز وجود دارد که گاه با تلذذ همراهند اما به صورت اولی حرام نشده اند. آیا صرف حصول میل جنسی باعث حرمت این اعمال می گردد؟ دو مقوله قصد لذت و علم به حصول لذت در حرمت این اعمال چه تأثیری دارند؟ بنابر آیات، روایات و اقوال علما به دست می آید که رفتارهای ایجادکننده لذت جنسی در صورت عدم قصد لذت حرمتی ندارد و تنها مکروهند ولی کارهایی را که به قصد لذت جنسی انجام می شوند باید ترک کرد.
کلید واژه ها
لذت جنسی، قصد تلذذ، علم به حصول لذت، حلیت، حرمت.
روابط جنسی
یکی از موضوعاتی که در همه زمان ها بشر را با خود درگیر کرده روابط جنسی است. در جامعه امروز در هر جایی که ارتباط اجتماعی وجود داشته باشد تهییج و تحریک جنسی کم یا بیش خودنمایی می کند. بسیاری از انسانها متوجه مقادیر ضعیف این حس درونی نمی باشند و به عنوان مثال ممکن است منکر لذت حاصل از حضور در محیطی مختلط شوند. گاهی خستگی کمتر یا رغبت بیشتر در عملی نشانه مقادیر خفیفی از این لذت است. با داخل کردن موارد ضعیف این حس در دایره لذت جنسی گستره شمول آن بسیار زیاد و فراگیر می شود. در این مقاله مقصود از لذت جنسی تمام احساساتی است که حتی گاهی به صورت مخفی در ارتباط دو جنس مخالف بروز می کند، بنابراین میل بسیار اندکی که هر زن و مردی به همصحبتی با هم دارند و لذتی که داستان های عاشقانه را پرطرفدارتر می کند و حتی علاقه ای که به مطالعه احکام فقهی مربوط به مسائل جنسی وجود دارد، همه اینها و موارد شدیدتر، در دایره این بحث می گنجد.
حصول لذت جنسی از مباحات
...
wikifeqh: نقش_قصد_لذت_در_حرمت_نگاه