[ویکی نور] نقدی جامع بر تصوف (ترجمه جلالی). نقدی جامع بر تصوف ترجمه ی کتاب «رسالة الإثنی عشریة فی الردّ علی الصوفیة» اثر شیخ حرّ عاملی (1033-1104ق) است که توسط آقای عباس جلالی از عربی به زبان فارسی ترجمه شده است. کتاب حاضر، حاوی مباحثی گرانمایه در ردّ و نقد فرقه انحرافی صوفیه می باشد.
به گفته مؤلف، انگیزه ایشان از نوشتن این کتاب، کشیدن خط بطلان بر خیالبافی ها و امور محالی که فرقه صوفیه بنا نهاده اند و همچنین نجات شیعیان از افتادن در دام این بدعت گذاران در دین بوده است .
کتاب حاضر شامل یادداشتی از مترجم، و مقدمه ای از مولف است که هدف از مباحث این کتاب را یادآور شده است. کتاب شامل 12 باب است که به موضوعاتی چون بطلان و نکوهش صوفی گری، بطلان مسلک تصوف، خط بطلان بر اعتقاد به حلول و اتحاد و وحدت وجود، بطلان کشف، حصول کشف و اسقاط تکلیف، چله نشینی، صوفیان و برترین عبادت، رقص و پایکوبی، کسب روزی و تحریم غنا پرداخته شده است.
این اثر به جهات مختلف، چه از نظر شیوه نگارش، چه نظم و ترتیب کتاب و چه بکار بستن روش های مختلف عقلی و نقلی، منبعی است عالی جهت مراجعه محققین.
مؤلف در مقدمه کتاب بیان می دارد که: از آن جا که تقدم دلایل عقلی بر نقلی میان متأخرین معروف است، من نیز همین شیوه را برگزیدم، زیرا بحث و مناقشه با این قبیل دلایل در حقیقت بر ضدّ مخالفان و با کسانی که در اعتقادات زشت و ناپسند خود، با دشواری به دستورات معصومین(ع) تن در می دهند و به مراتب بدتر از مخالفانند، صورت می پذیرد .
به گفته مؤلف، انگیزه ایشان از نوشتن این کتاب، کشیدن خط بطلان بر خیالبافی ها و امور محالی که فرقه صوفیه بنا نهاده اند و همچنین نجات شیعیان از افتادن در دام این بدعت گذاران در دین بوده است .
کتاب حاضر شامل یادداشتی از مترجم، و مقدمه ای از مولف است که هدف از مباحث این کتاب را یادآور شده است. کتاب شامل 12 باب است که به موضوعاتی چون بطلان و نکوهش صوفی گری، بطلان مسلک تصوف، خط بطلان بر اعتقاد به حلول و اتحاد و وحدت وجود، بطلان کشف، حصول کشف و اسقاط تکلیف، چله نشینی، صوفیان و برترین عبادت، رقص و پایکوبی، کسب روزی و تحریم غنا پرداخته شده است.
این اثر به جهات مختلف، چه از نظر شیوه نگارش، چه نظم و ترتیب کتاب و چه بکار بستن روش های مختلف عقلی و نقلی، منبعی است عالی جهت مراجعه محققین.
مؤلف در مقدمه کتاب بیان می دارد که: از آن جا که تقدم دلایل عقلی بر نقلی میان متأخرین معروف است، من نیز همین شیوه را برگزیدم، زیرا بحث و مناقشه با این قبیل دلایل در حقیقت بر ضدّ مخالفان و با کسانی که در اعتقادات زشت و ناپسند خود، با دشواری به دستورات معصومین(ع) تن در می دهند و به مراتب بدتر از مخالفانند، صورت می پذیرد .
wikinoor: نقدی_جامع_بر_تصوف_(ترجمه_جلالی)