نقد محمد

پیشنهاد کاربران

پیشینه نقد محمد بن عبدالله، پایه گذار دین اسلام، به سده هفتم میلادی بازمی گردد. اعراب نامسلمان به او به دلیل آموزش یکتاپرستی انتقاد می کردند و انتقادهای قبایل یهودی عربستان از او شامل بود بر بهره برداری از روایات و شخصیت های کتاب مقدس عبری به صورت ناموجه، ضدیت با یهود و اعلام خود به عنوان "آخرین پیامبر"، بدون انجام معجزه یا داشتن الزاماتی که کتاب مقدس عبری، مشخص کرده است تا بتوان یک پیامبر واقعیِ فرستاده شده از سوی یَهُوَه ( خدای یهودیان ) را شناسایی کرد؛ به همین دلیل، یهودیان به او لقب مخرب ha - Meshuggah ( عبری: מְשֻׁגָּע، "دیوانه" یا "تسخیر شده" ) دادند.
...
[مشاهده متن کامل]

علی سینا در آخرین کتاب او به نام «درک محمد: زندگی نامه روان شناسانه پیامبر الله»، اذعان می کند که محمدبن عبدالله از یک سری اختلالات روانی از جمله، خودشیفتگی، صرع لوب تمپورال، و اختلال وسواسی جبری رنج می برده است.
بر پایه دانشنامه بریتانیکا، محمد، تنها مؤسس دینی جهانی است که زندگانی اش کامل در معرض تاریخ قرار گرفته و در متون تاریخی، گزارش های فراوانی از او یافت می شود؛ هر چند مثل سایر شخصیت های تاریخیِ پیش از دوره مدرن، همه جزئیات زندگی اش روشن نیست. به گفته سید حسین نصر، در نوشته های مسیحی سده های میانه با شیوه جدلی وی به عنوان خارج از دین یا حتی ضدمسیح، تصویر شده است. آثار پژوهشگران غربی مدرن که از سده ۱۸ به بعد، نوشته شده است، دسته دیگری از آثار است که رویکردی تاریخی تر به موضوع دارند، متأثر از مکاتب فلسفی و کلامی مدرن غرب هستند و پیامبری محمد را رد می کنند. این نوشته ها بیشتر بر جنبه ها و عوامل انسانی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی توجه دارند و نه امور دینی، اعتقادی و روحانی. تنها در اواخر سده بیستم، نویسندگان غربی، روش های علمی مدرن غربی را با یکدلی نسبت به موضوع مطالعه، تلفیق کردند و به خصوص به واقعیت های دینی و روحانی درگیر در مطالعه زندگی محمد، توجه کردند. یکی از دلایل عمده این امر، نداشتن منابع کافی و ابهامات پیرامون عربستان پیش از اسلام است.
به اعتقاد برخی از منتقدان، شرایط اجتماعی زندگی محمد در دوران نوجوانی و جوانی او را به سمت ادعای رسالت رهنمون شده است. آنها از سفرهایی اسم می برند که محمد به کشورهای مجاور داشته است و در ضمن با کشیشان و خاخام ها و صوفیان برخورد کرده و رسوم و آداب و اصول مذهبی ای که قرآن بر آن بنا شده را از آنها آموخته است. و با مقایسه آن با مراسم بت پرستی مشرکین در او انگیزه ای برای ادعای رسالت ایجاد کرده است. به عقیده منتقدان بحیرا کشیش مسیحی، گفتگوهای مداومی با محمد در باب مذهب و نفی بت پرستی انجام می داده، بیشترین تأثیر را بر روی محمد داشته است. برخی همچنین از کشیشی بنام کاس اسم می برند که اصول دین کاتولیک را به محمد آموخته است.

نقد محمد
منابع• https://fa.wikipedia.org/wiki/نقد_محمد

بپرس