نقد عقل عملی

دانشنامه عمومی

نقد عقل عملی ( به آلمانی: Kritik der praktischen Vernunft ) یا نقد دوم از مهم ترین آثار ایمانوئل کانت است که در سال ۱۷۸۸ منتشر شد. این اثر، دنبالهٔ نقد اول کانت یعنی نقد عقل محض است و به فلسفه اخلاق می پردازد. هرچند کانت پیش از این یک اثر مهم در زمینهٔ فلسفهٔ اخلاق به نام بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق ( ۱۷۸۵ ) منتشر کرده بود اما نقد عقل عملی را با این هدف نوشت که هم دامنهٔ گسترده تری را پوشش بدهد و هم دیدگاه های اخلاقی اش را در چارچوب نظام فلسفهٔ انتقادی خود جای بدهد.
نقد عقل عملی تاثیر بنیادینی بر توسعهٔ دامنهٔ فلسفه اخلاق گذاشت که با بنیاد آموزه فراگیر دانش اثر یوهان گوتلیب فیشته آغاز شد و طی قرن بیستم میلادی، تبدیل به مرجع اصلی برای فلسفهٔ اخلاق وظیفه گرا شد.
پروژه نقادی کانت شامل ایجاد محدودیت هایی برای حوزه هایی بود که ذهن می توانست در آن ها تأمل کند. کانت با تمایزگذاری بین پدیدارها ( فنومن ها ) و اشیا در خود ( نومن ها ) ، ذهن را تنها دارای قابلیت شناخت پدیدارها دانست و نومن ها را از حوزه شناخت عقل انسان خارج کرد. کانت در نقد دوم اما کوشید به پرسش ( ( چه باید کرد؟ ) ) پاسخ بدهد و با استنتاج عقلانی قاعده طلایی، حوزه عقل عملی را مشخص نمود.
نقد عقل عملی یا نقد دوم فلسفه اخلاق عصر روشنگری است؛ بدون توجه به منفعتی که عمل اخلاقی برای انسان دارد.
این کتاب را انشاءالله رحمتی به فارسی ترجمه و منتشر کرده است. [ ۱] عزت الله فولادوند و منوچهر صانعی در حال ترجمه یا انتشار کتاب هستند. [ ۲] [ ۳] [ ۴]
عکس نقد عقل عملی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

نقدِ عقلِِ عملی
کتابی فلسفی از ایمانوئل کانت، منتشر شده به آلمانی در ۱۷۸۸. کانت در مهم ترین اثرش، نقد عقل محض، به امکان وجود مابعدالطبیعه ای مربوط به آداب و اخلاق پرداخت و برای معرفی این مابعدالطبیعه، نقد عقل عملی را نوشت، اما روش تحقیق خود را معکوس کرد. در این کتاب آزادی به عنوان دلیل وجودی اخلاق جست وجو شده است. به عبارتی، قانون اخلاقی تابع اندیشۀ آزادی است و بنابراین، عقل محض فی نفسه عملی است، زیرا اندیشۀ عقلانی آزادی فی نفسه تعیین کنندۀ زندگی اخلاقی است و واقعیت آن را ثابت می کند. این کتاب نیز همچون دیگر اثر کانت شامل نظریۀ عناصر و روش شناسی است، و نظریۀ عناصر آن فقط به «تحلیل» و «جدل» تقسیم می شود. کانت پس از طرح این مباحث، به مفهوم متعلق عقل محض عملی، یعنی نتیجۀ احتمالی آزادی از نظر اخلاقی (خیر یا شر) پرداخته، و بخش بعدی کتاب را به تحلیل محرکات عقل عملی یا انگیزۀ تعیین کننده و ذهنی ارادۀ اخلاقی اختصاص داده است. نقد عقل عملی که دومین اثر اساسی کانت است، بر تمام اندیشۀ فلسفی پس از خود تأثیری ژرف نهاد. این اثر مسائل اخلاقی را بر دیدگاهی کاملاً نو بنا کرد، علم اخلاق را از ابتذال جزمی آن بیرون کشید و بر آن داشت تا به شیوه ای عقلانی و منظم دربارۀ اخلاق بیندیشد، و نیز باعث برانگیختن مباحثه های شدیدی میان پیروان مذاهب اصالت صورت، اصالت شخصیت انسانی، اصالت معنی، و پدیدارشناسان شد.

پیشنهاد کاربران

بپرس