نظریه یادگیری گاتری

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نظریه های یادگیری اکثرا کوشش هایی است برای تعیین قوانینی که به وسیله آن ها محرک ها و پاسخ ها باهم تداعی می شوند،
برخی محققین یادگیری معتقدند نظریه یادگیری گاتری که در اصل مجاورت خلاصه می شود را باید تبیینی دیگر از برخی نظریات ارسطو دانست و می گویند چون این اصل، یکی از قوانین تداعی ارسطو است، به همین دلیل ما نظریه رفتارگرایی گاتری را جزو پارادایم تداعی گرایی می دانیم. درباره گاتری این اظهار نظر هم وجود دارد، که گاتری آشکارا یک رفتارگرا بود.
هرگنهان، بی آر و اُلسون، میتواچ، علی اکبر سیف، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، تهران، دانا، ۱۳۷۴، ص۲۷۳-۲۷۲.
گاتری معتقد بود قوانینی که به وسیله نظریه پردازانی چون ثورندایک و پاولف تدوین شده اند بی جهت پیچیده هستند، و او خود به جای این قوانین تنها یک قانون یادگیری، یعنی قانون مجاورت را پیشنهاد کرد و آن را به شرح زیر بیان نمود: ترکیبی از محرک ها که با حرکتی همراه شده است، وقتی که دوباره ظاهر شود، همان حرکت را به دنبال خواهد داشت. توجه کنید که در اینجا هیچ چیز درباره "موج های تایید کننده" یا تقویت یا اثرات خشنودکننده گفته نشده است. بیان ساده و مختصر از گزاره علمی قانون مجاورت (law of Contiguity) ایشان این است که: اگر شما در یک موقعیت معین عمل خاصی را انجام دهید، بار دیگر که در آن موقعیت قرار می گیرید همان عمل را انجام خواهید داد.
هرگنهان، بی آر و اُلسون، میتواچ، علی اکبر سیف، مقدمه ای بر نظریه های یادگیری، تهران، دانا، ۱۳۷۴، ص۲۷۳.
چرا تمرین موجب پیشرفت عملکرد می شود؟
زارع، حسین، روان شناسی یادگیری، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور، ۱۳۸۹، چاپ هشتم، ص۷۹-۷۸.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس