نظریه یادگیری کلارک هال

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] کلارک لئونارد هال (Clark Leonard Hull: ۱۸۸۴-۱۹۲۵) یکی از روان شناسان معروف آمریکایی، پژوهش های پردامنه ای در مورد آزمون استعدادها، تلقین پذیری، خواب مصنوعی و به ویژه یادگیری انجام داده است.کتاب های اساس رفتار (۱۹۵۱)، روان شناسی های متعارض یادگیری (۱۹۳۵) و اصول رفتار (۱۹۴۳) او نفوذ انکارناپذیری در روند روان شناسی قرن بیستم آمریکا به جای گذاشته است.
اگر بخواهیم هال را در یک مفهوم رسا معرفی کنیم، باید او را با نام "روان شناس عینیت گرای ریاضی اندیش" نام بگذاریم. شاید در گذشته هیچ روان شناسی، این گونه استوار و مشتاق، خود را وقف مسائل ذاتی روش علمی نکرده باشد.روان شناسان معدودی مانند هال تسلط زیادی بر ریاضیات و منطق رسمی داشته اند. وی زبان ریاضی را طوری برای نظریه روان شناختی به کار برد که هیچ روان شناس دیگری به کار نبرده است. وی می گفت: «روان شناسان نه تنها باید آگهی کاملی از ریاضیات داشته باشند، بلکه باید در قالب ریاضیات هم بیندیشند.»
شکرکن، حسین و دیگران، مکتب های روان شناسی و نقد آن، تهران، پژوهشکده حوزه و دانشگاه، ۱۳۸۴، چاپ چهارم، ج۲، ص۱۰۲.
از نظر بسیاری از محققین، هال مانند واتسون و اسکینر از جمله رفتارگرایان به شمار می آید.
پارسا، محمد، روان شناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها، تهران، بعثت، ۱۳۷۲، چاپ دوم، ص۱۰۵.
از آنجا که هال از جمله رفتارگرایان به شمار می آید، بنابراین نظریه او هم در قالب نظریات محرک - پاسخ طبقه بندی می شود. به عقیده او رفتار پیچیده از رفتارهای ساده و به صورت گام به گام بر بنیاد شرطی شدن محرک - پاسخ به وجود می آید. وی برخلاف واتسون قانون گیرایی ثرندایک را مورد توجه قرار می دهد و آن را در یادگیری با اهمیت می داند.
پارسا، محمد، روان شناسی یادگیری بر بنیاد نظریه ها، تهران، بعثت، ۱۳۷۲، چاپ دوم، ص۱۰۵.
...

پیشنهاد کاربران

بپرس