نظریه مولف

دانشنامه آزاد فارسی

نظریۀ مؤلف (author theory)
از نظریه های انتقادی سینما که به رغم سرشت گروهیِ فیلم سازی، یک نفر (معمولاً کارگردان) را یگانه مؤلف فیلم برمی شمرد و بر طیفی از ویژگی های سبکی و موضوعی تأکید می کند که به سبب تکرار در مجموعۀ آثار فیلم ساز به صورت یک مضمون درمی آید. نظریۀ مؤلف در اوایل دهۀ ۱۹۵۰ در فرانسه پاگرفت و سپس منتقدان امریکایی و انگلیسی آن را پذیرفتند. هدف اولیۀ این نظریه آن بود که برخی از فیلم سازان ظاهراً تجاری ساز هالیوود همچون هوارد هاکس و نیکلاس رِی را به مقام هنرمندان «معتبر» ارتقا دهد.

پیشنهاد کاربران