نظریهٔ مزایده یک شاخه از اقتصاد کاربردی است که به نحوه عملکرد افراد در بازار مزایده و بررسی ویژگی های بازار مزایده می پردازد. تا کنون طرح ها و مجموعه قوانین بسیاری مانند بهره وری از یک طرح مزایده داده شده، استراتژی های قیمت گذاری مطلوب، بهینه و تعادل استراتژی های ( راهبردهای ) مناقصه و مقایسه درآمد، توسط نظریه پردازان برای مزایده و موضوعات متداول این موضوع مورد بررسی قرار گرفته اند. سالیان سال تصویری که از مزایده در ذهن مردم وجود داشت، همان تصویری بود که در تلویزیون و سینما وجود داشت. از نظر آن ها مزایده ها چیزی شبیه حراجی هایی برای فروش تابلوهای پیکاسو و ون گوگ بود که در آن یک نفر در یک سالن شلوغ مزایده را مدیریت می کند و مردم قیمت ها را فریاد می زنند.
در سال های اخیر این رویه تغییر کرده است. هم اکنون بسیاری از مردم در مزایده های اینترنتی برای خرید یا فروش محصولات شرکت می کنند. حتی آن هایی که از امکانات مزایده اینترنتی که شرکت هایی مانند eBay ارائه می دهند استفاده نمی کنند احتمالاً در جریان مزایده هایی که دولت ها برای واگذاری برخی از امتیازها برگزار می کنند، هستند.
نظریه مزایده به عنوان یک ابزار برای اطلاع رسانی و طراحی مزایده های واقعی در جهان نیز استفاده می شود که مهم ترین آن ها خصوصی سازی شرکت های بخش دولتی یا فروش مجوز برای استفاده از طیف الکترومغناطیسی است. [ ۱]
مزایده ها معاملاتی هستند که با توجه به پیشنهادهای شرکت کنندگان، با یک مجموعه خاص از قوانین و جزئیات تخصیص منابع مشخص می شوند.
مزایده ها به عنوان یک بازی با اطلاعات ناقص طبقه بندی می شوند، زیرا در اکثر اوقات یک فرد اطلاعات مربوط به معاملهٔ فرد دیگر را ندارد. ( به عنوان مثال شرکت کنندگان معمولاً از ارزش گذاری خود از محصول را می دانند و این برای باقی شرکت کنندگان و فروشنده ها مجهول است )
مزایده ها انواع مختلفی دارند، ولی ویژگی خاص همه آن ها این است که همگانی هستند و می توانند برای خرید یا فروش هر موردی استفاده شوند.
در بسیاری از انواع آن نتیجهٔ مزایده به هویت شرکت کنندگان بستگی ندارد. ( شرکت کنندگان می توانند مجهول باشند ) در بیشتر مزایده ها شرکت کنندگان میزان پولی را که مایلند پرداخت کنند را پیشنهاد می دهند. در مزایده های استاندارد، برندهٔ مزایده فردی است که بیشترین پیشنهاد را داده است ولی در مزایده های غیر استاندارد این اتفاق نمی افتد. ( مثال: قرعه کشی ها )
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفدر سال های اخیر این رویه تغییر کرده است. هم اکنون بسیاری از مردم در مزایده های اینترنتی برای خرید یا فروش محصولات شرکت می کنند. حتی آن هایی که از امکانات مزایده اینترنتی که شرکت هایی مانند eBay ارائه می دهند استفاده نمی کنند احتمالاً در جریان مزایده هایی که دولت ها برای واگذاری برخی از امتیازها برگزار می کنند، هستند.
نظریه مزایده به عنوان یک ابزار برای اطلاع رسانی و طراحی مزایده های واقعی در جهان نیز استفاده می شود که مهم ترین آن ها خصوصی سازی شرکت های بخش دولتی یا فروش مجوز برای استفاده از طیف الکترومغناطیسی است. [ ۱]
مزایده ها معاملاتی هستند که با توجه به پیشنهادهای شرکت کنندگان، با یک مجموعه خاص از قوانین و جزئیات تخصیص منابع مشخص می شوند.
مزایده ها به عنوان یک بازی با اطلاعات ناقص طبقه بندی می شوند، زیرا در اکثر اوقات یک فرد اطلاعات مربوط به معاملهٔ فرد دیگر را ندارد. ( به عنوان مثال شرکت کنندگان معمولاً از ارزش گذاری خود از محصول را می دانند و این برای باقی شرکت کنندگان و فروشنده ها مجهول است )
مزایده ها انواع مختلفی دارند، ولی ویژگی خاص همه آن ها این است که همگانی هستند و می توانند برای خرید یا فروش هر موردی استفاده شوند.
در بسیاری از انواع آن نتیجهٔ مزایده به هویت شرکت کنندگان بستگی ندارد. ( شرکت کنندگان می توانند مجهول باشند ) در بیشتر مزایده ها شرکت کنندگان میزان پولی را که مایلند پرداخت کنند را پیشنهاد می دهند. در مزایده های استاندارد، برندهٔ مزایده فردی است که بیشترین پیشنهاد را داده است ولی در مزایده های غیر استاندارد این اتفاق نمی افتد. ( مثال: قرعه کشی ها )
wiki: نظریه مزایده