در علوم نظری رایانه، نظریهٔ اتوماتا ( به انگلیسی: Automata theory ) یا نظریهٔ ماشین ها عبارت است از بررسی ریاضی ماشین های محاسبه گر انتزاعی و توانایی های آن ها برای حل مسایل. به این ماشین های انتزاعی اتوماتا گفته می شود. این نظریه بسیار نزدیک به نظریهٔ زبان صوری است. به طوری که اتوماتا اغلب توسط دستهٔ زبان های رسمی قابل تشخیص دسته بندی می شوند. اتوماتا نقش اساسی در طراحی کامپایلر و تجزیه کردن ( parsing ) ایفا می کند. زبان هایی که توسط این ماشین ها بررسی می شوند زبان های فرمال هستند.
یک ماشین، یک مدل ریاضی از ماشین حالات متناهی ( FSM ) است. یک ماشین شامل مجموعه ای متناهی از حالات است که بر اساس ورودی و تابع گذار خود ( که می تواند به صورت جدول باشد ) ، از یک حالت به حالت دیگر، تغییر وضعیت می دهد. این تابع انتقال به ماشین خودکار می گوید که به کدام حالت بعدی با توجه به حالت فعلی و نماد داده شده، برود.
به صورت کلی، یک ماشین شامل مجموعه ای متناهی یا شماری از حالات مختلف است.
یک ماشین خودکار قرار است که بر روی تعدادی ورودی از دنباله یا رشته در مراحل زمانی گسسته اجرا شود. در هر مرحله از زمان، ماشین یک ورودی که از مجموعه ای از نمادها یا حرف ها برداشته شده است را، می گیرد که به آن الفبا ( Alphabet ) گفته می شود. یک ماشین حاوی مجموعهٔ متناهی از حالت هاست. در هر لحظه از اجرا بسته به نوع ماشین، می تواند در یکی یا چند تا از حالت هایش باشد. در هر مرحلهٔ زمانی، هنگامی که ماشین یک نماد را می خواند، بر اساس حالت فعلی و نماد خوانده شده به حالت بعدی پرش یا گذر می کند. این تابع روی حالت فعلی و نماد ورودی تابع گذار گفته می شود. ماشین تا زمانی که یک ورودی کامل خوانده شود ورودی را نماد به نماد در دنباله ای می خواند و از حالتی به حالت دیگر بر اساس تابع گذار، گذر می کند. زمانی که ورودی نهایی خوانده می شود، اصطلاحاً ماشین متوقف شده است و به این حالت، حالت نهایی می گویند. بر اساس حالت نهایی گفته می شود که ماشین یک ورودی را قبول یا رد کرده است. زیر مجموعه ای از حالت های ماشین وجود دارد که به عنوان مجموعهٔ حالت های مورد قبول تعریف می شود. اگر حالت نهایی یک حالت مورد قبول باشد ماشین ورودی را پذیرفته است. در غیر این صورت ورودی رد می شود. به مجموعه ای از ورودی ها که توسط ماشین پذیرفته می شود زبان قابل تشخیص ماشین می گویند.
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلفیک ماشین، یک مدل ریاضی از ماشین حالات متناهی ( FSM ) است. یک ماشین شامل مجموعه ای متناهی از حالات است که بر اساس ورودی و تابع گذار خود ( که می تواند به صورت جدول باشد ) ، از یک حالت به حالت دیگر، تغییر وضعیت می دهد. این تابع انتقال به ماشین خودکار می گوید که به کدام حالت بعدی با توجه به حالت فعلی و نماد داده شده، برود.
به صورت کلی، یک ماشین شامل مجموعه ای متناهی یا شماری از حالات مختلف است.
یک ماشین خودکار قرار است که بر روی تعدادی ورودی از دنباله یا رشته در مراحل زمانی گسسته اجرا شود. در هر مرحله از زمان، ماشین یک ورودی که از مجموعه ای از نمادها یا حرف ها برداشته شده است را، می گیرد که به آن الفبا ( Alphabet ) گفته می شود. یک ماشین حاوی مجموعهٔ متناهی از حالت هاست. در هر لحظه از اجرا بسته به نوع ماشین، می تواند در یکی یا چند تا از حالت هایش باشد. در هر مرحلهٔ زمانی، هنگامی که ماشین یک نماد را می خواند، بر اساس حالت فعلی و نماد خوانده شده به حالت بعدی پرش یا گذر می کند. این تابع روی حالت فعلی و نماد ورودی تابع گذار گفته می شود. ماشین تا زمانی که یک ورودی کامل خوانده شود ورودی را نماد به نماد در دنباله ای می خواند و از حالتی به حالت دیگر بر اساس تابع گذار، گذر می کند. زمانی که ورودی نهایی خوانده می شود، اصطلاحاً ماشین متوقف شده است و به این حالت، حالت نهایی می گویند. بر اساس حالت نهایی گفته می شود که ماشین یک ورودی را قبول یا رد کرده است. زیر مجموعه ای از حالت های ماشین وجود دارد که به عنوان مجموعهٔ حالت های مورد قبول تعریف می شود. اگر حالت نهایی یک حالت مورد قبول باشد ماشین ورودی را پذیرفته است. در غیر این صورت ورودی رد می شود. به مجموعه ای از ورودی ها که توسط ماشین پذیرفته می شود زبان قابل تشخیص ماشین می گویند.
wiki: نظریه ماشین ها