نظریه بشریت وضع

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نظریه بشریت وضع به قول به واضع الفاظ بودن انسان ها اطلاق می شود و در علم اصول فقه کاربرد دارد.
نظریه بشری بودن وضع، مقابل نظریه الهیت وضع بوده و طبق آن، واضع الفاظ برای معانی، انسان می باشد.
توضیح
درباره دلالت الفاظ بر معانی، اگر پذیرفته شود که این دلالت، ذاتی نیست، بلکه با وضع و جعل است، این بحث به میان می آید که آیا واضع، خداوند متعال است یا بشر ، و در صورت دوم، آیا بشر واحد مسئله وضع را به عهده داشته یک نفر در هر زبانی واضع بوده است یا افراد متعددی در وضع، دخالت داشته اند. برخی از کسانی که معتقدند واضع هر زبانی یک نفر است، او را فرد معینی دانسته اند برای مثال، «یعرب بن قحطان» را واضع لغت عرب معرفی کرده اند، اما برخی دیگر، او را فرد نامعینی دانسته اند.
عناوین مرتبط
نظریه الهیت وضع.

پیشنهاد کاربران

بپرس